Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Coraz częściej kupujemy online? Co drugi Polak narzeka na ten problem

Polscy konsumenci coraz chętniej przenoszą swoje zakupy do internetu, jednak wysoka dynamika e-commerce w Polsce idzie w parze z rosnącym poczuciem braku informacji o kupowanych produktach.

Źródło: Freepik

Wartość sprzedaży detalicznej przez internet we wrześniu 2025 roku była wyższa o 8,8% rok do roku, a udział transakcji online w całkowitej sprzedaży detalicznej wzrósł do 9,0% (z 8,9% rok wcześniej) — wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).

Mimo tak dynamicznego rozwoju, raport Santander Consumer Banku ujawnia, że niemal połowa Polaków skarży się na fatalną jakość informacji o oferowanych towarach, co stanowi istotną barierę dla dalszego komfortowego wzrostu rynku.

Kupujący aktywni, ale frustracja rośnie?

Większość Polaków jest bardzo aktywna w sieci: 15% robi zakupy online co kilka dni, a kolejne 44% – kilka razy w miesiącu. Liderami są najmłodsi użytkownicy (18–39 lat), z których nawet co czwarty kupuje online kilka razy w tygodniu. Co ciekawe, częściej do koszyka klikają mężczyźni (60%) niż kobiety (56%).

Jednak ta aktywność wiąże się z frustracją. Aż 43% badanych wskazuje brak szczegółowych informacji o produkcie jako największą przeszkodę w zakupach. Problem ten jest szczególnie palący wśród najmłodszych użytkowników (18–29 lat), z których aż 55% uznaje to za dominujący problem.

Zakupy Polaków pod lupą: e-commerce vs. sklepy tradycyjne? Zobacz, kto wygrywa w konkurencji o klientów

Patryk Perliński, dyrektor departamentu sprzedaży i relacji z klientami biznesowymi w Santander Consumer Banku informuje, że:

“Analiza wyników naszego badania pokazuje wyraźnie, że informacje o produkcie są kluczowe dla wszystkich grup wiekowych… Najmłodsi użytkownicy (18–29 lat) w aż 55 proc. identyfikowali to jako dominujący problem”.

Kolejne bariery, na które skarżą się konsumenci, to brak rzetelnych opinii użytkowników (29%) oraz długi czas oczekiwania na dostawę lub jej koszt (26%).

Implikacje dla biznesu

Dla e-sprzedawców w Polsce te dane stanowią jasny sygnał: wyścig o klienta nie toczy się już tylko o cenę czy szybkość dostawy, ale o jakość i kompletność danych produktowych. Brak precyzyjnych opisów zmusza konsumentów do podejmowania decyzji “w ciemno” lub rezygnacji z zakupu.

Szczegółowe opisy produktu oraz rzetelne opinie użytkowników są szczególnie ważne z perspektywy “fali AI”. Nowe narzędzia (Tryb AI i Przegląd AI) od Google zmieniają dotychczasowe strategie marketingowe na takie, które są nakierowane pod użytkowników szukających informacji zakupowych przy pomocy sztucznej inteligencji.

E-commerce toczy wojnę z Google? Sprawdź, czy nowe narzędzia są “zmorą biznesu”?

Wartość sprzedaży detalicznej online rośnie w większości kategorii towarów, choć spadki udziału widać w grupach o tradycyjnie dużym udziale internetu:

  • prasa, książki i pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (spadek udziału z 24,6% do 20,6%),
  • tekstylia, odzież, obuwie (spadek udziału z 24,3% do 23,6%),
  • meble, RTV, AGD (spadek udziału z 18,7% do 18,2%).

Eksperci podkreślają, że kluczowe dla zwiększenia komfortu klienta i dalszego rozwoju rynku są również proste i wygodne formy płatności, w tym popularne rozwiązania umożliwiające rozłożenie płatności na raty.

Wiele osób decyduje się dziś na rozłożenie płatności nie tylko w sytuacjach nagłych, takich jak awaria sprzętu, ale także gdy po prostu chcą lepiej zaplanować budżet i uniknąć jednorazowego obciążenia portfela” – podsumowuje Perliński.

Zobacz też