Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Podatkowe pułapki świątecznych prezentów. Jak rozliczyć upominki?

Świąteczne obdarowywanie kontrahentów to stały element budowania relacji biznesowych. Przedsiębiorcy, kierując się dobrą wolą, często zapominają jednak o rygorystycznych limitach i definicjach prawnych.

Źródło: Freepik

Doradca podatkowy Monika Piątkowska ostrzega, że aby uniknąć problemów ze skarbówką, kluczowe jest rozróżnienie celów wydatku – czy to jest reklama, czy reprezentacja – oraz ścisłe pilnowanie progów w PIT i VAT.

Kwestia 200 złotych?

W kontekście podatku dochodowego najważniejsza jest wartość prezentu w relacji do statusu obdarowanej osoby. Monika Piątkowska z fillup.pl i e-pity.pl przestrzega, że fiskus nie jest Mikołajem i od wartości pewnych prezentów należy doliczyć stosowny podatek.

Dla kontrahentów (o ile nie łączy ich z firmą stosunek pracy ani umowa cywilnoprawna) obowiązuje wyraźny próg. Prezent o wartości do 200 zł może być przekazany bez konieczności opłacenia podatku dochodowego przez obdarowanego. Jeżeli jednak wartość podarunku ten limit przekracza, kontrahent ma obowiązek doliczyć tę wartość do swojego przychodu i uiścić stosowny PIT.

Warto pamiętać, że zasada ta nie dotyczy pracowników. W ich przypadku cała wartość upominku, co do zasady, stanowi przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu (wyjątkiem są świadczenia finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w ramach limitów).

HoReCa celebruje święta i Nowy Rok. Najlepszy wynik od 4 lat? Zobacz!

Obowiązek ewidencji i dwa limity

Dodatkowe komplikacje podatkowe pojawiają się przy podatku od towarów i usług (VAT), gdzie limity kwotowe są niższe i niezależne od limitu PIT. Jak wyjaśnia ekspertka, zwolnienie z VAT obejmuje dwie kategorie prezentów:

  • upominki, których suma wartości dla jednej osoby w ciągu roku nie przekracza 100 zł netto wymaga to prowadzenia specjalnej ewidencji umożliwiającej identyfikację obdarowanego,
  • prezenty o jednostkowej wartości do 20 zł netto, dla których ewidencja obdarowanych nie jest wymagana.

Monika Piątkowska podkreśla, że niespełnienie tych warunków oznacza konieczność doliczenia podatku należnego do wartości rozdanych upominków.

Ewolucja w polskim handlu? Małe galerie na fali. Sprawdź!

Decyduje cel?

Kluczową kwestią z punktu widzenia przedsiębiorcy jest możliwość zaliczenia wydatku na prezent do kosztów uzyskania przychodu (KUP). Wątpliwości wynikają z nieprecyzyjnej definicji “kosztów reprezentacji”, które zgodnie z ustawą nie stanowią KUP.

“W ustawie nie określono jednoznacznie, co należy rozumieć pod pojęciem reprezentacji. Przyjmuje się jednak, że są to wydatki ponoszone w celu wykreowania pozytywnego wizerunku firmy” – tłumaczy Piątkowska.

Organy podatkowe konsekwentnie rozróżniają:

  • reprezentacja – wydatki wystawne, mające na celu zaimponowanie, lub kreowanie wizerunku firmy na tle konkurencji, takie jak drogie, indywidualnie dedykowane upominki – te nie stanowią KUP.
  • reklama – wydatki mające na celu promocję firmy i zwiększenie sprzedaży.

Aby prezent mógł zostać zaliczony do kosztów, musi mieć charakter reklamowy. W tym celu powinien być: niewielkiej wartości i opatrzony logo firmy lub innymi elementami identyfikacji wizualnej.

“Prezenty o niewielkiej wartości opatrzone logo firmy nie będą miały charakteru reprezentacyjnego i mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu” – dodaje ekspertka.

W praktyce oznacza to, że standardowe gadżety reklamowe (np. kalendarze, długopisy) z logo są akceptowane jako KUP, natomiast kosztowne, luksusowe podarunki, nawet opatrzone firmowym znakiem, mogą być zakwestionowane jako wydatki reprezentacyjne.

źródło: Fillup, E-pity

Zobacz też