Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Inflacja w dół, ceny w sklepach w górę. Za co zapłacisz więcej?

W lipcu ceny w sklepach znowu poszły w górę. Różnica cen pomiędzy najdroższą i najtańszą siecią wyniosła prawie 71 zł – wynika z raportu ASM SFA. Za co zapłacisz drożej? Gdzie zrobisz zakupy najtaniej?

Kobieta robi zakupy.
Źródło: Freepik

Codzienne zakupy podrożały w lipcu w 9 spośród 13 analizowanych sieci, a średnia cena koszyka zakupowego wzrosła miesiąc do miesiąca o 0,99 proc. – wynika z raportu ASM SFA. Najtańsze zakupy, podobnie jak w czerwcu, można było zrobić w Auchan, a najwięcej trzeba było zapłacić w Netto.

Autorzy raportu przypomnieli, że według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2025 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 3,1 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca były wyższe o 0,3 proc. To najniższy poziom inflacji od wielu miesięcy.

“Choć dynamika cen spada, wciąż mamy do czynienia z podwyżkami w sklepach, co odczuwają klienci przy codziennych zakupach. Wynika to z rosnących kosztów pracy, transportu i energii, a także wahań cen w rolnictwie, które szczególnie mocno odbijają się na produktach świeżych” – wskazał Kamil Kruk z ASM SFA.

“W lipcu wyraźnie widać, że żywność i chemia gospodarcza pozostają podatne na skokowe zmiany – herbata czy szampon drożeją, podczas gdy warzywa sezonowe tanieją” – zaznaczył Kruk.

“Różnice cen pomiędzy najdroższą i najtańszą siecią wynoszące prawie 71 zł pokazują, że konsumenci coraz chętniej porównują oferty i szukają oszczędności, a rywalizacja między kanałami sprzedaży – szczególnie tradycyjnymi i e-grocery – będzie w kolejnych miesiącach narastać. Warto też zwrócić uwagę, że spadająca inflacja bazowa nie przekłada się jeszcze na niższe koszty życia” – dodał Kamil Kruk.

Inflacja w lipcu w odwrocie. Czy to cisza przed burzą? Sprawdź!

Ile wynoszą średnie ceny koszyków?

Z danych wynika, że w lipcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła miesiąc do miesiąca o 3,15 zł, czyli 0,99 proc. i wyniosła 319,58 zł. Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w czerwcu br.

Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan – 6,04 proc., natomiast największy spadek w sklepach POLOmarket – 4,38 proc. Podobnie jak przed miesiącem, tylko w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Analizując koszyk, na który składały się produkty o najniższych cenach spośród wszystkich sklepów badanych sieci, należałoby za niego zapłacić 236,39 zł, o 4,15 zł więcej niż w czerwcu br.

Z kolei przyjmując najwyższe ceny, za ten sam zestaw produktów oferowanych w najwyższej cenie trzeba było zapłacić 375,37 zł, o 6,13 zł mniej niż w czerwcu br. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu br. wyniosła 138,98 zł i była o 10,28 zł niższa niż w czerwcu br.

Raport: Polacy oszczędzają, lecz inwestowanie wciąż ich przerasta. Dowiedz się dlaczego.

Gdzie są najniższe ceny?

Z raportu wynika, że na szczycie rankingu najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 283,59 zł. To wzrost o 16,14 zł, czyli o 6,04 proc. w porównaniu do czerwca, kiedy najtańszy koszyk zakupów również odnotowano w tej sieci.

Drugie miejsce w rankingu zajęła sieć Makro Cash & Carry, gdzie za taki sam koszyk trzeba było zapłacić o 16,36 zł więcej, a na trzecim uplasował się Kaufland z koszykiem o 38,54 zł droższym niż w Auchan.

Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lipcu br. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analogiczny zestaw produktów trzeba było zapłacić 354,43 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry – za 305,24 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – 378,18 zł. Natomiast najtańsze zakupy – 310,26 zł – można było zrobić w sieciach hybrydowych.

Zakupy w hipermarkecie czy dyskoncie? Gdzie są najlepsze ceny? Sprawdź!

Które produkty podrożały najbardziej?

Wśród 40 badanych produktów, które zostały uwzględnione w badaniu, najwyższą dostępność gwarantowały sklepy: Selgros Cash & Carry i Intermarché – 94 proc., Carrefour – 91 proc. i Kaufland –  88 proc. Natomiast najniższą dostępność produktów stwierdzono w sklepach Dino – 68 proc.

Badanie ASM SFA wykazało, że w lipcu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów najbardziej w ujęciu miesięcznym podrożał szampon do włosów – o 8,09 proc. i herbata – 5,35 proc. Natomiast największe obniżki dotyczyły pomidorów – 13,44 proc.

W badaniu przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii obejmujących m.in.: nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemię gospodarczą, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe. ASM SFA bada ceny 40 produktów tych samych marek i o tych samych gramaturach w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. 

Zobacz też