
Polskie firmy nie są gotowe na AI? W tych branżach jest najgorzej
Ponad połowa mikrofirm nie jest gotowa na wdrożenie AI – wynika z Barometru AI. Ponadto 80% zarządzających firmami transportowymi, logistycznymi i spedycyjnymi oceniło swój poziom przygotowania jako niski lub bardzo niski. Które firmy i branże są najlepiej przygotowane na wdrożenie AI?

Prawie co druga ankietowana firma z sektora MŚP nie jest gotowa na wprowadzenie AI – wynika z Barometru przygotowanego przez Europejski Fundusz Leasingowy. Najlepiej przygotowane do wdrażania sztucznej inteligencji są firmy średniej wielkości.
Według Barometru AI na II półrocze 2025 roku autorstwa EFL wynika, że 24 proc. polskich firm jest przygotowanych do wdrażania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji – to o 5 pkt. proc. mniej niż na początku tego roku.
Jednak niemal dwa razy więcej organizacji nie jest na taki krok gotowych – obecnie jest to 46 proc., a w I półroczu było 19 proc.
Najbardziej przygotowane do wdrażania sztucznej inteligencji są firmy średniej wielkości (50-249 pracowników), gdzie ponad połowa (52 proc.) oceniła swoje przygotowanie jako wysokie.
Najgorzej sytuacja wygląda z kolei w mikrofirmach, gdzie 59 proc. uważa, że nie jest gotowych na AI.
W podziale na branże swoje przygotowanie do wdrożenia rozwiązań opartych na AI najlepiej oceniają przedstawiciele sektora kreatywnego i marketingu (47 proc. wskazań na odpowiedź “wysokie”), a w drugiej kolejności sektora ICT (40 proc.).
Firmy inwestują miliardy w AI. 72 proc. wciąż stoi w miejscu, dowiedz się więcej.
Które branże wypadają najsłabiej?
Najbardziej krytycznie odnoszą się zarządzający firmami transportowymi, logistycznymi i spedycyjnymi, gdzie 80 proc. zapytanych oceniło swój poziom przygotowania jako niski lub bardzo niski.
W handlu krytycznie swój stan wiedzy i kwalifikacji dot. AI ocenia 57 proc. firm, w HoReCa i zdrowiu po 50 proc., a w finansach i handlu po 49 proc.
Najczęściej inwestycje w firmach w AI są finansowane z kapitału własnego – tak stwierdziło 90 proc. badanych. Na kredyt lub pożyczkę wskazał co piąty przedsiębiorca (8 proc.), a na dotacje UE niespełna 1 proc.
Główny wskaźnik Barometru AI przygotowanego przez EFL na II półrocze 2025 roku wyniósł 67,8 pkt., co oznacza poprawę o 1 punkt w porównaniu z I półroczem (66,8 pkt.). “Warunki do rozwoju rozwiązań AI w MŚP są więc nadal bardzo korzystne” – podkreślił EFL.
Polacy nie rozumieją technologii AI? To generuje duże straty firm, dowiedz się więcej.
Kto spodziewa się wzrostu sprzedaży dzięki AI?
Wcześniej pisaliśmy na 26.piętrze, że najwyższy wynik branżowy w Barometrze AI na II półrocze br. osiągnął sektor finansów i ubezpieczeń – 78 pkt. To o 9,7 pkt wyższy rezultat niż pół roku temu.
Jednocześnie jest to branża, w której największy odsetek firm (82 proc.) spodziewa się w drugiej części roku wzrostu sprzedaży w wyniku wdrażanych rozwiązań.
Deepfake jako poważne zagrożenie? Poznaj opinię Polaków!
Plany zwiększenia nakładów w AI ma 60 proc. przedsiębiorców, a 38 proc. deklaruje zwiększenie zatrudnienia specjalistów do rozwoju sztucznej inteligencji.
Na drugim miejscu znalazła się branża technologiczna (ICT) z wynikiem 74,5 pkt., w której 71 proc. firm prognozuje zwiększenie nakładów na rozwiązania AI, a 67 proc. liczy na wzrost sprzedaży dzięki tym wdrożeniom.

