Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Firmy straciły miliony złotych. Wszystko przez te oszustwa

Oszustwa płatnicze w Polsce są coraz poważniejszym problemem – wynika z raportu “Adyen Index: Retail Report 2025”. Z perspektywy konsumentów problem oszustw płatniczych również jest poważny, gdyż ich ofiarą padło 33 proc. uczestników badania Adyen. Jakiego rodzaju oszustwa są najpopularniejsze? Jak ataki wpływają na kondycję finansową firm?

Źródło: Freepik

Na wzrost strat spowodowanych oszustwami płatniczymi w ostatnim roku wskazuje 8 na 10 badanych przedsiębiorstw, a dla 28 proc. firm wyniosły one od 2,4 do 2,9 mln zł – wynika z “Adyen Index: Retail Report 2025”. Ponadto jedna czwarta firmy odnotowała wzrost prób takich oszustw.

Badanie przeprowadzono wśród konsumentów i przedsiębiorstw handlowych z ok. 27 państw; w Polsce uczestniczyło w nim 1001 konsumentów i 500 przedsiębiorstw.

Polacy potrzebują edukacji z cyberbezpieczeństwa? AI ma przewagę, dowiedz się więcej.

Prawie co trzecia firma zmaga się z fałszywymi zwrotami?

Jak przekazali autorzy, oszustwa płatnicze w Polsce są coraz poważniejszym problemem. 29 proc. firm narzeka na nasilone ataki w okresach wzmożonego ruchu zakupowego, a 21 proc. na wysokie koszty związane z tzw. chargebackami w następstwie oszustw (zwrot środków za transakcję dokonaną kartą płatniczą).

Kolejne 27 proc. mierzy się z fałszywymi zwrotami, a 29 proc. zauważa, że zarządzanie ryzykiem wymaga dużych nakładów czasu i zasobów. Cyberataku lub wycieku danych doświadczyło 13 proc. przedsiębiorstw.

“Problem narasta nie tylko pod względem skali finansowej – co czwarta firma przyznaje, że prób nadużyć jest więcej niż rok temu, a dla 21 proc. stanowią one poważne obciążenie finansowe” – dodali autorzy.

Cyberataki rosną… najsłabszym ogniwem pozostaje człowiek. Co to znaczy dla polskiego biznesu? Sprawdź!

Konsumenci obawiają się strat finansowych?

Zwrócili oni uwagę, że z perspektywy konsumentów problem oszustw płatniczych również jest poważny, gdyż ich ofiarą padło 33 proc. uczestników badania Adyen. Najczęściej były to mniejsze sumy, np. 50 zł (8 proc.) lub od 50 do 1 tys. zł (13 proc.). Więcej, czyli od 1 tys. do 5 tys. zł straciło 8 proc. badanych.

Masz konto w PKO BP? Przez jeden błąd możesz stracić oszczędności, dowiedz się więcej.

Konsumenci, by ustrzec się przed oszustwami, nie zapisują danych płatniczych na swoich urządzeniach (26 proc.) oraz wybierają zakupy stacjonarne zamiast online (21 proc.). “To dowód na to, że poczucie ryzyka związanego z utratą środków często przeważa nad wygodą” – ocenili autorzy.

Zobacz też