– Obietnica modelu subskrypcyjnego jako formy współdzielenia i ograniczenia kosztów klimatycznych może przestaje już funkcjonować, przestaje się sprawdzać. Wiąże się to również z tym, że my dzisiaj chcemy przede wszystkim doświadczać, a nie posiadać. To jest termin, który mi się kojarzy tylko z agencjami reklamowymi, które przecież nie sprzedają produktu, tylko sprzedają doświadczenie. Nie sprzedają Coca-Coli, tylko sprzedają udane święta. – mówi Marta Zinkiewicz w ostatnim odcinku podcastu 26. Piętro.
Co miesiąc z naszego konta ściągane są pieniądze za najróżniejsze subskrypcje. Oprócz usług w zasadzie obowiązkowych, takich jak Netflix i Spotify, wiele z nas ma wykupiony dostęp do jeszcze kilku innych serwisów streamingowych. Na subskrypcjach cyfrowych się jednak nie kończy.
Model subskrypcyjny zyskuje popularność w kolejnych branżach. Czy to jedynie kwestia preferencji pokolenia Z?
Czytaj: Podcast #3: Małpy w goglach VR
W najnowszym odcinku podcastu 26. Piętro rozmawiamy o różnicy między dostępem a własnością. Różne formy subskrybcji zaczynają być wykorzystywane w branżach, w których do tej pory dominowało posiadanie na własność. Równocześnie wiele czynników sprawia, że obecnie nie chcemy, albo nie możemy sobie pozwolić na zakup na własność.
Współczesne kryzysy skłaniają nas częściej ku formach subskrypcji czy wynajmu. Ekologiczny sprawia, że zwracamy uwagę na mniejszy koszt energetyczny współdzielenia; Ekonomiczny sprawia, że zamiast dokonać jednorazowego zakupu, wolimy rozłożyć go na comiesięczną opłatę za dostęp; Polityczny zniechęca nas natomiast do posiadania niektórych produktów na własność. W końcu, dlaczego miałbym chcieć kupować mieszkanie, skoro codziennie widzę zdjęcia zbombardowanych bloków?
Popularność dostępu do towarów, katalogów i usług może wynikać również z mody. Młode pokolenie rezygnuje z posiadania na własność, zwracając uwagę nie tylko na koszty klimatyczne, ale i poczucie niezależności. Jawnie występuje również przeciwko konsumpcjonizmowi.
W Podcaście 26. Piętro usłyszysz rozmowy z ekspertkami i innowatorami, którzy nadają kierunek postępowi. Ich perspektywa pozwoli Ci zrozumieć zmieniający się świat technologii, pracy, biznesu i kultury. Szukamy odpowiedzi na pytania dotyczące rozwoju miast, zmian w relacjach społecznych i wpływie technologii na nasze życie.