
Długi na ponad 1,4 mld zł. W czołówce mieszkańcy Warszawy
Na koniec pierwszego kwartału tego roku niemal 300 tys. osób i firm miało przeterminowane długi na ponad 1,4 mld zł wobec sektora telekomunikacyjnego – wynika z danych BIG InfoMonitora. Największe zaległości mieli mieszkańcy Warszawy; w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Sektor telekomunikacyjny pełni kluczową rolę w gospodarce cyfrowej, ponieważ umożliwia efektywne funkcjonowanie administracji, edukacji, ochrony zdrowia i biznesu. Dlatego zadłużenie firm i osób wobec tego sektora “staje się problemem nie tylko finansowym, ale również strukturalnym”.
Dane BIG InfoMonitora wskazują, że liczba osób z długami w ciągu czterech lat spadła o ponad 100 tys., a wartość zadłużenia zmniejszyła się o ok. 330 mln zł. “W efekcie średnie zadłużenie na osobę wzrosło z ok. 4 370 zł do ponad 4 830 zł. Ryzyko finansowe operatorów nie zniknęło – zmieniło swój charakter: przestało być masowe, a stało się bardziej skoncentrowane. Mniejsza liczba klientów odpowiada dziś za znacznie większe i trudniejsze do odzyskania zobowiązania” – zauważył prezes BIG InfoMonitor Paweł Szarkowski.
Kim są dłużnicy?
Autorzy raportu zwrócili uwagę, że większość dłużników to osoby w przedziale 35-44 lata, jest ich 66,6 tys., co stanowi ponad 22 proc. ogółu. Kolejne są grupy wiekowe 25-34 lata (55,9 tys.) i 45-54 lata (51,6 tys.). Te trzy grupy odpowiadają łącznie za ponad połowę wszystkich zaległości w sektorze telekomunikacyjnym. “Im bardziej aktywny cyfrowo i zawodowo klient, tym więcej usług posiada – a to oznacza większe ryzyko narastania zaległego długu w przypadku problemów finansowych” – przekazano.
Oprócz Warszawy, gdzie łączny dług wynosi 130 mln zł, na podium jest Kraków – 51,4 mln zł i Poznań – 43,8 mln zł. Kolejna jest Łódź (42,3 mln zł) i Wrocław (40,6 mln zł). W przypadku województw najwyższy poziom zaległości notowany jest w woj. mazowieckim – blisko 236 mln zł, śląskim – około 198 mln zł i wielkopolskim – prawie 151 mln zł.
Poza konsumentami długi mają też przedsiębiorstwa. W rejestrze BIG jest ich blisko 52 tys. “To zobowiązania często wynikające z niewypłacalności firm korzystających z usług abonamentowych, hurtowych lub pakietowych – np. centrali telefonicznych czy dostępu do internetu biznesowego” – wyjaśniono w raporcie.
Portret Finansowy Polaków 2025: Jak zarządzamy pieniędzmi, oszczędzamy i inwestujemy. Sprawdź!
Powołując się na dane Polskiego Instytutu Ekonomicznego, autorzy zwrócili uwagę, że w latach 2015–2023 kapitalizacja europejskich spółek telekomunikacyjnych spadła o 41 proc. do poziomu 270 mld dolarów. Dodali, że w 2023 roku wartość rynku w Europie wyniosła 277 mld euro, z czego 64 proc. stanowiły przychody z usług konsumenckich.