Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Miliony rozdane. To nie koniec dotacji dla MŚP

Znamy wyniki naboru “Promocja marki innowacyjnych MŚP” przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorstw (PARP). To ponad 156 milionów złotych wsparcia dla małych i średnich firmy dla ekspansji swojej obecności na rynkach międzynarodowych. Początkowo na ten cel miała być przeznaczona suma prawie 3 razy mniejsza, jednak ogromne zainteresowanie zmotywowało PARP do podjęcia działań na rzecz powiększenie kwoty. To jednak nie koniec, przed przedsiębiorcami wciąż stoi wiele możliwości uzyskania dofinansowania.

Źródło: Freepik

Dofinansowanie uzyskały 183 projekty na łączną kwotę 156 471 087,48 zł. Celem akcji było wsparcie rozwiązań związanych z promocją marki za granicą, głównie poprzez misje gospodarcze budujące relacje handlowe z nowymi partnerami lub uczestnictwo w międzynarodowych targach. Przykładem takich działań była obecność firm z sektora kosmetycznego na targach Wine Paris we Francji i Cosmoprof Bologna we Włoszech lub uczestnictwo sektora elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki w targach Hannover Messe oraz Gamescom.

Ekspansyjny potencjał i kategorie MŚP. Eksport ma się dobrze

Początkowo alokacja na nabór wynosiła 50 mln zł, co pozwoliłoby na dofinansowanie jedynie 51 projektów. Prawie 4 razy więcej, bo aż 183 projekty uzyskały ocenę pozytywną dlatego PARP wystąpił do Instytucji Zarządzającej o zwiększenie kwoty (docelowe 156 mln zł).

“Podniesiona alokacja pozwoliła na przyznanie wsparcia wszystkim projektom, które spełniły obowiązkowe kryteria wyboru. Zainteresowanie konkursem »Promocja marki innowacyjnych MŚP« przerosło nasze oczekiwania – liczba złożonych wniosków oraz ich wysoka jakość pokazały, że polskie firmy mają ogromny potencjał w zakresie internacjonalizacji i budowania rozpoznawalnych marek” – mówi p.o. prezesa PARP Krzysztof Gulda.

Do puli wybranych zaliczyło się: 31 mikroprzedsiębiorstw, 73 małe firmy oraz 79 średnich przedsiębiorstw, najczęściej związanych z sektorem budowlanym i wykończeniowym, spożywczym, kosmetycznym, IT, motoryzacyjnym. Wśród kosztów kwalifikowalnych znalazły się:

  • koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa w targach,
  • koszty rezerwacji powierzchni,
  • koszty podróży służbowych poza granicami RP,
  • koszty organizacji pokazów,
  • koszty kampanii promocyjnej.

Poziom dofinansowania wynosił do 85% w przypadku kosztów podróży służbowych oraz do 50% dla pozostałych kosztów kwalifikowanych. W naborze nie określono minimalnej ani maksymalnej wartości kosztów kwalifikowanych.

Relacja eksportu wyrobów i usług do PKB systematycznie rośnie. W latach 2013–2022 r. zwiększyła się z 46,0 proc. do 62,7 proc., a od 2016 r. przekracza 50 proc., co oznacza, że polskie przedsiębiorstwa zajmują się w coraz większym stopniu zaspokajaniem popytu konsumentów zagranicznych” – podał PARP powołując się na “Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2024” .

Zdaniem ekspertów Krajowej Izby Gospodarczej w całym 2025 roku eksport może być o około 3 proc. wyższy niż rok wcześniej, a w 2026 roku – nawet o blisko 8 proc.

“To oznacza, że polskie firmy mają dobre perspektywy, bo zagraniczni partnerzy – szczególnie Niemcy – zaczynają zamawiać więcej. Jak podała Komisja Wschodnia Gospodarki Niemieckiej, wolumen handlu między Niemcami a Polską wzrósł w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku o 4,6 mld euro i osiągnął rekordowe 90 mld euro. To o 5,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku” – czytamy w komunikacie PARP.

Zobacz jak sektor MŚP radzi sobie z innowacjami. Raport ujawnia słabe wyniki

To nie koniec dotacji. Takie dofinansowanie czeka jeszcze na przedsiębiorców

Nabór “Promocja marki innowacyjnych MŚP” już zakończony, ale wszystko wskazuje na to, że nie będzie to ostatnia dotacja skupiająca się na zwiększeniu możliwości ekspansyjnych sektora MŚP. Według strategii grupy PFR do roku 2030 – możemy spodziewać się wielu projektów wspierających:

  • ekspansję międzynarodową (w tym wsparcie przejęć, wsparcie eksportu, wsparcie uczestnictwa w międzynarodowych targach, wsparcie dla firm decydujących się brać udział w odbudowie Ukrainy),
  • możliwości kapitałowe (wsparcie we współpracy z bankami w celach inwestycyjnych, inwestycje w ramach funduszu funduszy w VC/PE, wsparcie finansowe projektów),
  • przyspieszenie transformacji energetycznej (inwestycje w OZE, projekty atomowe, współfinansowanie projektów związanych z dekarbonizacją),
  • rozwój infrastruktury i przemysłu (transport niskoemisyjny, rozwój mocy produkcyjnych i efektywności MŚP, tworzenie specjalnych stref inwestycyjnych i parków przemysłowych).

W strategii znajdziemy również listę atrakcyjnych projektów z możliwym dofinansowaniem.

PFR Deep Tech: “Ministerstwo Finansów, Polski Fundusz Rozwoju i PFR Ventures uruchomiły program PFR Deep Tech. Budżet programu wyniesie 300 mln PLN ze środków PFR, a kolejne minimum 300 mln PLN wniosą inwestorzy prywatni i instytucjonalni. Program będzie działał w formule funduszu funduszy, kierując kapitał do zarządzających funduszami venture capital, którzy sfinansują najbardziej obiecujące projekty technologiczne” – przeczytamy na stronie PFR. Możliwość otrzymania dofinansowania dla projektów technologicznych jest ciągle aktywna.

PARP for startups (Startup Booster Poland): “Wsparcie innowacyjnych przedsiębiorstw na wczesnym etapie rozwoju (startupów) poprzez programy rozwojowe o charakterze akceleracyjnym i post-akceleracyjnym, oferowane przez wyselekcjonowane akceleratory i prowadzące do rozwoju produktów startupów lub przyspieszające ich rozwój” – znajdziemy w komentarzu na stronie PARP. Koniec przyjmowania wniosków przypada na 31 października 2026 roku, a maksymalne możliwe dofinansowanie wynosi 400 tyś. złotych.

Granty na Eurogranty: “Celem działania jest wzrost innowacyjności i umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorców z sektora MŚP oraz polskich organizacji badawczych, poprzez zwiększenie ich udziału w Programach UE. Dofinansowanie mogą otrzymać projekty polegające na udziale wnioskodawcy w Programie UE, obejmujące działania związane z przygotowaniem Eurograntu, w tym podejmowane w związku z poszukiwaniem partnerów Eurograntu, przygotowaniem wniosku/aplikacji o Eurogrant, ewentualną jego korektą i prezentacją w ramach oceny w Programie UE” – przeczytamy na stronie PARP. Koniec przyjmowania wniosków przypada na 3 września 2026 r.

Wsparcie firm w okresowych trudnościach – oferta dla przedsiębiorców: “Celem projektu jest pomoc przedsiębiorcom oraz przedsiębiorczyniom, którzy zmagają się z różnymi problemami, takimi jak kryzys gospodarczy w regionie, spadek popytu na oferowane przez firmę usługi czy produkty, utrata wykwalifikowanych pracowników lub choroba kluczowych pracowników  (dostosowanie przedsiębiorstw do zmian/radzenie sobie w trudnościach)” – przeczytamy w komentarzu PARP. Warto jednak zaznaczyć, że firmy będą wspierane na wczesnym etapie problemów, kiedy można je rozwiązać poprzez narzędzia pozafinansowe. Budżet naboru wynosi 66 000 000 zł. Wnioski można składać do 30 kwietnia 2027 r.

Sprawdź, jak zgarnąć 600 tyś. złotych w programie PARP!

Jak pisaliśmy na 26. piętrze Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła również nabór wniosków w programie “Platformy startowe dla nowych pomysłów” komponent IIa “Wsparcie rozwoju działalności gospodarczej startupu”. Do 30 września można złożyć wniosek o dofinansowanie do przeznaczenia na m.in. wynagrodzenia personelu, zakup patentów, licencji, know-how, surowców, materiałów. Startupy z Polski Wschodniej mogą uzyskać łączne dofinansowanie projektów w kwocie 40 mln zł.

źródło: PARP, PAP, gov.pl, PFR

Zobacz też