
Coraz częściej kupujemy online? Co drugi Polak narzeka na ten problem
Polscy konsumenci coraz chętniej przenoszą swoje zakupy do internetu, jednak wysoka dynamika e-commerce w Polsce idzie w parze z rosnącym poczuciem braku informacji o kupowanych produktach.

Wartość sprzedaży detalicznej przez internet we wrześniu 2025 roku była wyższa o 8,8% rok do roku, a udział transakcji online w całkowitej sprzedaży detalicznej wzrósł do 9,0% (z 8,9% rok wcześniej) — wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).
Mimo tak dynamicznego rozwoju, raport Santander Consumer Banku ujawnia, że niemal połowa Polaków skarży się na fatalną jakość informacji o oferowanych towarach, co stanowi istotną barierę dla dalszego komfortowego wzrostu rynku.
Kupujący aktywni, ale frustracja rośnie?
Większość Polaków jest bardzo aktywna w sieci: 15% robi zakupy online co kilka dni, a kolejne 44% – kilka razy w miesiącu. Liderami są najmłodsi użytkownicy (18–39 lat), z których nawet co czwarty kupuje online kilka razy w tygodniu. Co ciekawe, częściej do koszyka klikają mężczyźni (60%) niż kobiety (56%).
Jednak ta aktywność wiąże się z frustracją. Aż 43% badanych wskazuje brak szczegółowych informacji o produkcie jako największą przeszkodę w zakupach. Problem ten jest szczególnie palący wśród najmłodszych użytkowników (18–29 lat), z których aż 55% uznaje to za dominujący problem.
Patryk Perliński, dyrektor departamentu sprzedaży i relacji z klientami biznesowymi w Santander Consumer Banku informuje, że:
“Analiza wyników naszego badania pokazuje wyraźnie, że informacje o produkcie są kluczowe dla wszystkich grup wiekowych… Najmłodsi użytkownicy (18–29 lat) w aż 55 proc. identyfikowali to jako dominujący problem”.
Kolejne bariery, na które skarżą się konsumenci, to brak rzetelnych opinii użytkowników (29%) oraz długi czas oczekiwania na dostawę lub jej koszt (26%).
Implikacje dla biznesu
Dla e-sprzedawców w Polsce te dane stanowią jasny sygnał: wyścig o klienta nie toczy się już tylko o cenę czy szybkość dostawy, ale o jakość i kompletność danych produktowych. Brak precyzyjnych opisów zmusza konsumentów do podejmowania decyzji “w ciemno” lub rezygnacji z zakupu.
Szczegółowe opisy produktu oraz rzetelne opinie użytkowników są szczególnie ważne z perspektywy “fali AI”. Nowe narzędzia (Tryb AI i Przegląd AI) od Google zmieniają dotychczasowe strategie marketingowe na takie, które są nakierowane pod użytkowników szukających informacji zakupowych przy pomocy sztucznej inteligencji.
E-commerce toczy wojnę z Google? Sprawdź, czy nowe narzędzia są “zmorą biznesu”?
Wartość sprzedaży detalicznej online rośnie w większości kategorii towarów, choć spadki udziału widać w grupach o tradycyjnie dużym udziale internetu:
- prasa, książki i pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (spadek udziału z 24,6% do 20,6%),
- tekstylia, odzież, obuwie (spadek udziału z 24,3% do 23,6%),
- meble, RTV, AGD (spadek udziału z 18,7% do 18,2%).
Eksperci podkreślają, że kluczowe dla zwiększenia komfortu klienta i dalszego rozwoju rynku są również proste i wygodne formy płatności, w tym popularne rozwiązania umożliwiające rozłożenie płatności na raty.
“Wiele osób decyduje się dziś na rozłożenie płatności nie tylko w sytuacjach nagłych, takich jak awaria sprzętu, ale także gdy po prostu chcą lepiej zaplanować budżet i uniknąć jednorazowego obciążenia portfela” – podsumowuje Perliński.

