1. Na Uniwersytecie Tokijskim powstały roboty z żywą skórą
Skórę wytworzono już jakiś czas temu, ale dopiero teraz udało się przymocować tkankę do humanoidalnych robotów. Udało się to za pomocą haczyków, podaje serwis Cell Reports. Zespół profesora Shoji Takeuchiego stworzył twarz, która wykonuje ruchy mimiczne. A skóra może poruszać się razem z mechanicznymi elementami. Roboty z “Terminatora” coraz bliżej. Czy John Connor już się urodził?
A #robotic face with living skin can smile thanks to ligament-inspired anchors that connect lab-cultured skin to a 3D facial mold. 🤖
— Cell Press (@CellPressNews) June 27, 2024
Read more in @CellRepPhysSci:https://t.co/9qKpIUatrn@UTokyo_News_en Michio Kawai, Minghao Nie, Haruka Oda and Shoji Takeuchi pic.twitter.com/5VOuD1DaYh
2. ZUS chciałby używać sztucznej inteligencji
A propos “Terminatora”. “Rzeczpospolita” cytuje prezesa ZUS-u, Zbigniewa Derdziuka: ”Chciałbym, aby ZUS w najbliższych latach zaczął wykorzystywać sztuczną inteligencję w polityce antyfraudowej, np. poprzez automatyczną weryfikację osób lub podmiotów w wielu źródłach, w celu uniknięcia nadużyć. […] Oczywiście nie możemy skorzystać z takich narzędzi jak Copilot czy ChatGPT, bo ZUS jest instytucją publiczną i nie może wysyłać do Stanów Zjednoczonych danych osobowych polskich obywateli. Ale będziemy wykorzystywali takie modele, które spełniają wymagania prawne i mogą być stosowane w naszej wewnętrznej chmurze”.
I tak powstał Skynet.
3. Wydawcy muzyki kontra Suno i Udio
Związek Amerykańskich Wydawców Muzyki RIAA, zrzeszający największe wytwórnie, jak Sony Music, Universal Music Group czy Warner Records, pozwał Suno oraz Udio, które za pomocą AI generują gotowe piosenki – podaje portal 404media.co. Związek oskarża firmy o szkolenie modeli ich muzyką bez pozwolenia oraz informowania o tym, co kopiują. Wytwórnie przedstawiły gigantyczną listę utworów, które ich zdaniem pobrano w celu szkolenia modeli. Są na niej piosenki The Beatles, Franka Sinatry, Blink-182, Michaela Jacksona, ABBA, Stinga, Madonny i tak dalej.
Tymczasem na Suno powstały już utwory o pozwie wydawców przeciw Suno.
You tell me, is Suno taking advantage of labels and artists? I present the song, "No Money, No Suno." I prompted @suno_ai_ to write a reggae about the lawsuit and this is what it did. #suno #aimusic pic.twitter.com/m3l2YEpPSN
— Steve Mudd (@SecurityThreat) June 25, 2024
4. Polski startup CampusAI z rekordowym finansowaniem 10 mln dolarów
“Rzeczpospolita” podaje, że finansowanie na przyspieszenie rozwoju i globalną ekspansję to rekordowa na tym etapie wartość w historii polskich startupów. CampusAI ma dzięki temu wejść na 10 nowych rynków i pozyskać 200 tysięcy klientów. CampusAI to wirtualna platforma edukacyjna, która wykorzystuję narzędzia AI. Jej założycielem i prezesem Campus AI jest Aureliusz Górski. W radzie naukowej CampusAI zasiada prof. Aleksandra Przegalińska i prof. Dariusz Jemielniak — związani z Akademią Leona Koźmińskiego w Warszawie.
5. Polskie media przegrywają z big techami
Sejm przegłosował nowelizację ustawy o prawie autorskim, która wprowadza m.in. tantiemy dla twórców za wyświetlanie utworów w internecie i na serwisach streamingowych. Do tej pory polscy twórcy nie dostawali żadnych pieniędzy za wyświetlanie swoich dzieł np. na Netflixie. Posłowie nie poparli jednak poprawek Lewicy, które miały wzmocnić pozycję polskich wydawców prasy w negocjacjach z big techami. Wydawcy i światowe korporacje same mają między sobą ustalać reguły i wynagrodzenie. Problem w tym, że w tym momencie takie rozmowy to jak negocjacje mrówki z mrówkojadem. Jeszcze nie wszystko stracone, bo teraz nowelizacja trafi do Senatu.
Polecam: “Nadchodząca fala. Sztuczna inteligencja, władza i najważniejszy dylemat ludzkości XXI wieku”
Książka Michaela Bhaskara i Mustafy Suleymana , współzałożyciela DeepMind. Suleyman opisuje obydwie strony rewolucji AI. Oraz stawia pytania, na które w najbliższych latach wszyscy będziemy opowiadać. Wydawnictwo Szczeliny.