Linie lotnicze ugięły się pod naciskiem rekompensat. Pasażerowie zyskali 5 minut
Wprowadzenie prawa do rekompensat za opóźnienia lotów w Unii Europejskiej zmniejszyło średni czas opóźnień o prawie pięć minut. Choć brzmi to niewiele, w rzeczywistości w skali całego roku oznacza to oszczędność czasu równą aż dziesięciu tysiącom lat dla pasażerów. Wyniki te, zaprezentowane w badaniach dr. Piotra Śpiewanowskiego z Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN i dr. Hinnerka Gnutzmanna z Leibniz University, pokazują, że regulacje EC261 znacząco wpłynęły na poprawę funkcjonowania rynku lotniczego w UE.
Regulacja EC261, obowiązująca od 2004 roku, daje pasażerom prawo do rekompensat pieniężnych za opóźnienia lotów przekraczające trzy godziny. Wysokość odszkodowań wynosi od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy. Dodatkowo pasażerowie mogą ubiegać się o zwrot kosztów noclegu, wyżywienia czy transportu w przypadku przedłużających się opóźnień.
Jak wykazały badania, wprowadzenie tych przepisów zmusiło linie lotnicze do poprawy organizacji operacyjnej. Przewoźnicy inwestują w rezerwowe załogi, dodatkowe samoloty czy lepsze planowanie, aby uniknąć wysokich kosztów wynikających z konieczności wypłaty rekompensat. W efekcie pasażerowie mogą cieszyć się nie tylko większym komfortem podróży, ale i większą punktualnością lotów.
Rekompensaty, a ceny biletów
Unijne regulacje szybko zyskały uznanie poza Europą. Wyniki badań dr. Śpiewanowskiego zostały zauważone przez administrację prezydenta USA, Joe Bidena. Regulacja EC261 została wskazana jako przykład skutecznego prawa, które można zaadaptować na amerykański rynek lotniczy. Obecnie w USA trwają konsultacje nad wprowadzeniem podobnych przepisów, mających zwiększyć ochronę pasażerów i wymusić większą odpowiedzialność linii lotniczych.
Regulacje są szczególnie korzystne dla osób podróżujących na dalekie dystanse. Opóźnienia jednego z odcinków lotu mogą bowiem prowadzić do utraty połączeń, a co za tym idzie – znacznego opóźnienia dotarcia na miejsce. Dzięki EC261 pasażerowie na takich trasach mają prawo do odszkodowania za całą podróż, a nie tylko za jeden etap.
Mimo korzyści dla pasażerów przepisy mają także krytyków. Linie lotnicze wskazują, że dodatkowe koszty związane z rekompensatami są przerzucane na klientów w postaci wyższych cen biletów. Jednak badania pokazują, że ogólne korzyści – w postaci poprawy punktualności i jakości usług – znacznie przewyższają ewentualne podwyżki cen.
Ile wart jest pięć minut?
Zmniejszenie średnich opóźnień o pięć minut może wydawać się niewielkim osiągnięciem, ale w rzeczywistości przekłada się na ogromne korzyści w skali całego rynku lotniczego. Oszczędność dziesięciu tysięcy lat pasażerskiego czasu rocznie to dowód na to, jak skuteczna może być dobrze przemyślana regulacja.
Unia Europejska, dzięki EC261, wyznacza standardy w ochronie praw pasażerów, a jej przepisy inspirują inne kraje do wprowadzania podobnych rozwiązań. W czasach, gdy podróże lotnicze są nieodłącznym elementem życia milionów ludzi, odpowiedzialność przewoźników i ochrona konsumentów stają się priorytetem.