
Narzędzia AI nie wystarczą. Co jeszcze potrzebuje pracownik przyszłości?
Polskie firmy mają przedostatnie miejsce w rankingu organizacji wdrażających AI w Unii Europejskiej. “Zamiast straszyć technologią, powinniśmy przygotować pracowników na tę właśnie współpracę” – powiedział dr Michał Boni z SWPS. Jak przygotować pracowników i firmę na przyszłe zmiany?

Profesjonalista przyszłości musi nie tylko znać narzędzia AI, ale również cechować się, empatią, kreatywnością i myśleniem projektowym – wynika z raportu “FUTUREPROOF 2.0.” przygotowanego przez SWPS na kongres Impact’25. W dobie AI ważne będą też m.in. relokacja talentów i stawianie na różnorodność.
W związku z upowszechnieniem sztucznej inteligencji udział zadań wykonywanych wyłącznie przez człowieka skurczy się z obecnych 47 proc. do 33 proc. do 2030 roku – podkreślono w raporcie Uniwersytetu SWPS “FUTUREPROOF 2.0. Navigating Uncertainty. Creating Impact”, przygotowanym na kongres biznesowo-technologiczny Impact’25.
“W perspektywie 5 – 10 lat około 60 proc. zatrudnionych będzie korzystało z tzw. pracy poszerzonej, czyli współpracy człowieka ze sztuczną inteligencją w różnych jej postaciach. Zamiast straszyć technologią, powinniśmy przygotować pracowników na tę właśnie współpracę” – skomentował cytowany w informacji prasowej dr Michał Boni z Zakładu Społecznych Zastosowań Nowych Technologii SWPS.
O potrzebach współczesnych pracowników i prognozach dotyczących rynku pracy pisaliśmy wcześniej.
Czego nie zrobi sztuczna inteligencja?
W związku ze zmianami na rynku wywołanymi sztuczną inteligencją, kluczem do prowadzenia biznesu będzie relokacja talentów – wskazano w raporcie. Eksperci podkreślili, że profesjonalista przyszłości powinien znać narzędzia AI, ale to nie wystarczy, by zachować przewagę konkurencyjną.
Liczyć się będzie głęboka wiedza ekspercka oparta na solidnych badaniach i rzeczywistych doświadczeniach rynkowych, a także myślenie projektowe, empatyczne rozpoznawanie potrzeb klientów, czy proponowanie kreatywnych rozwiązań.
“Najważniejsze są te kompetencje, które wykraczają poza możliwości sztucznej inteligencji” – podkreślił Dawid Sypniewski, wykładowca SWPS.
Co powstrzymuje organizacje przed AI?
Jak wynika z raportu, wskaźnik adopcji AI w Polsce wynosi 5,9 proc., co plasuje nasz kraj na przedostatnim miejscu w Unii Europejskiej (średnia dla UE to 13,5 proc.). Polski biznes stoi więc przed koniecznością nadrobienia dystansu technologicznego – zaznaczono.
Autorzy raportu ocenili, że jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest niska gotowość menedżerów polskich firm do korzystania z narzędzi cyfrowych, co dotyczy nie tylko AI, ale cyfryzacji w ogóle. Wdrażanie sztucznej inteligencji utrudniają też ograniczone środki na inwestycje, wysokie ceny energii oraz brak osób z kompetencjami cyfrowymi i analitycznymi, które pomagałaby wprowadzać nowe rozwiązania i zmieniać świadomość liderów.
O czym warto pamiętać przy wdrażaniu AI w firmie?
Według ekspertów SWPS odpowiedzią na te problemy jest zapewnienie firmie bezpiecznych warunków do testowania nowych rozwiązań i budowania kompetencji, a także tzw. piaskownice regulacyjne.
To konstrukcja prawna, która umożliwia przedsiębiorcom działanie w bezpiecznym środowisku testowym, w celu eksperymentowania z danym projektem lub usługą na złagodzonych zasadach. Zasady tworzenia piaskownic zostały określone w projekcie ustawy o systemach AI, który od lutego br. jest na etapie opiniowania.
W raporcie wskazano, by przy wdrażaniu AI, nie koncentrować się na samych możliwościach technicznych sztucznej inteligencji, a zadać sobie pytanie, czy dana funkcja, proces lub zasób rzeczywiście potrzebują nowego narzędzia. “Jest to kluczowy warunek odpowiedzialnego i sensownego budowania strategii w obszarze AI” – podkreślono.
Sztuczna Inteligencja w branży HR. Sojusznik czy wróg? Sprawdź!
Różnorodność – klucz do sukcesu?
Wpływ na sukces biznesu mają czynniki psychologiczne i kulturowe, a dużą wartość biznesowi przynieść może stawianie na różnorodność – podano.
“Inkluzywność to nie ideologia, ale konkretne zyski” – zaznaczyli eksperci i dodali, że firmy z mocno zróżnicowaną etnicznie kadrą zarządzającą osiągają wyniki lepsze niż konkurencja. Podobna zależność jest widoczna w firmach ze zrównoważoną reprezentacją płci.
A co z młodymi pracownikami?
W raporcie zwrócono też uwagę na stereotypy generacyjne, które mogą być destrukcyjne dla biznesu. Podkreślono, że u młodych pracowników zmienia się logika lojalności, ale to nie znaczy, że szybko odejdą z firmy. Młodzi będą koncentrować się na pracy, chociaż będzie to praca na ich własnych warunkach – podkreślono.
“Dzisiejsza kariera jest o mnie. To mój rozwój, mój dobrostan i realizacja moich celów finansowych. To nie jest o tym, że kariera znika z pierwszego planu, tylko o tym, że więcej jest stawiania granic” – wyjaśniła dr hab. Paula Pustułka, prof. SWPS.
“FUTUREPROOF 2.0. Navigating Uncertainty. Creating Impact” jest drugą edycją raportu Futureproof, przygotowaną specjalnie na IMPACT’25 przez Uniwersytet SWPS. Publikacja zawiera szczegółowe analizy, studia przypadków oraz praktyczne wskazówki, które pomagają przełożyć wiedzę ekspercką na konkretne decyzje biznesowe w zmieniającym się otoczeniu gospodarczym.

