
Jak wygląda praca hybrydowa w Polsce? Pracownicy chcą zmian
Pracownicy oczekują coraz większej elastyczności i wpływu na miejsce wykonywania swoich obowiązków – wynika z raportu Colliers Define. Jak na te potrzeby odpowiadają firmy?

Tylko 32 proc. pracowników hybrydowych w Polsce może samodzielnie decydować, czy danego dnia będzie pracować w domu, czy w firmie – wskazano w raporcie Colliers Define. Największą swobodę mają specjaliści IT i usług biznesowych, a najmniejszą pracownicy biurowi z branży produkcyjnej.
Jak wskazują dane z badania Colliers Define, 44 proc. pracowników spędza w biurze 4-5 dni w tygodniu.
Najwięcej czasu w siedzibie pracodawcy spędzają pracownicy z sektora publicznego (średnio 4,1 dnia w tygodniu) i produkcji (4 dni w tygodniu), najmniej z sektorów: IT (ok. 2,3 dnia w tygodniu) i usług dla biznesu (ok. 2,7 dnia w tygodniu).
Tymczasem – jak wynika z badania – respondenci oczekują zmniejszenia pracy stacjonarnej o jeden dzień w tygodniu. “Ten symboliczny „minus jeden”, pożądany przez pracowników ze wszystkich sektorów, ujawnia napięcie pomiędzy wdrażaną praktyką organizacji a realnymi potrzebami zespołów” – czytamy w opracowaniu z raportu.
Wzrost napięć – jak uznali autorzy badania – powoduje także ograniczona autonomia, ponieważ tylko 32 proc. badanych może samodzielnie decydować o miejscu pracy w danym dniu. Większość firm kieruje się natomiast procedurami i politykami organizacyjnymi lub pozostawia ustalenie tej kwestii na poziomie zespołu.
Na czym zależy pracownikom w 2025 roku? Nie liczy się pasja? Sprawdź!
Największą swobodę mają specjaliści IT i usług biznesowych, gdzie ponad 40 proc. osób samodzielnie ustala swój grafik, a najmniejszy wpływ na własny harmonogram pracy zdalnej deklarują pracownicy biurowi z branży produkcyjnej. W tym sektorze tylko co piąty pracownik może dowolnie kształtować swój grafik, decydując, kiedy pracuje z biura, a kiedy z domu.
“Z jednej strony zwiększenie elastyczności to mniejsza przewidywalność i zwiększony poziom wyzwań zarządczych. Z drugiej strony, sztywne reguły i stały grafik mogą osłabiać zaangażowanie i poczucie sprawczości, które przekładają się na wiele aspektów funkcjonowania organizacji” – zaznaczyła partnerka i dyrektorka Colliers Define Dorota Osiecka.
Polska stoi przed wyzwaniem. Brakuje rąk do pracy? Sprawdź, jakie są rozwiązania!
Blaski i cienie pracy w biurze
Wyniki raportu pokazują, że w branżach, w których jest większa swoboda w kształtowaniu własnego grafiku pracy, pracownicy bardziej doceniają warunki, które zapewnia im firma. Najbardziej pozytywne oceny wystawili pracownicy sektorów IT oraz usług dla biznesu. Chwalą m.in.: ergonomię stanowisk, dostęp do światła dziennego, jakość powietrza i dodatkowe przestrzenie w biurze, dostęp do sprzętu, stabilnego internetu oraz firmowych zasobów.
Na drugim biegunie znalazły się sektor publiczny i obsługa klienta. Pracownicy tych branż najczęściej narzekają na brak ergonomicznych stanowisk, ograniczony dostęp do firmowych systemów oraz niewystarczające wyposażenie techniczne, co znacząco utrudnia efektywną pracę.
Z kolei okolice biura oraz jego lokalizację najwyżej oceniają pracownicy bankowości, ubezpieczeń i inwestycji (aż 90 proc. pozytywnych ocen), najniżej – pracownicy produkcji, gdzie tylko 47 proc. z nich jest zadowolonych z infrastruktury wokół biura.
Według autorów raportu różnorodność podejść do pracy hybrydowej sprawia, że nie istnieje jeden, uniwersalny model skuteczny dla wszystkich organizacji. “To, co sprawdza się w jednej firmie, w innej może przynieść odwrotny efekt. Kluczowe jest więc indywidualne podejście, oparte na dogłębnej analizie kultury organizacyjnej, warunków pracy oraz potrzeb zespołu” – napisano.
Na czym zależy młodym ludziom w pracy? Praca zdalna na szarym końcu, dowiedz się więcej.
“Z jednej strony, rosnąca potrzeba elastyczności i autonomii jest wyraźnym sygnałem, że pracownicy oczekują większego wpływu na sposób i miejsce wykonywania swoich obowiązków. Z drugiej – firmy muszą zadbać o efektywność, spójność kultury organizacyjnej oraz optymalne wykorzystanie przestrzeni biurowych” – podsumowała Dorota Osiecka.
Badanie zostało przeprowadzone na próbie 1034 polskich pracowników biurowych, którzy spełniali następujące warunki: wykonywali pracę umysłową, biurową i współpracowali na stałe z jedną organizacją; mieli zapewnioną możliwość pracy z biura, niezależnie od tego, czy z tej możliwości korzystali, czy nie; podróż do biura firmy nie zajmowała im dłużej niż 90 minut.

