Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Polski handel zagraniczny. Egipt nas ceni?

Jak powszechnie wiadomo Polacy lubią jeździć na wakacje do Egiptu. Jesteśmy mocną siłą napędową egipskiej turystyki. A czy wiesz, co jeszcze masowo wyjeżdża z Polski do Egiptu? Nasze jabłka i gruszki, ale nie tylko. Dlaczego warto zainteresować się Egiptem, jako partnerem biznesowym?

Zdjęcie przedstawia piramidy w Egipcie oraz Pałac Kultury w Warszawie.
Źródło: Freepik

Egipt jest najbogatszym państwem Afryki Północnej i drugim, po RPA, w skali kontynentu. W 2023 roku produkt krajowy brutto (PKB) wyniósł 395,93 miliarda dolarów amerykańskich.

To też najludniejszy kraj Bliskiego wschodu, a jego liczba populacji wynosi około 112 mln. Co to może oznaczać dla polskich przedsiębiorców? 112 mln potencjalnych klientów.

Polskie produkty są znane w Egipcie z wysokiej jakości. Potwierdza to choćby wybór polskiego mleka dla niemowląt przez Egipcjan. Ponadto na przestrzeni ostatnich lat byliśmy głównym europejskim eksporterem jabłek do Egiptu. Z powodzeniem eksportujemy też m.in. wyroby mleczne, maszyny rolnicze i sprzęt gospodarstwa domowego.

Historia handlu Polski z Egiptem

W ostatnich latach dwustronna wymiana handlowa pomiędzy Polską a Egiptem wynosiła od 685 do 900 mln dolarów rocznie.

Jak podaje Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), na przestrzeni lat najpopularniejsze rodzime produkty eksportowane do Egiptu to maszyny i urządzenia mechaniczne, elektryczne oraz ich części, pojazdy, samoloty, statki i inne środki transportu oraz produkty pochodzenia roślinnego.

Handel Polski z Egiptem rośnie nie od dziś. W 2012 roku wartość polskiego eksportu do Egiptu wynosiła łącznie około 200 mln dolarów.

W 2023 roku wartość eksportu do Egiptu liczyła 425 mln dolarów. Na podium produktów były wspomniane już gruszki i jabłka. Drugie miejsce zajęła Cola, a trzecie korki metalowe. Wysoko na podium były też komputery i wyroby mleczne.

Z kolei w 2024 roku wartość eksportu do Egiptu wyniosła 401.75 mln dolarów, czyli dwa razy więcej niż w 2012 r.

Polska “tygrysem Unii Europejskiej”

Jak powiedział minister Egiptu Bassem Farouk Badr “Unia Europejska jest największym partnerem handlowym Egiptu. Z kolei Polskę określamy jako nowego “tygrysa Unii Europejskiej”, państwa, które najszybciej rozwija się we Wspólnocie”. Jednak ważne jest zwiększenie rozpoznawalności polskich marek w Egipcie, o czym wspomniał minister.

Egipt planuje wzmocnić relacje handlowe z Polską – powiedziała egipska minister planowania, rozwoju gospodarczego i współpracy międzynarodowej Rania Al-Mashat w rozmowie z PAP. Stwierdziła również, że głównymi obszarami współpracy może być górnictwo, sektor odnawialnych źródeł energii, cyfryzacja oraz rolnictwo i technologie rolne.

50 mln na promocję polskich marek w ramach unijnego funduszu. Przeczytaj, kto może otrzymać dofinansowanie.

Rozkwit polskiego eksportu

Jak możemy przeczytać w raporcie KUKE, polski eksport na przestrzeni 30 lat wzrósł 25-krotnie. Z analizy wynika, że specjalizujemy się w eksporcie części motoryzacyjnych, niektórych materiałów budowlanych, mebli i drobiu. Jesteśmy też największym eksporterem miedzi w UE. W 2020 roku Polska była liderem eksportu w 41 branżach wśród krajów Unii Europejskiej.

Źródło: Raport KUKE “30 lat polskiego eksportu”

Eksport z Polski pokrywa 20% potencjalnych rynków, co otwiera drogę dostępu do wciąż sporej liczby nowych rynków. Egipt to nie jedyny egzotyczny kierunek polskiego eksportu. Handlujemy m.in. z Algierią, Singapurem, Malezją czy Indiami. Według Magdaleny Karbowiak, zastępcy dyrektora departamentu windykacji Korporacji Ubezpieczeń Eksportowych (KUKE) – rynek indyjski od lat jest postrzegany jako bardzo atrakcyjny i “bije na głowę również chiński wzrost”.

O tym, że warto otworzyć się na handel zagraniczny wiedzą polscy przedstawiciele branży e-commerce. Jak pisaliśmy wcześniej, na rynkach eksportowych działa już 46 proc. handlowców online, co oznacza, iż po raz pierwszy jest ich więcej niż tych, którzy są nastawieni na sprzedaż krajową.

Podsumowując, 80% potencjalnych rynków zbytu jeszcze nie wie, że warto importować towary z Polski. To ogromne możliwości dla przedsiębiorców, którzy otworzą się na handel zagraniczny.

Źródła: OECWorld, Kuke, Trade.ec, sad24,Podatki.biz, Obserwator gospodarczy, Gov.pl Trade gov, Trading Economics

Zobacz też