
Internetowa twórczość pomysłem na biznes? Tyle można zarobić
Dzielenie się wiedzą, inspirowanie, pomaganie innym – to niektóre z czynników, które napędzają internetowych twórców. Czy da się z tego wyżyć? Ile zarabiają polscy twórcy internetowi?

Internetowi twórcy świadomie wybierają platformy, na których się pojawiają. Kierują się przy tym myśleniem o tym, gdzie spotkają potencjalnych klientów i jak zmonetyzować twórczość – wynika z raportu “Ekonomia Twórców po polsku 2025” przygotowanego przez Imker i Influencers Live Wrocław.
W ramach badania stworzono trzy typy internetowych twórców: hobbyści, zawodowcy i dorabiający. Przypasowanie do danej persony zależy od kilku czynników.
Hobbyści to osoby, które nie poświęcają więcej niż 10 godzin tygodniowo na działania w sieci i zarabiają do 1000 zł miesięcznie. Przez 5 lat zebrali wokół siebie społeczność ponad kilkudziesięciu tys. odbiorców.
Dorabiający, jak sama nazwa wskazuje, łączą pracę etatową z twórczością w internecie. Zarabiają 1-10 tys. zł miesięcznie i przez 3 lata zdobyli średnio ponad tysiąc obserwujących.
Zawodowcy poświęcają na działalność 30-50 godzin tygodniowo i zarabiają 10-20 tys. zł. Tworząc intensywnie przez dwa lata, docierają średnio do 10 tys. followersów, czyli obserwujących.
Wśród polskich twórców internetowych blisko co trzecia osoba jest profesjonalistą. Hobbystycznie traktuje to ponad 30% ankietowanych. Największą grupę stanowią dorabiający – 39%.
Polscy przedsiębiorcy zdominowali Internet
Osoby upubliczniające treści w internecie kojarzą się głównie z influencerami lub z mamami na urlopach wychowawczych, prowadzącymi instabiznesy. Jednak z raportu wynika, że w Polsce największą grupę stanowią przedsiębiorcy – aż 42,5% ankietowanych prowadzi własny biznes. Co trzecia osoba pracuje na etacie, a co piąta jest freelancerem. Tylko 3,4% respondentów tworzy w sieci podczas przerwy rodzicielskiej. Co ciekawe, blisko 2% rencistów i emerytów należy do grupy internetowych twórców.

Źródło: raport “Ekonomia Twórców po polsku 2025”.
Gdzie twórcy internetowi publikują? Największa liczba ankietowanych osób wskazała Instagram. Ponadto rośnie popularność TikToka, który awansował w ciągu roku na drugie miejsce z czwartego. Przebił tym samym Facebooka, który zajmuje trzecie miejsce. Warto przy tym zaznaczyć, że z FB korzysta zaledwie 10% twórców.
Kolejne miejsce w rankingu może zaskakiwać, ponieważ należy do blogów. Wydawać by się mogło, że era blogowania już minęła bezpowrotnie w czasach popularności video contentu. Jeszcze bardziej zaskakuje, że dopiero za blogowaniem znajduje się YouTube. 7% osób zadeklarowało publikowanie treści w tym kanale. Następnie jest LinkedIn (3,4%) i podcast (zaledwie 1,5%).
Internetowi twórcy nie spoczywają na laurach – 60% respondentów planuje poszerzyć działalność o nowe platformy. Z kolei ograniczyć działalność planuje zaledwie niecałe 16%. W tym ponad połowa respondentów planuje ograniczyć lub zrezygnować z Facebooka. Ponadto co czwarta osoba planuje ograniczyć lub odejść z TikToka i Instagrama.
Ciekawe są powody rezygnacji. Na podium jest zmęczenie platformą lub jej społecznością, dopiero za tym pojawia się spadek zaangażowania i zasięgów, a następnie zmiany w algorytmach utrudniające dotarcie do odbiorców.
Jakiego rodzaju treści są najpopularniejsze?
Wpisy na portalach społecznościowych to zdecydowany król contentu 2024 roku wśród internetowych twórców. W planach na 2025 rok można zauważyć spadek o 8% w tym trendzie. Krótkie formy video, takie jak rolki na Instagramie czy tiktoki, utrzymują silną pozycję zarówno w 2024 r., jak i w planach na kolejny rok. Artykuły i wpisy blogowe zajęły trzecie miejsce w 2024 r., jednak w planach na 2025 rok jest ich już o połowę mniej.
Popularność zyskują długie filmy – z 18% w 2024 r. do 44% w planach na 2025 r. oraz newslettery – z 19% na planowane 35%. Internetowi twórcy planują też tworzyć ponad dwukrotnie więcej ebooków i książek oraz prawie trzykrotnie więcej podcastów. Warto wspomnieć, że 70% respondentów w swojej twórczości korzysta z narzędzi opartych na Sztucznej Inteligencji.

Źródło: raport “Ekonomia Twórców po polsku 2025”.
Jak można zauważyć na wykresie, lifestyle i zdrowie to najpopularniejsze kategorie tematyczne. Podobnie jest w przypadku rozwoju osobistego i edukacji. Kolejne miejsce zajmują podróże, a za nimi respondenci wskazali marketing i sprzedaż oraz tematy beauty i modowe.
Wydawać by się mogło, że tworzenie treści w Internecie to sprint. Jedna rolka może przynieść wielotysięczne zasięgi. To jednak nie oznacza, że przełoży się natychmiast na społeczność wokół marki osobistej czy biznesu. Większość, bo 60% ankietowanych osób, przyznało, że zbudowanie społeczności zajęło im więcej niż dwa lata.
Jednocześnie rośnie świadomość wpływu twórców internetowych na odbiorców. Zwłaszcza młodzi ludzie cenią sobie zdanie internetowych celebrytów, którzy są dla nich autorytetem.
A czy w tworzeniu treści w Internecie chodzi o zasięgi? Dane pokazują, że bardziej liczy się zaangażowanie odbiorców i ich zaufanie, które przekłada się na przychody. Jednak internetowi twórcy w zdecydowanej większości wciąż pragną większych zasięgów. Dla blisko 60% jest to istotny aspekt.
Człowiek jest lepszy od AI? Dowiedz się, w czym mamy przewagę.
Jakie działania budują społeczność?
Wydawać by się mogło, że płatne reklamy to główne źródło wzrostu odbiorców. Jednak zdecydowana większość respondentów preferuje ruch organiczny. Na wzrost obserwujących pozytywnie wpływa regularne publikowanie wartościowych treści i polecenia członków społeczności. Wzrostom sprzyja też uczestnictwo w wydarzeniach branżowych i networking.
Dopiero po tych działaniach respondenci wskazali płatne reklamy, korzystanie z nich zadeklarowało prawie 23% osób. Ponad 66% badanych nie inwestuje w płatną reklamę, a co czwarta osoba przeznacza do 1000 zł budżetu. Statystyki są jednak nieubłagane. Płatne reklamy podnoszą wysokość zarobków.
Zakupy przyszłości. Polacy łączą technologię z doświadczeniem?
Ile zarabiają internetowi twórcy?
Ponad połowa badanych osób zarabia na publikowanej twórczości w internecie. Ile? Blisko 44% zarabia od 1000 zł do 9 999 zł miesięcznie, jedna trzecia respondentów zarabia poniżej 1000 zł. Jednak im wyższe zarobki, tym mniej deklaracji. 14% badanych zadeklarowało miesięczne dochody w przedziale od 10 tys. zł do blisko 20 tys. zł. 8% osób zarabia powyżej 20 tys. zł i mniej niż 50 tys. zł. Zaledwie niespełna 4% zarabia powyżej 50 000 zł.

Źródło: raport “Ekonomia Twórców po polsku 2025”.
Na czym zarabiają internetowi twórcy? 42% osób wskazało współpracę z markami, blisko 40% podało kursy, szkolenia i konsultacje. Kolejne miejsce zajęła sprzedaż książek – jednak ten sposób deklaruje zaledwie 16% badanych.
Sprawdźmy, czy lepiej sprzedawać własne produkty, czy cudze? Wygląda na to, że własne. Prawie połowa osób sprzedających własne produkty zarabia powyżej 10 tys. zł, w przypadku współprac z innymi takie dochody osiąga zaledwie 21%.
A jak się prezentuje relacja między kanałem działalności a wysokością przychodów? 35% ankietowanych osób, których głównym kanałem publikacji jest Facebook, zadeklarowało dochody powyżej 10 tys. zł miesięcznie. Podobnie jest w przypadku youtuberów, gdzie co trzecia osoba zarabia powyżej 10 tys. zł. 28% badanych osób takie dochody uzyskuje, publikując głównie na Instagramie. Najniższe dochody deklarują tiktokerzy i blogerzy.
Na koniec warto wspomnieć, że rośnie popularność przekazywania darowizn internetowym twórcom poprzez takie platformy jak Buycoffe.to, Patronite czy Buy Me a Coffe.
Z powyższych danych można wysnuć wniosek, że przemyślana strategia w internetowej twórczości oraz tworzenie własnych produktów na sprzedaż mogą przynosić zyski, i to nie tylko finansowe.
Wśród zalet działalności internetowej respondenci najczęściej wskazywali możliwość zarabiania na pasji oraz niezależność i elastyczność pracy, czyli możliwość pracy z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Prawie połowa ankietowanych osób wskazała poczucie sensu i wpływu na świat i otoczenie. Satysfakcjonujące zarobki podało 23% badanych. Najmniej badanych wskazało rozpoznawalność i sławę za największy atut.
Jak prezentuje się dobrostan Polek? Dużo zależy od finansów, dowiedz się więcej.
O czym warto pamiętać, publikując w internecie?
Warto testować różne kanały i myśleć o tym, gdzie spotka się swoją potencjalną grupę klientów. W końcu to od zaangażowania społeczności zależy nasz sukces.
“Jeśli tworzysz tylko na Instagramie – zacznij od drugiego kanału: YouTube, podcast, newsletter albo blog. YouTube daje dłuższy czas życia treści i pozwala zarabiać pasywnie. Newsletter – budujesz własną bazę, niezależną od platform. Podcast – tworzysz relację opartą na głosie i zaufaniu” – mówi cytowana w raporcie Ola Gościniak, założycielka placówki oświatowej Jestem Interaktywna i ekspertka WordPress.
Internet oferuje wiele możliwości zarabiania – liczy się pomysł, systematyczność i budowanie zaangażowania. Szerokie grono potencjalnych odbiorców powoduje, że każdy twórca może znaleźć swoją grupę docelową. A jeśli myślisz o założeniu własnego biznesu i chcesz zaoszczędzić na kosztach, jedną z alternatyw może być nawiązanie współpracy z fundacją Twój StartUp.