Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Jak zwiększyć sprzedaż? Klienci uwielbiają akcje promocyjne

Zastanawiasz się jak utrzymać pozytywne i długotrwałe relacje z klientami oraz zwiększyć sprzedaż? Według badań Pluxee prawie 80% Polek i Polaków uczestniczy w akcjach promocyjnych. Prawie połowa z nich robi to kilka razy w miesiącu. Co robić, aby promocje były skuteczniejsze?

Zdjęcie przedstawia koszyk zakupowy z torbami i prezenty obok koszyka.
Źródło: Freepik

Klienci są coraz bardziej wymagający. Konkurencja nie śpi. Koszty utrzymania działalności rosną. A biznes ma się kręcić. Co robić? Jak przyciągnąć nowych kupujących? Jak zatrzymać obecnych klientów? Te pytania, to bolączki niejednego przedsiębiorcy.

W odpowiedzi większość firm staje na głowie, aby jak najlepiej wypromować produkt/usługę. Jednak to za mało. Klient chce czegoś więcej. Dlatego przedsiębiorstwa organizują akcje promocyjne. Tylko ponad połowa z nich źle do tego podchodzi. Dlaczego? 52% organizacji nie mierzy skuteczności swoich akcji promocyjnych! Takie wnioski płyną z najnowszego raportu Pluxee Polska. Jednocześnie ci, którzy mierzą wyniki – są zadowoleni. Tylko 2% firm deklaruje ujemny wskaźnik ROI, czyli ujemny zwrot kosztów z inwestycji w akcje promocyjne.

Z raportu wynika, że popularność akcji promocyjnych w dużych przedsiębiorstwach na przestrzeni ostatnich czterech lat utrzymuje się na tym samym poziomie – 83%. W sektorze MŚP wskaźnik wzrósł. Dla małych przedsiębiorstw urósł o 6% i wynosi łącznie 75%, a dla średnich o 10 %, czyli obecnie wynosi 82%.

Może zaliczasz się do tej grupy, która nie mierzy wyników akcji promocyjnych albo nie robi ich w ogóle. A może raz w roku planujesz obniżki z okazji Black Friday. W porządku, tak też można. Zadam ci jedno pytanie – czy chcesz pozostać w tyle za konkurencją? Prawdopodobnie nie, dlatego zrozum lepiej mechanizmy akcji promocyjnych.

Jak się ma polski handel? Dowiedz się, jakie nastroje panują wśród przedsiębiorców handlowych.

Chcesz wygranej? Daj klientom nagrodę

Lubisz być nagradzany? Twoi klienci też to lubią. A co z tą wiedzą robią firmy? 67% organizacji wykorzystuje nagrody w swoich akcjach. Niemal połowa badanych osób uznaje, że bez tego akcje promocyjne byłyby nieskuteczne.

Co króluje w rankingu oferowanych nagród? Rabaty i nagrody finansowe typu bony przedpłacone, eVouchery, karty podarunkowe i pieniądze papierowe lub przelewowe. Dlaczego? To daje konsumentom możliwość szerokiego wyboru, co jest podstawą sukcesu w erze hiperpersonalizacji.

Hiperpersonalizacja staje się koniecznością w marketingu. Dotyczy to również akcji promocyjnych czy obniżek cenowych. Na czym polega? Bazuje na narzędziach poszerzonych o AI i głęboką analizę danych. W jakim celu? Sztuczna inteligencja może szybko zanalizować dane o zachowaniach konsumenckich klientów, a nawet je prognozować. Dzięki tym informacjom łatwiej zrozumiesz potrzeby i preferencje konsumentów.

Klienci lubią spersonalizowane reklamy, promocje i oferty. Chcą być potraktowani przez marki tak, jak traktuje się bliskich znajomych. Według raportu 2019 State of Connceted Customer 77% klientów oczekuje, że w pełni zrozumiesz ich potrzeby. I tu właśnie z pomocą przychodzi hiperpersonalizacja.

Inflacja spada, jednak nowe nawyki klientów zostają? Poznaj zachowania klientów.

Jakie akcje promocyjne lubią klienci?

Wszyscy lubimy obniżki, jednak to nie koniec preferencji klientów. Według badania Pluxee na podium są programy lojalnościowe. Zaraz za nimi akcje typu “2+1 gratis”. Kolejne wysokie miejsce zajmują wspomniane obniżki, a za nimi są loterie i konkursy.

Jak podano w trendbooku marketera 2025 istotnym trendem marketingowym wspierającym sprzedaż są loterie w aplikacjach mobilnych, co skutecznie wdraża już niejedna znana marka. Na czym to polega?

Dzięki wykorzystaniu AI wartość cenowa naszych zakupów przelicza się automatycznie na odpowiednią liczbę losów czy też e-zdrapek. Wyniki loterii są dostępne w kilka sekund, więc efekt nagrody jest natychmiastowy i nie wymaga skomplikowanych procedur czy długiego oczekiwania na wyniki.

Dzięki temu klient ma stały kontakt z marką i pozytywne doświadczenia, jest nagradzany za zakupy i chętniej robi je ponownie. Dodatkowo firmy mogą szybko analizować informacje o preferencjach zakupowych na podstawie danych z paragonów. Brzmi dobrze?

Polskie e-sklepy radzą sobie coraz lepiej? Sprawdź!

Jakie są podstawowe błędy w akcjach promocyjnych?

Skupmy się na tym, czego unikać w akcjach promocyjnych. Pierwszy duży błąd to niejasne zasady promocji i nieczytelne ceny. Według danych z badania “Wpływ promocji na zachowania zakupowe” 80% badanych przy wyborze sklepu stacjonarnego kieruje się promocjami. W przypadku sklepów internetowych wynik jest o 2% wyższy, czyli 82% respondentów deklaruje taki wybór. Co jeszcze wynika z badania? Wiele osób błędnie interpretuje promocje lub ich nie rozumie. To prowadzi do rozczarowania przy płatnościach. A tego chcesz uniknąć.

Tak samo nie chcesz, aby klient zrezygnował z uczestnictwa w konkursie przez zbyt skomplikowane zasady lub formularz zgłoszeniowy. Upraszczanie to podstawa do sukcesu. Wytłumacz zasady promocji czy konkursu tak, jak tłumaczyłbyś to dziecku.

Czy wiesz, że dla 84% Polek i Polaków podanie numeru pesel jest największą barierą uczestnictwa w akcjach promocyjnych? Wrażliwe dane takie jak adres zamieszkania czy informacje o dochodach również warto pominąć.

Co jeszcze warto wiedzieć? Nikt nie lubi, jak zasady gry zmieniają się…w trakcie gry. Dlatego najpierw ustal jasne warunki uczestnictwa w konkursie i przebiegu akcji promocyjnej, a dopiero później wypuść informacje w świat.

Ostatnim dużym błędem mogą być nietrafione lub za mało atrakcyjne nagrody. Warto przy tym pamiętać o rosnącym znaczeniu ekologii dla konsumentów. Nagrody rzeczowe wysyłane pocztą czy kurierem powoli odchodzą do lamusa. Lepiej wybrać wspomniane wcześniej karty podarunkowe, bony przedpłacone, eVouchery i inne cyfrowe rozwiązania.

Na koniec pamiętaj o analizie wyników akcji promocyjnych. Lepiej planować kolejne działania na podstawie twardych danych niż wróżyć w ciemno.

Dlaczego warto robić akcje promocyjne?

Podsumujmy korzyści płynące z organizowania akcji promocyjnych. Klient wybierze tę markę, której ufa. Jego zaufanie trzeba najpierw zdobyć. W jaki sposób? Poprzez budowanie pozytywnych doświadczeń w obcowaniu z twoją marką. Dzięki temu klient będzie wracać, kupować i polecać dalej.

Nagrody wyzwalają w klientach uczucie przyjemności i budują pozytywny wizerunek marki. Oszczędzanie pieniędzy to kolejne przyjemne doświadczenie. Promocje typu “2+1” realnie napędzają sprzedaż, a klientom pozwalają oszczędzić. Podobnie działają nagrody finansowe czy sezonowe obniżki.

Programy lojalnościowe i aplikacje mobilne pomagają być w stałym kontakcie z klientem i oferować mu spersonalizowane doświadczenia. To buduje zaufanie i pozytywny wizerunek marki, co przekłada się na większą sprzedaż.

Nie musisz stosować wszystkich rozwiązań. Możesz wybrać część lub zapytać swoich klientów, co będzie dla nich atrakcyjne. Nie musisz też robić tego, co inni. Zamiast tego zapytaj siebie, czego jeszcze nie robi konkurencja?

Źródła: UOKIK, Content Standard, Mateusz Winkler,

Zobacz też