Szacuje się, że 65% osób urodzonych po 2007 roku będzie pracowało w zawodach, które dziś jeszcze nie istnieją. Zmieni się nie tylko miejsce i sposób wykonywania pracy, ale też jej koncepcja. Dzięki pandemii zrozumieliśmy, że “praca” nie ogranicza się do spędzenia 8 godzin w jednym miejscu. Fizyczna obecność w konkretnym budynku nie ma związku z efektywnością, a 40 godzin tygodniowo coraz częściej jest podważane. Kolejne państwa testują 4-dniowy tydzień pracy.

– Wraz z kolejnymi pokoleniami zmienia się nasz stosunek do pracy. To, czy jest niezbędna do przetrwania, bo stabilizuje sytuację ekonomiczną rodziny, którą mamy na utrzymaniu. Pokolenie Z nie musi walczyć o przetrwanie w tym najbardziej podstawowym znaczeniu. Według piramidy Maslowa na początku musimy zadbać o bezpieczeństwo, potrzeby fizjologiczne, a dopiero na końcu rozwijamy pasję – opowiada gościni Podcastu 26. Piętro dr Justyna Kopczyńska.

Już dziś przedstawiciele pokolenia Z chcą, aby to czemu poświęcają tak dużą część życia rozwijało ich, a relacja z pracodawcą była oparta na wzajemnym szacunku. Możemy słyszeć, że praca jest formą samorealizacji i samoedukacji. W nieco bardziej odległej przyszłości może być również luksusem.

Fot. Archiwum prywatne Justyny Kopczyńskiej

– Są publikacje mówiące o świecie bez pracy. Pojawia się coraz więcej głosów mówiących, że wszyscy będziemy zautomatyzowani. Według World Economic Forum w ciągu dwóch dekad zautomatyzowanych będzie ponad 50 proc. naszych dotychczasowych miejsc pracy. Oczywiście to nie jest tak, że stracimy pracę. Będziemy musieli się przekwalifikować i pozyskać nowe umiejętności.

Już dziś zyskują na znaczeniu kompetencje miękkie. Mówi się o wielkim powrocie humanistów, bo przyszłość pracy to nie tylko rozmowa o sztucznej inteligencji. 

Przyszłość pracy to nie tylko rozmowa o sztucznej inteligencji.

– Są głosy, że psychoterapeuta jest zawodem, który da się zautomatyzować. Umiarkowanie sprawnego psychoterapeutę można zastąpić, ale bardzo dobrego już nie. Da się zautomatyzować obsługę klienta, ale do łask wróci spersonalizowana, luksusowa obsługa  ludzka. Kontakt z drugim człowiekiem to nowa usługa premium. Będzie dużo pracy humanistycznej, z ludźmi, pracy społecznej, takiej która będzie polegała na zarządzaniu kryzysami. Kompetencje oparte na empatii, inteligencji emocjonalnej, umiejętności negocjacji z drugim człowiekiem, wyłapywanie sygnałów niewerbalnych, będą rosły w siłę.



Co ma największy wpływ na zmiany na rynku pracy? Jak i gdzie rozwijać kompetencje przyszłości? Jak pracodawcy dostosowują się do nowej rzeczywistości? Więcej w Podcaście 26. Piętro o przyszłości pracy.

W Podkaście 26. Piętro usłyszysz rozmowy z ekspertkami i innowatorami, którzy nadają kierunek postępowi. Ich perspektywa pozwoli Ci zrozumieć zmieniający się świat technologii, pracy, biznesu i kultury. Szukamy odpowiedzi na pytania dotyczące rozwoju miast, zmian w relacjach społecznych i wpływie technologii na nasze życie.

Zostaw komentarz

Polecamy:

70% naszych subskrybentów to boty, czyli o teorii martwego internetu

70% naszych subskrybentów to boty, czyli o teorii martwego internetu

Zeskanowałem tęczówkę za krypto – czy Worldcoin uratuje nas przed AI?

Zeskanowałem tęczówkę za krypto – czy Worldcoin uratuje nas przed AI?

To bezcenne doświadczenie dowiedzieć się czegoś od osoby, która rozumie nasz świat

To bezcenne doświadczenie dowiedzieć się czegoś od osoby, która rozumie nasz świat

Czerwony Delfin to fake news. Katarzyna Bąkowicz: powielanie go może doprowadzić do tragedii

Swoje pliki trzymam w DNA paprotki, czyli o przyszłości danych

Swoje pliki trzymam w DNA paprotki, czyli o przyszłości danych

Tygodnik

Tygodnik #16: Generator filmów i wyciek Mac Booków

Podcast #8: Sztuczne człowieczeństwo. O budowaniu relacji z AI

Tygodnik #15: Okulary Orion i ksiądz GPT z Poznania

Jak Hot or Not zapoczątkowało współczesny internet 26 Piętro

Na początku było Hot or Not

Pogrzeb i wesele. Powódź i sztuczna inteligencja