
Sztuczna Inteligencja w branży HR. Sojusznik czy wróg?
Prognozy na rok 2026 według danych Statista to 91,8 miliardów dolarów przychodu dla całej branży HR w obszarze nowych technologii. Poznaj historie zagranicznych startupów, które poprzez rewolucyjne narzędzia zmieniają procesy rekrutacyjne. Czy w Polsce warto zakładać biznesy oferujące wsparcie AI dla firm w obszarze HR?

Temat sztucznej inteligencji (AI) rodzi sporo emocji – od zachwytu po nienawiść. Po wpisaniu w wyszukiwarkę Google frazy “czy sztuczna inteligencja” możemy szybko poznać najczęstsze obawy Polaków, bo pierwsze pytania dotyczą tego, czy SI zastąpi człowieka, jest bezpieczna, przejmie świat, a może zabierze nam pracę?
Jedni obawiają się utraty pracy, inni widzą szansę w automatyzacji części procesów i zyskaniu czasu na sprawy istotne. Dobrym przykładem branży z tak podzielonymi zdaniami jest dział Zasobów Ludzkich. Badanie przeprowadzone przez EY pokazuje, że 18% organizacji wdrożyło narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji w obszarze HR. Najczęściej stosują je do analizy danych i automatyzacji procesów HR oraz analizy CV pod kątem wymagań rekrutacyjnych.

Na uwagę zasługują też najnowsze wyniki badania przekrojowego oceny dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI. Według raportu Algolytics choć 70% organizacji deklaruje używanie sztucznej inteligencji, realnie z takich rozwiązań korzysta tylko 5,9 % firm. W badaniu uczestniczyły firmy reprezentujące różne branże.
To oznacza możliwość zaoferowania produktów i usług wspieranych przez AI dla 94% polskich firm, w tym rozwijanie narzędzi ułatwiających pracę w branży HR. To ogromne pole możliwości do wykorzystania dla startupów i mikroprzedsiębiorców.
A jakie są trendy światowe? Startupy zyskują miliardy i miliony dofinansowań dzięki transformacji branży HR poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji. Według danych Statista w roku 2026 branża HR Tech osiągnie 91,8 miliardów dolarów.
Gigantyczne zmiany na polskim rynku pracy
Rynek pracy mocno się zmienia, wiedzą o tym osoby poszukujące pracy. Według danych zebranych przez Traffit w Polsce w latach 2022 – 2024 średnia liczba aplikacji na jedno miejsce wzrosła o 80%.
Analiza wszystkich nadesłanych CV dla wielu firm byłaby zbyt czasochłonna, dlatego korzystają z automatyzacji procesów rekrutacyjnych z pomocą systemu ATS. Oprogramowanie to umożliwia zarządzanie procesami rekrutacyjnymi, w tym usprawnienie komunikacji na linii rekruter – kandydaci i szybsze weryfikacje wewnętrznych baz CV oraz nadesłanych aplikacji.
Jednak samo to rozwiązanie nie pomaga jeszcze znaleźć idealnego kandydata. Jest to wstępna selekcja, która dodatkowo może być mylna, ponieważ zdarza się, że informacje zawarte w CV są nieprawdziwe lub pisane na wyrost. Ktoś musi przeprowadzić rozmowy z wytypowanymi osobami, co znowu pochłania czas, dlatego nie sposób zaprosić każdego. W zalewie aplikacji łatwo przeoczyć kandydata o wysokim potencjale.
Rekrutacja przyszłości? Za jednym kliknięciem myszki
Czy da się przyspieszyć rozmowy rekrutacyjne i zarządzanie talentami, jednocześnie odkrywając potencjał kandydatów i pracowników? Odpowiedź brzmi tak, dzięki rozwiązaniom firmy Skillvue. Jest to włoski startup założony przez Nicolò Mazzocchi i Simone Patera w 2021 r.
Założyciele mówią, że pomysł na działalność zrodził się z popełnionych przez nich błędów w rekrutacji. Brakowało im skutecznego narzędzia do lepszej oceny umiejętności kandydatów i możliwości odkrywania ukrytych potencjałów. Dlatego stworzyli narzędzie, które umożliwia przeprowadzenie szczegółowego wywiadu z kandydatem, weryfikującego również umiejętności miękkie. Analizę odpowiedzi sztuczna inteligencja przeprowadza w kilka minut. Bez uprzedzeń i subiektywnych osądów.
Rozwiązanie to jest wygodne dlatego, że kandydat jednym kliknięciem myszki może przejść przez rozmowę rekrutacyjną z dowolnego miejsca na Ziemi o dowolnej porze. Rekruterzy nie muszą poświęcać wielu godzin na rozmowy, więc mogą zaprosić do procesu rekrutacyjnego większą liczbę osób, co jest korzystne dla obu stron.
Jak twierdzi Skillvue ich narzędzie umożliwia pięciokrotne zwiększenie szans na oszacowanie przyszłych dokonań danego kandydata na danym stanowisku pracy. Mniej chybionych rekrutacji to dla firmy spore oszczędności, ponieważ średni koszt wczesnego odejścia pojedynczego pracownika wynosi 100 – 300% jego wynagrodzenia.
Narzędzie wspiera też zarządzanie talentami pracowników, co umożliwia atrakcyjniejsze planowanie rozwoju, wewnętrzne awanse, szybsze wdrożenie w stanowisko i podniesienie retencji, czyli zdolności do zatrzymania pracownika w organizacji.
Skillvue 5 maja 2025 r. uzyskali w rundzie finansowania 6,5 mln dolarów funduszy zalążkowych. Łączna kwota zebrana wynosi 9,5 mln dolarów. Inwestorami są m.in. Italian Founders Fund(IFF) i 14Peaks Capital. Jak podaje Forbes – inwestorzy Lorenzo Franzi i Edoardo Ermotti przewidują zdecydowany wzrost użycia AI w procesach rekrutacji i branży HR.
W startupowym świecie AI i HR sukces goni sukces
W tym samym roku, co Skillvue powstał francuski startup Maki People, oferujący ponad 200 krótkich testów do zweryfikowania umiejętności miękkich i twardych kandydatów w około 10 minut. Startup zebrał 27,8 mln dolarów w rundzie finansowań serii A w styczniu 2025 r. W ciągu kilku następnych lat ludzka kreatywność i sztuczna inteligencja zrewolucjonizują sposób pracy – mówi Maxime Coquin, jeden z założycieli Maki People.
Jeszcze wcześniej, bo w 2019 r., powstał holenderski startup Test Gorilla, który również zapragnął przyspieszyć procesy rekrutacyjne, a dodatkowo usprawnić je pod kątem bezstronności. Udało im się pozyskać 81,2 mln dolarów w trzech rundach finansowania.
Przykładem ogromnego sukcesu na polu branży HR jest firma Deel – jeden z najszybciej rozwijających się startupów w Dolinie Krzemowej. Wycena firmy w roku 2023 wynosiła 12 miliardów dolarów, co daje jej tytuł jednorożca. Tak określa się w biznesie startupy o wycenie powyżej 1 miliarda dolarów.
Opracowany przez Deel system wykorzystujący sztuczną inteligencję ułatwia i przyspiesza globalne procesy zatrudniania pracowników z ponad 150 krajów, umożliwia zarządzanie płacami w ponad 100 walutach i szybkie rozliczanie podatków zgodne z regulacjami prawnymi danego kraju.
Przyszłość branży HR
Jak twierdzi Marek Kapturkiewicz – współzałożyciel, inwestor i partner w Innovation Nest – obecnie branżę HR czeka burzliwy okres. Główne wyzwania to rozwój liderów i zarządzanie talentami, w tym projektowanie spersonalizowanych programów podnoszenia umiejętności dla pracowników, dbanie o kulturę organizacyjną oraz umiejętne zbieranie danych i ich analizowanie w celu podejmowania szybciej skuteczniejszych decyzji.
“To idealny moment, by startupy tworzyły innowacyjne rozwiązania w tych obszarach. Inwestycje w HR Tech, które wspierają liderów, usprawniają zarządzanie talentami i wykorzystują potencjał danych, mają szansę zmieniać organizacje na lepsze” – twierdzi Kapturkiewicz.
Odpowiednio zaprogramowana sztuczna inteligencja może stworzyć możliwości polepszenia poziomu rekrutacji przy jednoczesnym zaoszczędzeniu czasu i pieniędzy. Poza opisanymi wcześniej ułatwieniami na popularności zyskuje trend chatbotów lub voicebotów wspieranych AI, które odpowiadają kandydatom podczas screeningu, czyli pierwszego kontaktu z kandydatami. W ten sposób osoby aplikujące natychmiast uzyskują odpowiedzi na nurtujące je pytania, a osoby rekrutujące nie muszą odpowiadać każdemu z osobna.
Dodatkowo AI może na bieżąco monitorować dane z pracy pracownika i szybko zauważyć anomalie typu wysoki spadek wydajności. Dzięki temu kadra zarządzająca może odpowiednio wcześnie podjąć strategie przeciwdziałające wypaleniu zawodowemu, podnoszące poziom zadowolenia z pracy w organizacji oraz zapobiegające odejściu talentów.
Wypalenie zawodowe pracowników jest jednym z najczęściej podawanych problemów przez polskich liderów HR w badaniu “Talent Trends 2024”. W związku z tym rośnie trend udostępniania pracownikom aplikacji, wspieranych przez AI, do monitorowania samopoczucia i dbania o dobrostan.
Automatyzacja części czynności podniesie produktywność pracowników działu HR i umożliwi im zyskanie więcej czasu, na przykład na działania ukierunkowane na employer branding, czyli budowanie pozytywnego obrazu pracodawcy. Dlaczego jest to ważne?
Skuteczne strategie employer brandingu umożliwią przyciągnięcie do firmy talentów oraz podniosą atrakcyjność organizacji w oczach osób zatrudnionych i zwiększą ich lojalność. Ponadto jest to sposób na zwiększenie szans wygranej w walce z konkurencją o wysoko wyspecjalizowanych specjalistów czy talenty.
W Polsce wciąż jeszcze mamy za mało rozwiązań bazujących na wykorzystaniu sztucznej inteligencji w branży HR, co stwarza szansę na wdrożenie innowacyjnych pomysłów i zainteresowanie nimi potencjalnych klientów.
Źródła: Forbes, Forbes, Siliconcanals, Deel, Test Gorilla, Tech, Ifirma, EY, Statista, Filary Biznesu

