Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Firmy nie są gotowe na AI? Polska przegrywa z Niemcami

“Polskie firmy mają technologię AI w zasięgu ręki, ale nie potrafią wykorzystać jej potencjału” – wynika z badania firmy Webcon. Niemcy są zdecydowanie lepiej przygotowani do wdrożenia AI. Dlaczego?

AI
Źródło: Freepik

Tylko 8 proc. menedżerów w Polsce uważa, że ich firmy mają systemy zintegrowane z technologią AI i kompetencje do jej wdrożenia. W niemieckich przedsiębiorstwach ten odsetek wynosi aż 41 proc. – czytamy w piątkowym wydaniu “Pulsu Biznesu”.

Jak wynika z najnowszego badania firmy Webcon, “polskie firmy mają technologię AI w zasięgu ręki, ale nie potrafią wykorzystać jej potencjału”. “Tymczasem u naszych zachodnich sąsiadów wdrażanie sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach wygląda o niebo lepiej” – czytamy w artykule.

Niemcy ze słabnącym przemysłem i rosnącym długiem. Czy kraj dotknął już dna? Sprawdź!

Większość polskich firm nie jest gotowa na AI

“Eksperci podkreślają, że tylko 8 proc. polskich menedżerów uważa, że ich firmy są gotowe do korzystania z AI. Natomiast aż 41 proc. przedstawicieli niemieckiej kadry kierowniczej twierdzi, że ich przedsiębiorstwa mają narzędzia dostosowane do tej technologii, a także kompetencje, by ją wdrażać” – napisano.

“Celowo przeprowadziliśmy to badanie wśród menedżerów, bo oni odpowiadają za wyniki firm, ich produkty i procesy biznesowe. Gdybyśmy te same pytania zadali przedstawicielom zarządów, ich odpowiedzi z pewnością byłyby bardziej entuzjastyczne. Oni lubią się chwalić, że ich przedsiębiorstwa mają strategie AI. Kłopot w tym, że istnieją one na poziomie konceptu, w oderwaniu od prowadzonego biznesu” – wyjaśnił prezes Webconu Michał Potoczek, cytowany w “Pulsie Biznesu”.

AI na dobre zadomowiło się w polskich firmach? Jest jeden problem, dowiedz się więcej.

Co utrudnia wdrażanie AI?

Jak zaznaczono, “autorzy badania zwracają uwagę, że ponad połowa polskich respondentów nie ma zapewnionych szkoleń i wytycznych dotyczących korzystania ze sztucznej inteligencji“. “Na ich brak narzeka tylko 16 proc. zachodnich sąsiadów” – wyjaśniono.

Wcześniej pisaliśmy na 26.piętrze o tym, co hamuje rozwój AI w biznesie. Niezmiennie na pierwszym miejscu są wysokie koszty inwestycyjne, zarówno globalnie, jak i lokalnie. W Polsce, dla co trzeciej firmy, problematyczne są jeszcze zagadnienia dotyczące prywatności i regulacji prawnej oraz brak kompetencji pracowników do efektywnego korzystania z narzędzi AI. To sygnał dla pracowników, aby pogłębiać znajomość AI i tym samym zdobyć przewagę na rynku pracy.

Zobacz też