
50 mln zł na promocję polskich marek. Kto skorzysta?
Startuje składanie wniosków w naborze PARP do programu “Promocja marki innowacyjnych MŚP”. “To szansa dla mikro, małych i średnich firm, które chcą zaistnieć na rynkach zagranicznych i wzmacniać, albo rozbudowywać rozpoznawalną markę” – powiedział Arkadiusz Dewódzki z PARP. Które branże mogą liczyć na dofinansowanie i jak je otrzymać?

Małe i średnie firmy mogą ubiegać się o środki na promocję marki w ramach programu, który ruszył 13 maja; budżet to 50 mln zł – poinformowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pieniądze mogą przeznaczyć np. na udział w targach i misjach gospodarczych oraz działania marketingowe.
“To szansa dla mikro, małych i średnich firm, które chcą zaistnieć na rynkach zagranicznych i wzmacniać, albo rozbudowywać rozpoznawalną markę. Dla wielu przedsiębiorców udział w poprzednich edycjach programu PARP był impulsem do dynamicznego rozwoju i zdobycia dodatkowych zagranicznych kontraktów” – poinformował dyrektor Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) Arkadiusz Dewódzki.
Wnioski w programie “Promocja marki innowacyjnych MŚP” można składać do 24 czerwca 2025 r.; budżet na ten cel wynosi 50 mln zł. O szczegółach programu można przeczytać na stronie PARP.
PARP zaznaczyła, że dzięki unijnemu dofinansowaniu przedsiębiorcy mogą uczestniczyć w targach, misjach gospodarczych oraz działaniach marketingowych, które “pozwalają wzmocnić obecność na globalnym rynku i tworzyć przewagę konkurencyjną”. Dodała, że chodzi o promocję marki produktowej oraz Marki Polskiej Gospodarki.
Poziom dofinansowania wynosi do 85 proc. w przypadku kosztów podróży służbowych oraz do 50 proc. dla pozostałych kosztów kwalifikowanych. “Nie ma minimalnej ani maksymalnej wartości kosztów kwalifikowalnych” – przekazała Agencja.
Kto może ubiegać się o dofinansowanie?
O dofinansowanie mogą ubiegać się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, prowadzące działalność gospodarczą w Polsce w następujących sektorach gospodarki: medycznym i farmaceutycznym, budowy i wykańczania budowli, elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki, zielonych technologii (w tym OZE, GOZ), IT/ICT), przemysłu kreatywnego, kosmetycznym, maszyn i urządzeń, meblarskim, motoryzacyjnym, pojazdów szynowych, statków specjalistycznych, jachtów i łodzi, wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania, lotniczo-kosmicznym, spożywczy.
Firma musi wykazać, że w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie ponosiła nakłady na działalność badawczo-rozwojową lub wdrożyła innowacje produktowe, lub innowacje w procesach biznesowych.
Musi przedstawić informacje, że uzyskała przychody netto ze sprzedaży produktów na eksport za dwa kolejne lata obrachunkowe, a w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym – w wysokości co najmniej 20 proc. przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług.
PARP zaznaczyła, że wnioskodawca ma również obowiązek uczestnictwa w roli wystawcy w co najmniej jednym wydarzeniu z listy Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
30 mln zł dla przedsiębiorców. Kto może otrzymać wsparcie? Sprawdź, czy to dotyczy Ciebie.
Na co można przeznaczyć pieniądze?
Agencja zaznaczyła, że wsparcie można przeznaczyć na działania promocyjne, które obejmują udział w targach ze stoiskiem narodowym w charakterze wystawcy, a także udział w innych targach na dowolnym rynku, ale pod warunkiem, że impreza związana jest branżowo z promowanym produktem.
Chodzi także o wyjazdowe misje gospodarcze i spotkania z potencjalnymi kontrahentami, połączone z udziałem w targach w charakterze zwiedzającego lub seminariach/konferencjach branżowych w czasie trwania misji, a także kampanie promocyjne.