Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Czy MŚP nie zależy na dostępie do własnych danych? Tak wypadamy na tle Europy

Czego polskie MŚP oczekuje od swoich dostawców usług cyfrowych? Dane z raportu home.pl “Digital sovereignty po polsku, czyli co polskie MŚP wiedzą i myślą o suwerenności cyfrowej” ukazują bardzo ciekawą tendencję; z jednej strony, w porównaniu do naszych sąsiadów, najmniej obchodzą nas kwestie “suwerenności cyfrowej”, z drugiej jesteśmy miłośnikami norm i zasad, np. ISO. Skąd taka rozbieżność w podejściu?

Źródło: Freepik, home.pl

Badanie zostało przeprowadzone na grupie 6 krajów Europy: Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji,
Holandii i Szwecji. Autorzy raportu podkreślają, że pojęcie “suwerenności cyfrowej” w Polsce dalej jest traktowane niszowo, a nie jako coś dotyczące całego sektora MŚP.

W Europie oznacza “realną zdolność przedsiębiorstw do samodzielnego decydowania o tym, gdzie i jak przechowywane są ich dane, jakim standardom bezpieczeństwa podlegają oraz czy technologie, z których korzystają, pozostają zależne wyłącznie od lokalnej i europejskiej jurysdykcji”.

Co piąta polska firma sektora MŚP uważa, że nie ma znaczenia czy dostawca usług cyfrowych pozostaje niezależny od dostawców lub dysponuje wymaganymi komponentami sprzętowymi IT. Jak wypadamy na tle Europy?

Suwerenność cyfrowa. Polska vs. Europa

W porównaniu do innych ważnych graczy regionu wypadamy dosyć słabo. Mimo, że rola suwerenności cyfrowej na świecie wzrosła wraz z coraz większą ilością cyberataków, wojną pomiędzy Ukrainą a Rosją oraz innymi czynnikami destabilizującymi, polskie przedsiębiorstwa pozostają niewzruszone.

źródło: home.pl, “Digital sovereignty po polsku, czyli co polskie MŚP wiedzą i myślą o suwerenności cyfrowej”

3 na 4 przedstawicieli MŚP “uznaje suwerenność cyfrową za ważną lub bardzo ważną”. 22 proc. badanych, czyli najwięcej spośród grupy państw, opowiedziało, że wspomniana niezależność jest mało ważna lub nieważna. Wyniki te nie są fatalne – nie odbiegamy znacząco od średniej europejskiej – lecz w porównaniu do innych krajów jesteśmy ostatni w tabeli.

Podobny wynik osiągnęła tylko Francja (ten sam wynik “ważny lub bardzo ważny”), ale w jej przypadku mniej przedsiębiorstw uznaje kwestie suwerenności za “mało ważne i nie ważne”. Autorzy uzasadniają, że polskie podejście “może wynikać z mniejszego doświadczenia z negatywnymi konsekwencjami braku
suwerenności lub z mniejszej presji regulacyjnej i rynkowej”.

MŚP skazane na faktury z odroczonym terminem? Zobacz, ile czekali rekordziści

Czy polskim firmom nie zależy na dostępie do własnych danych? W tej kategorii ponownie osiągamy jeden z najniższych wyników w skali Europy. “82% polskich MŚP wskazuje, że ważny i bardzo ważny, przy wyborze dostawcy usług IT, jest dla nich aspekt samodzielnego decydowania o dostępie do swoich danych” – czytamy w badaniu.

źródło: home.pl, “Digital sovereignty po polsku, czyli co polskie MŚP wiedzą i myślą o suwerenności cyfrowej”

Różnice w grupie są znacznie mniejsze niż w przypadku pytania pierwszego. Wynik podobny do Polski uzyskała Szwecja – 81 proc. przedsiębiorców MŚP uznaje ważność samodzielnego decydowania o dostępach, ale za to mniej przedsiębiorców odpowiedziało, iż są to kwestie “mało ważne i nieważne”.

Kwestia geopolityki danych staje się coraz ważniejsza dla polskiego MŚP. 83% rodzimych MŚP – podobnie jak ich odpowiedników w Wielkiej Brytanii i we Francji – uznaje ochronę danych i tajemnic handlowych przed dostępem organów spoza Unii Europejskiej za priorytetowe znaczenie.

źródło: home.pl, “Digital sovereignty po polsku, czyli co polskie MŚP wiedzą i myślą o suwerenności cyfrowej”

Niestety w tym samym czasie mamy największy odsetek przedsiębiorstw, które uważają te kwestię za mało ważną i nieważną.

Sprawdź, jakie zmiany w podatkach dla MŚP. Będzie prościej?

Liderzy niezależności, standardów i pragmatyzmu?

Polskie MŚP bardzo cenią sobie niezależność od od “pozaeuropejskich decyzji politycznych”. “Sytuacja geopolityczna sprawiła, że polskie firmy są szczególnie wyczulone na ryzyka związane z globalnymi napięciami i potencjalnymi sankcjami technologicznymi. W efekcie nie postrzegają suwerenności cyfrowej jako abstrakcyjnego konceptu, ale traktują ją jako realne zabezpieczenie stabilności swojego biznesu” – komentują autorzy.

Ze wszystkich państw przywiązujemy największą wagę do kwestii niezależnego funkcjonowania rozwiązań cyfrowych (aż 86 proc. ważne i bardzo ważne). Za mało ważną kwestię uznaje to tylko 7 proc. przedsiębiorców.

źródło: home.pl, “Digital sovereignty po polsku, czyli co polskie MŚP wiedzą i myślą o suwerenności cyfrowej”

90% pozytywnych odpowiedzi na pytanie o wagę zgodności ze standardami i zasadami plasuje Polskę na pozycji lidera wśród badanych europejskich krajów. Wysoki wynik pokazuje, że polski biznes ma najwyższe oczekiwania co do jakości i przejrzystości usług IT” – czytamy.

Podejście to ma świadczyć o dojrzałości naszego rynku. Odpowiednie certyfikaty oraz normy są dla przedsiębiorców dowodem profesjonalizmu i wiarygodności, co rzutuje na wybór dostawców.

Wykształcenie przedsiębiorców MŚP. Zobacz, czy technikum i doświadczenie stają się kluczem do sukcesu?

źródło: home.pl, “Digital sovereignty po polsku, czyli co polskie MŚP wiedzą i myślą o suwerenności cyfrowej”

Najważniejsze pozostają również kwestie przyziemne, takie jak stabilność infrastruktury i łącza. 88 proc. respondentów wskazuje ten element jako kluczowy przy wyborze rozwiązań cyfrowych. MŚP preferuje minimalizację ryzyka operacyjnego, które może skutkować przerwami w dostępie do usług.

“Preferencja dla lokalnej, sprawdzonej infrastruktury wynika zapewne również z chęci uniknięcia nieprzewidzianych zakłóceń, które mogłyby sparaliżować biznes. To dowód, że praktyczne aspekty bezpieczeństwa stają się równie ważne, co kwestie regulacyjne” – czytamy w raporcie.

źródło: home.pl, “Digital sovereignty po polsku, czyli co polskie MŚP wiedzą i myślą o suwerenności cyfrowej”

źródło: Home

Zobacz też