
Jak Polacy kupują w Internecie? Poznaj najnowsze trendy
Żyjemy w złotych czasach dla konsumentów pod kątem łatwości i szybkości zakupów. Pewnie dlatego tylko 23% internautów ostatnie zakupy zrobiło offline, jak wynika z raportu e-Izby. Jak się ma polski e-commerce?

100% badanych Internautów przynajmniej raz w swoim życiu dokonało zakupu w e-commerce, czyli handlu elektronicznym – wynika z raportu e-Izby “Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2025”. Jest to 10 edycja raportu, która opisuje trendy w branży e-commerce.
Jak wynika z badania, 77% badanych Polaków ostatni zakup zrobiło online. Ponad połowa respondentów robi zakupy spożywcze przez Internet. W ciągu ostatnich 6 miesięcy liczba osób, która kupiła przynajmniej raz coś online, wzrosła o +6 p.p.
Polski e-commerce to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Jak podaje e-Izba w ciągu ostatniej dekady nastąpił trzykrotny wzrost udziału sprzedaży cyfrowej w sprzedaży detalicznej. Według prognoz wartość handlu elektronicznego w Polsce w 2028 roku może wzrosnąć do 192 mld zł.
Postęp technologiczny i szybkie tempo zmian wpływają na to, w jaki sposób konsumenci robią zakupy. Rosną również oczekiwania kupujących, dlatego warto być na bieżąco z najnowszymi trendami. Konkurencja nie śpi, a w dobie globalnych zakupów wygrywa ten, kto najbardziej odpowiada na potrzeby klientów.
Co Polacy najczęściej kupują przez Internet?
Podobnie jak w roku 2024 żywność była topową kategorią kupowaną online. 52% badanych osób wskazało tę kategorię, co oznacza wzrost o +4p.p. do zeszłego roku. Na drugim miejscu była elektronika, wskazało ją 40% respondentów. Za nią była kultura i rozrywka. Następnie na tym samym miejscu turystyka, aplikacje i gry oraz produkty farmaceutyczne. Te ostatnie, jako jedyna kategoria, odnotowały spadek – o -7p.p.
Wszystkie pozostałe kategorie miały podobne wyniki – około 1/3 konsumentów kupuje je online.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Aż 34% e-klientów robi zakupy przez Internet więcej niż 5 razy w miesiącu. To oznacza, że dla ponad 1/3 osób e-zakupy stały się regularną praktyką i częścią codziennego życia.
71% konsumentów łączy zakupy online z offline, czyli przykładowo przymierza w sklepie stacjonarnym, kupuje przez Internet. To oznacza wzrost zakupów wielokanałowych (omni-commerce) i powrót do podobnych wyników z lat 2021 – 2022.
Istotnym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe klientów jest też Internet. 76% badanych osób wskazało, że informacje znalezione w Internecie zachęcają ich do odwiedzenia sklepów stacjonarnych. Jest to znaczący wzrost, bo aż o +35p.p. więcej niż rok wcześniej.
Liczy się wygoda, szybkość i elastyczność. 45% konsumentów jest gotowa dopłacić za ekspresową przesyłkę. Zapotrzebowanie na szybkie dostawy ma nawet swoją nazwę (quick commerce) i jest duże na rynku handlu elektronicznego.
Optymistyczne nastroje konsumenckie Polaków. Będziemy wydawać więcej? Sprawdź!
Dlaczego klienci porzucają koszyk zakupowy?
W 2025 roku porzucanie koszyka zakupowego zadeklarowało 8 na 10 kupujących. To o 7 p.p. wyżej niż rok temu. Na wykresie można zauważyć rosnącą tendencję e-klientów do rezygnacji z koszyka zakupowego na przestrzeni ostatnich lat. W 2024 wskaźnik był wyższy o +15p.p. w porównaniu do 2023 roku.

Im częściej klienci robią zakupy online, tym wyższy wskaźnik porzuceń koszyka. Rezygnuje aż 98% z grupy osób kupujących przez Internet częściej niż 5 razy w miesiącu. Dlaczego? Powodów jest kilka.
Główny powód to brak oczekiwanej formy dostawy lub zbyt wysoki koszt dostarczenia przesyłki. Współczesny klient chce otrzymać zakupy szybko. Z możliwością odbioru tam, gdzie akurat będzie przebywał, dlatego największą popularnością cieszą się paczkomaty. Zależy mu też na łatwym i sprawnym zwrocie z jasnymi zasadami.
Nikogo nie zaskoczy, że dla konsumentów liczy się też cena. W czasach inflacji, spowolnienia gospodarczego i niepewności ekonomicznej poszukiwanie korzystniejszych cenowo ofert jest sposobem na umiejętne zarządzanie domowym budżetem. Stąd znalezienie atrakcyjniejszej oferty to powód, który wzrósł dwukrotnie w porównaniu do poprzedniego roku.
Istotnym oczekiwaniem e-klienta jest też możliwość skorzystania z płatności odroczonych i ratalnych. Sklepy, które to oferują, mają zdecydowaną przewagę nad innymi. Konsumentowi ułatwia to zarządzanie budżetem. To też szybszy dostęp do potrzebnych produktów i wygoda klienta. Skoro można mieć coś teraz, po co czekać?
Konsumenci oddają prywatność w zamian za promocje? Polska wysoko w rankingu, dowiedz się więcej.
Zakupy mobilne stają się codziennością?
65% osób posiadających urządzenia mobilne robi za ich pomocą zakupy online. Jest to wzrost o 12p.p. do zeszłego roku. Co ciekawe wzrósł również wskaźnik osób z pokolenia X i silversów, aż 60% przedstawicieli tych grup kupuje mobilnie.
Klienci wybierają m-commerce, czyli handel mobilny z kilku powodów. Przede wszystkim szukają oszczędności i okazji, które sklepy często oferują w swoich aplikacjach mobilnych.
Dodatkowo zakupy w aplikacjach stają się przyjemniejsze, bo szybsze i wygodniejsze w porównaniu z kupowaniem przez przeglądarki internetowe. Na korzyść przemawia też większe bezpieczeństwo i uproszczone płatności. Ponadto zapisane dane i preferencje płatnicze w aplikacjach usprawniają zakupy.
Według danych z raportu 9 na 10 wszystkich badanych konsumentów korzysta z aplikacji mobilnych. Dzisiaj e-commerce nie jedno ma imię, dlatego tak ważne jest wiedzieć, gdzie są potencjalni klienci. Co wybierają? Wolą duże sieci handlowe, chińskie platformy a może liveshoping? Odpowiedzi na te pytania są w naszym wcześniejszym artykule.
“Współcześni klienci chcą kupować online i zwracać stacjonarnie (29%), oglądać produkty w sklepie i zamawiać w sieci (26%). A w wielokanałowym procesie zakupowym aplikacja mobilna jest obecna na każdym etapie podróży klienta – jej docelowa rola to już nie tylko kanał sprzedaży, ale centrum całego ekosystemu zakupowego” – powiedział cytowany w raporcie Emil Waszkowski z firmy Future Mind.
“Rosnąca rola aplikacji mobilnych w procesach zakupowych Polaków oraz spadające koszty ich tworzenia i rozwoju sprawiają, że to dobry moment na policzenie potencjalnego zwrotu z inwestycji w to rozwiązanie. Firmy, które będą zwlekać zbyt długo, ryzykują utratę klientów na rzecz konkurencji, która już postawiła na obecność w mobile” – dodał.
Jak można zauważyć, klienci chcą kupować oszczędnie, szybko, bezpiecznie i wygodnie. Wiele czynników wpływa na to, czy transakcja ostatecznie dojdzie do skutku. Przedsiębiorcy prowadzący e-sklepy potrzebują zadbać o każdy szczegół ścieżki zakupowej, nadążać za trendami i nie zostawać w tyle za konkurencją.
Internet stwarza ogromne możliwości w dotarciu do konsumentów. Dlatego warto odpowiadać na potrzeby e-klientów. A te zmieniają się dynamicznie w zależności od rozwoju technologii. Może niedługo najlepszymi sprzedawcami będą wirtualni doradcy stworzeni na bazie sztucznej inteligencji?
Wyobraź sobie doradcę dostępnego w każdym momencie, pamiętającego wszystkie twoje preferencje, cierpliwie słuchającego, znającego nowinki modowe i tricki stylistyczne. Doradcę, który może informować Cię o promocjach w trybie natychmiastowym, a nawet zamówić w Twoim imieniu wyczekiwane przez Ciebie produkty. Brzmi idealnie, a może przerażająco? Przyszłość może nas zaskoczyć niejednym scenariuszem, dlatego warto śledzić trendy w e-commerce.
Źródło: Raport 2024,

