
Polacy nie wierzą w Black Friday? Prawie połowa unika zakupów w tym okresie
Zbliżające się gorące dni wyprzedaży – Black Friday i Cyber Monday – wywołują w Polsce mieszane uczucia. Z jednej strony są okazją do zakupu prezentów i droższych artykułów, z drugiej – budzą powszechną nieufność.

Z najnowszego raportu Santander Consumer Banku wynika, że prawie połowa ankietowanych konsumentów obawia się, że sklepy będą manipulować cenami, aby zniżki były tylko pozorne.
Nieufność konsumentów vs. zakupowa gorączka
Chociaż Black Friday i Cyber Monday stają się coraz silniej zakorzenione w polskim kalendarzu zakupowym, wciąż towarzyszy im duża rezerwa. 45 proc. badanych aktywnie unika zakupów w tym okresie, kierując się obawą przed nieuczciwymi praktykami handlowców.
Ponadto, ponad jedna trzecia respondentów (35 proc.) przyznała, że zrezygnowała w przeszłości z planowanej transakcji, ponieważ podejrzewała, że oferowane zniżki nie były realne.
Mimo tych obaw, spore grono Polaków wciąż ufa promocjom i z nich korzysta. 43 proc. badanych deklaruje, że wierzy w rzetelność oferowanych przecen, a 29% nigdy nie zrezygnowało z zakupu z powodu wątpliwości co do ich realności.
Polacy już robią świąteczne zakupy. Zobacz, co irytuje ich najbardziej
Kto i dlaczego odkłada zakupy na listopad?
Listopadowe promocje stanowią dla konsumentów nie tylko okazję do oszczędności, ale i strategiczne okno na zrobienie większych zakupów. Co czwarty badany (26%) deklaruje, że celowo odkłada swoje plany zakupowe, aby zrealizować je w Black Friday lub Cyber Monday.
Promocje są szczególnie ważne w kontekście zbliżających się Świąt. Ponad jedna trzecia klientów stwierdziła, że wykorzystuje specjalne oferty na zakup artykułów świątecznych i prezentów. Ponadto, 28% respondentów wskazało, że właśnie w tym czasie kupuje produkty, na które zwykle ich nie stać.
Codzienne zakupy znowu podrożały. Zwłaszcza jedna kategoria. Sprawdź!
Na co zwraca uwagę Patryk Perliński z Santander Consumer Banku, to zróżnicowanie demograficzne:
“Nasz raport wskazuje, że z listopadowych wyprzedaży najchętniej korzystają trzydziestolatkowie. To właśnie oni najczęściej przesuwają swoje plany zakupowe na Black Friday – deklaruje tak 37% respondentów w wieku 30-39 lat. Grupa ta najchętniej ze wszystkich wykorzystuje ten czas na zakup artykułów świątecznych, w tym prezentów – 51% wskazań, a także produktów, na które na co dzień nie mogłaby sobie pozwolić – 39%.”
W tej grupie wiekowej najlepiej sprawdzają się również specjalne kody rabatowe, które przyciągają połowę trzydziestolatków (natomiast ogółem na kody reaguje 39% klientów). Z kolei, po droższe produkty, które w regularnych cenach są zbyt dużym obciążeniem dla domowego budżetu, częściej sięgają kobiety (31%) niż mężczyźni (24%).
Mimo popularności Black Friday, większość Polaków pozostaje przy swoich nawykach zakupowych – 68% zadeklarowało, że nie zwleka z zakupami w oczekiwaniu na listopadowe przeceny.

