Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Jak przebiega cyfryzacja płatności w Polsce? Nowa strategia

Fundacja Polska Bezgotówkowa od 2017 r. wspiera rozwój bezgotówkowych form płatności w Polsce. Jakie są plany fundacji na najbliższe lata i kto skorzysta ze wsparcia?

Zdjęcie przedstawia człowieka trzymającego terminal płatniczy i drugą osobę, trzymającą telefon w dłoniach.
Źródło: Freepik

Nowa strategia Fundacji Polska Bezgotówkowa zakłada wsparcie cyfryzacji płatności w małych i średnich firmach oraz u mikroprzedsiębiorców – podała fundacja w informacji prasowej. Fundacja chce także rozwijać płatności online w administracji państwowej i w samorządach.

W swojej nowej strategii na lata 2025-28 Fundacja Polska Bezgotówkowa skupi się na cyfryzacji małych i średnich firm i na dofinansowaniu terminali dla małych i mikro przedsiębiorców z wybranych branż i obszarów geograficznych – wynika z komunikatu fundacji.

W strategii założono także wsparcie dla płatności online i dofinansowanie oferty dla przedsiębiorców, którzy chcą otworzyć swój pierwszy sklep internetowy. Ponadto założono wsparcie w zakresie cyfryzacji urzędów i rozwój płatności online w samorządach i administracji centralnej oraz współpracę w zakresie projektów z obszaru Smart City. Fundacja chce także rozwijać płatności cyfrowe przy nowych urządzeniach, takich jak ładowarki EV, datkomaty czy recyklomaty.

UE wprowadza nowe limity płatności gotówką. Utrudnienia dla biznesu? Dowiedz się więcej.

Jakie są efekty działań Fundacji Polska Bezgotówkowa?

„Fundacja Polska Bezgotówkowa powstała we wrześniu 2017 r., aby wspierać rozwój bezgotówkowych form płatności w Polsce. W ciągu ponad 7 lat działalności Fundacji, liczba terminali płatniczych na polskim rynku zwiększyła się z 0,6 mln w 2018 r. do 1,3 mln w 2024 r., co zapewniło Polsce awans z 16. na 7. miejsce w Europie pod względem liczby terminali na 1000 mieszkańców” – czytamy w informacji prasowej fundacji. Dodano w niej, że fundacja w ciągu tych 7 lat zainwestowała w rozwój płatności elektronicznych 1 mld zł.

Przypomniano w niej, że jeszcze w 2018 r. 43 proc. transakcji odbywało się bezgotówkowo. W 2024 r. ich wolumen przekroczył 69 proc. Dodano, że do końca grudnia 2024 r. z Programu Polska Bezgotówkowa skorzystało ponad pół miliona podmiotów (przedsiębiorców, instytucji i urzędów), w których łącznie zainstalowano ponad 670 tys. urządzeń do obsługi płatności cyfrowych.

“Do końca grudnia 2024 r. za pomocą terminali tradycyjnych i urządzeń w telefonie z Programu, zrealizowano ponad 2,2 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 148 mld zł. W 2024 r. zaobserwowano również znaczący wzrost wartości obrotów na terminalach, który przekroczył 38 mld zł – to o 38 proc. więcej niż w 2023 r.” – podano w komunikacie.

Fundacja podała także, że działa na rzecz wdrażania płatności elektronicznych w urzędach. Wskazała na rozwój możliwości płatności online w mObywatelu, eUrzędzie Skarbowym, czy na stronach samorządów.

„Do końca 2024 r. z Programu Fundacji Polska Bezgotówkowa skorzystało ponad 3 tysiące urzędów i instytucji publicznych, w których łącznie zainstalowano blisko 16 tys. urządzeń do przyjmowania płatności bezgotówkowych. W 2024 r. w sektorze publicznym zrealizowano prawie 10 mln płatności cyfrowych – to wzrost o ponad 28 proc. rok do roku. 73 proc. badanych w 2024 r. dokonywało płatności w administracji w formie bezgotówkowej” – podano w komunikacie.

W komunikacie podano także, że fundacja została powołana w celu podejmowania działań w zakresie rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce. Interesariuszami Fundacji są: Mastercard, Visa, Ministerstwo Finansów, Związek Banków Polskich, a także banki i agenci rozliczeniowi.

Zobacz też