
Polskie firmy zwiększają wydatki na AI. To “inwestycja rozwojowa”?
Co trzecia polska firma zakończyła pierwsze implementacje AI – wynika z badania EY. Sztuczna inteligencja w polskim biznesie przestaje być eksperymentem, a staje się przemyślaną staregią rozwojową. Ile organizacji planuje zwiększyć wydatki na narzędzia oparte o AI?

77 proc. firm w Polsce planuje zwiększyć wydatki na sztuczną inteligencję w najbliższych 18 miesiącach – wynika z najnowszego badania EY. Obecnie AI jest wykorzystywana głównie w obszarze IT oraz w obsłudze klienta – podano.
Jak wynika z badania EY “Rozwiązania AI w firmach”, 77 proc. polskich organizacji planuje zwiększyć wydatki na tę technologię w najbliższych 18 miesiącach. Względem 2024 roku grupa ta wzrosła o 5 pkt proc. (z 72 proc.).
Kolejne 17 proc. chce utrzymać wydatki na niezmienionym poziomie (spadek z 20 proc.). Z kolei 3 proc. firm – podobnie jak rok wcześniej – planuje niewielkie ograniczenia. Grupa niepewnych inwestycji skurczyła się w ostatnich latach z 6 do 1 proc.
Badanie “Rozwiązania AI w firmach” zrealizowano wśród 499 polskich firm, działających w sektorach produkcji, usług i handlu. 56 proc. respondentów pochodziło z firm średniej wielkości, a 44 proc. – z dużych. Badanie zostało przeprowadzone w ostatnim kwartale 2025 roku.
Polacy potrzebują edukacji z cyberbezpieczeństwa? AI ma przewagę, dowiedz się więcej.
Firmy planują zwiększyć budżet na AI?
Według autorów badania dane sugerują, że polskie firmy dostrzegają realną wartość biznesową sztucznej inteligencji, co znajduje odzwierciedlenie w planach zwiększania budżetów na te rozwiązania.
Mały odsetek deklaracji o redukcji wydatków potwierdza, że AI traktowana jest jako strategiczna inwestycja rozwojowa, a nie obszar do cięcia kosztów – podano.
Z badania wynika, że 43 proc. średnich i dużych firm w Polsce jest w trakcie procesu wdrożeniowego AI; i jest to wynik niemal identyczny w porównaniu z poprzednimi latami. 34 proc. firm zakończyło pierwsze implementacje AI; to o 9 pkt proc. więcej niż w 2024 r. (25 proc.).
Z kolei 9 proc. przedsiębiorstw dopiero analizuje możliwe opcje w tym zakresie (spadek z 18 proc. w 2024 r.). Maleje też grupa organizacji, które nie planują implementacji AI: w roku 2025 r. stanowiły one 1 proc., a rok wcześniej – 5 proc.
Sztuczna inteligencja trafia głównie do działów, w których przetwarzane są duże ilości danych: IT (wzrost z 33 proc. w 2024 r. do 51 proc. w 2025 r.), obsługi klienta (z 41 proc. do 48 proc.), marketingu (z 41 proc. do 47 proc.), sprzedaży (z 38 proc. do 42 proc.) oraz cyberbezpieczeństwa (z 28 proc. do 40 proc.).
Wyraźne wzrosty widać we wszystkich badanych obszarach, co wskazuje na wejście AI do głównego nurtu działalności całych organizacji, a nie pojedynczych zespołów – podali autorzy badania.
Małe i średnie firmy inwestują w AI? Poznaj najnowsze dane!
Czego obawiają się polscy przedsiębiorcy?
Najczęściej wskazywanymi motywacjami do wdrożenia AI pozostają automatyzacja procesów wewnętrznych (wzrost z 41 proc. w 2024 r. do 59 proc. w 2025 r.), lepsze dotarcie do klientów (wzrost z 35 proc. do 56 proc.) oraz wprowadzenie nowych usług lub produktów (wzrost z 15 proc. do 48 proc.).
Jedna trzecia firm (wzrost z 6 proc. do 33 proc.) wdraża AI, ponieważ chce wyprzedzić konkurencję.
Wdrażając AI polskie firmy obawiają się przede wszystkim o bezpieczeństwo danych i cyberbezpieczeństwo (39 proc.).
Stabilność na krawędzi otchłani. System emerytalny to tykająca bomba? Sprawdź!
Ponad jedna trzecia wskazała na trudności technologiczne (34 proc.) oraz niepewność regulacyjną i problemy organizacyjne (po 32 proc.). 26 proc. przedsiębiorstw obawia się wysokich kosztów wdrożenia, a 23 proc. – jakości rezultatów.
Rzadziej pojawiają się obawy dotyczące zasadności inwestycji (15 proc.) i wykorzystania danych (11 proc.).

