
Branża kurierska wychodzi z długu? E-commerce napędza rozwój
Branża kurierska i pocztowa w Polsce odnotowała istotną poprawę kondycji finansowej. Z najnowszego raportu BIG InfoMonitor wynika, że w ciągu ostatniego roku zaległe zadłużenie tego sektora zmniejszyło się o ponad 9,3 mln zł.

To pierwszy taki spadek po latach nieprzerwanych wzrostów, co sugeruje, że firmy coraz lepiej radzą sobie z zarządzaniem kapitałem obrotowym.
Odwrócenie wieloletniego trendu wzrostowego
Na koniec października 2025 roku łączne zaległe zobowiązania firm kurierskich wyniosły blisko 102 mln zł. Oznacza to spadek o 8,4 proc. w skali roku w porównaniu do rekordowego poziomu 110 mln zł odnotowanego w październiku 2024 roku.
Dane te są szczególnie istotne w kontekście historycznym. Od 2020 roku dług branży sukcesywnie rósł: z 63 mln zł na początku pandemii, przez 75 mln zł w 2022 roku, aż do przekroczenia bariery 88 mln zł w roku 2023. Jeszcze w maju 2025 roku zadłużenie oscylowało wokół 106 mln zł, co sprawia, że obecna redukcja jest wyraźnym sygnałem stabilizacji rynku.
Ryzyko kredytowe: co dziewiąta firma z zaległościami
Mimo pozytywnego trendu spadkowego, sytuacja płatnicza w sektorze nadal wymaga czujności ze strony kontrahentów. Liczba nierzetelnych dłużników zmniejszyła się w ciągu roku z 1864 do 1816 podmiotów, jednak wskaźniki ryzyka pozostają na relatywnie wysokim poziomie.
“Poprawia się dyscyplina płatnicza. Liczba nierzetelnych dłużników maleje i w ciągu roku spadła z 1864 do 1816 podmiotów. Warto jednak zaznaczyć, że mimo poprawy wskaźnik ryzyka pozostaje znaczący – niemal co dziewiąta firma w branży posiada zaległe zobowiązania, co klasyfikuje ją jako podmiot wysokiego ryzyka” – podkreśla Paweł Szarkowski, Prezes BIG InfoMonitor.
Z danych wynika również, że średnia wartość niespłaconego długu przypadająca na jedno przedsiębiorstwo wynosi obecnie około 55 957 zł.
Presja e-commerce wymusza optymalizację kosztów
Głównym motorem napędowym zmian w branży pozostaje dynamiczny rozwój handlu internetowego. Konsumenci, przyzwyczajeni do standardów raportowanych m.in. przez Gemius, coraz częściej postrzegają błyskawiczną i niemal darmową dostawę nie jako benefit, lecz jako rynkowy standard.
Wysokie oczekiwania klientów w zakresie szybkości i elastyczności dostaw zmuszają firmy z sektora KEP (kurier, ekspres, paczka) do ciągłych inwestycji w nowoczesną logistykę. Autorzy raportu zauważają, że mimo ogromnej presji kosztowej i konieczności utrzymania konkurencyjnych cen, branża wykazuje poprawę kondycji finansowej.
Świadczy to o skuteczniejszym zarządzaniu finansowaniem zewnętrznym oraz optymalizacji procesów wewnętrznych w obliczu rosnących wymagań rynku.

