Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Małe i średnie firmy inwestują w AI? Poznaj najnowsze dane

“Sztuczna inteligencja coraz mocniej zadomawia się w polskich firmach, szczególnie w branżach, które już wcześniej miały z nią styczność” – wskazał ekspert, w komentarzu do najnowszych wyników Barometru AI. W których branżach zainteresowanie narzędziami AI jest najniższe? Które sektory będą aktywnie zatrudniać specjalistów od AI?

Źródło: Freepik

Inwestycje w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji chce zwiększyć 71 proc. firm technologicznych i 60 proc. finansowych – wynika z najnowszego Barometru AI, przygotowanego przez Europejski Fundusz Leasingowy (EFL). Najmniejsze zainteresowanie jest w branży HoReCa i usług zdrowotnych.

Główny odczyt Barometru AI, wskaźnika informującego o skłonności małych i średnich firm do wdrażania rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję, w II półroczu br. wyniósł 67,8 pkt, czyli o 1 pkt więcej niż w I półroczu br. Wynik powyżej 50 punktów oznacza, że występują sprzyjające warunki do rozwoju AI w ramach MŚP, natomiast wynik niższy oznacza, że warunki te są niekorzystne.

“Świadczy to o tym, że sztuczna inteligencja coraz mocniej zadomawia się w polskich firmach, szczególnie w branżach, które już wcześniej miały z nią styczność, takich jak finanse, ubezpieczenia i technologie informacyjne” – wskazał wiceprezes zarządu EFL Paweł Bojko. Zauważył, że sektory takie jak HoReCa czy transport dopiero uczą się, jak wykorzystać AI w praktyce, co widać w ich ostrożniejszym podejściu do tych rozwiązań.

AI ważne, ale bez przesady? Co drugi przedsiębiorca tylko “obserwuje”, dowiedz się więcej.

Te branże będą zatrudniać specjalistów od AI

Jak wynika z badania, najwyższy wynik branżowy w Barometrze AI na II półrocze br. osiągnął sektor finansów i ubezpieczeń – 78 pkt. To o 9,7 pkt wyższy rezultat niż pół roku temu.

Jednocześnie jest to branża, w której największy odsetek firm (82 proc.) spodziewa się w drugiej części roku wzrostu sprzedaży w wyniku wdrażanych rozwiązań. Plany zwiększenia nakładów w AI ma 60 proc. przedsiębiorców, a 38 proc. deklaruje zwiększenie zatrudnienia specjalistów do rozwoju sztucznej inteligencji.

Na drugim miejscu znalazła się branża technologiczna (ICT) z wynikiem 74,5 pkt., w której 71 proc. firm prognozuje zwiększenie nakładów na rozwiązania AI, a 67 proc. liczy na wzrost sprzedaży dzięki tym wdrożeniom.

Polacy nie rozumieją technologii AI? To generuje duże straty firm, dowiedz się więcej.

Gdzie odnotowano spadki wskaźnika?

Spadek wskaźnika nastąpił natomiast w branży HoReCa. W II półroczu wyniósł on 45,3 pkt wobec 68,2 pkt pół roku wcześniej. Co czwarty przedsiębiorca z tego sektora (27 proc.) przewiduje, że poziom inwestycji w AI spadnie, a 5 proc. liczy na ich wzrost. Badanie wykazało też, że 86 proc. firm nie planuje w najbliższym czasie uwzględniania kwestii sztucznej inteligencji w swoich strategiach rozwoju.

Mniej optymistycznie na rozwiązania AI patrzą również przedstawiciele sektora zdrowia i opieki społecznej. Wartość subindeksu wyniosła w tych branżach 60,5 pkt; pół roku temu było to 71,8 pkt.

Niecałe 9% polskich firm stosuje narzędzia AI. GUS z nowymi danymi, dowiedz się więcej.

Na taki wynik wpływ miały bardziej pesymistyczne prognozy dotyczące inwestycji; 27 proc. firm oferujących produkty lub usługi zdrowotne planuje więcej inwestować w II półroczu tego roku w sztuczną inteligencję. W I półroczu było to 74 proc. wskazań. Ponadto 32 proc. firm prognozuje wzrost sprzedaży dzięki wdrożeniom AI, co jest jednym z trzech najniższych wyników branżowych.

Zobacz też