Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Święta w październiku? Supermarkety już podnoszą ceny, te produkty “wystrzeliły”

Średnia cena koszyka zakupowego w Polsce we wrześniu 2025 roku wyraźnie wzrosła, co eksperci interpretują jako sygnał, że sieci handlowe zaczynają aktywnie przygotowywać się na nadchodzący sezon przedświąteczny i IV kwartał, który wiąże się ze wzrostem kosztów operacyjnych.

Źródło: Freepik

Średnia cena koszyka zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wyniosła we wrześniu 323,03 zł, co oznacza wzrost o 5,43 zł (1,71%) w skali miesiąca – wynika z raportu ASM SFA.

Wzrost cen jako bufor kosztowy?

Wrzesień przyniósł wyraźne odbicie cen po spokojniejszym sierpniu. Podwyżki odnotowano w 10 z 13 badanych sieci handlowych. Analitycy wskazują, że ruch cenowy jest proaktywną reakcją na oczekiwane wyższe koszty działalności w ostatnim kwartale roku.

Kamil Kruk z ASM SFA komentuje ten trend: “Wrzesień przyniósł wyraźne odbicie cen po spokojniejszym sierpniu. Widać, że sieci zaczynają przygotowywać się na wzrost kosztów operacyjnych w czwartym kwartale oraz na sezon przedświąteczny. To z kolei przekłada się na droższe produkty codziennego użytku.”

Warto przypomnieć, że według poprzedniego raportu ASM SFA, średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2025 r. była niższa (miesiąc do miesiąca) o blisko 2 zł (0,62%).

Największe podwyżki, sięgające nawet 8%, dotknęły kategorię chemii gospodarczej i kosmetyków. Jest to segment, który, jak wskazano w raporcie, szybciej reaguje na wzrost kosztów surowców i transportu niż żywność. Dla konsumentów oznacza to, że w nadchodzących miesiącach mogą być zmuszeni do częstszego sięgania po tańsze zamienniki lub produkty marek własnych.

Ceny w sklepach rosną wolniej? Zobacz, jak markety maskują podwyżki, a klienci płacą za “powietrze”

Liderzy podwyżek i różnice między sieciami

Największy średni wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Selgros Cash & Carry (o 5,96%), podczas gdy najmocniej potaniał on w Kauflandzie (o 1,44%).

Analiza wykazała, że najtańsze zakupy wchodzące w skład koszyka można było zrobić w Auchan, gdzie cena jako jedyna nie przekroczyła 300 zł i wyniosła 286,58 zł. Najdrożej ten sam zestaw produktów kosztował w sieci Netto – 354,17 zł.

Ceny nadal idą w górę. Sprawdź, za co zapłacisz drożej niż rok temu

Wśród produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, najbardziej zdrożały:

  • płyn do WC (7,12%),
  • szampon do włosów (5,86%),
  • herbata (4,55%).

Jedynym produktem, którego cena spadła, był żel pod prysznic (o 0,82%). Wzrost cen w kluczowych kategoriach sugeruje, że konsumenci odczują presję cenową w codziennych zakupach, zanim jeszcze na dobre rozpoczną się świąteczne wydatki.

źródło: PAP, ASM Group

Zobacz też