
Wiele wyzwań dla polskich przedsiębiorstw. Małe firmy zagrożone?
Starzenie się społeczeństwa, a tym samym brak pracowników o odpowiednich kompetencjach, jest uznawane za jedno z głównych wyzwań, z którymi zmierzą się polskie przedsiębiorstwa w ciągu najbliższych pięciu lat – wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). Jakie jeszcze wyzwania będą determinować polski biznes w niedalekiej przyszłości?

Niepewność zdarzeń gospodarczych i konkurencja globalna to dwa najważniejsze wyzwania, z którymi przedsiębiorstwa będą musiały zmierzyć się w najbliższych pięciu latach – wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). Na niepewne otoczenie gospodarcze najczęściej wskazywały małe firmy.
PIE podkreślił, że zdaniem badanych przedsiębiorców, zmienność otoczenia wymusza podejmowanie działań zwiększających odporność firm na trudne do przewidzenia zmiany. Najwięcej wskazań na niepewność otoczenia pochodziło od małych firm (66 proc.).
Z przytoczonego przez Instytut badania wynika, że globalna konkurencja stanowi większe wyzwanie dla firm średnich (53 proc.) i dużych (52 proc.) niż dla mikro (41 proc.) i małych (46 proc.). Autorzy raportu wyjaśnili, że mniejsze firmy częściej działają wyłącznie na rynkach lokalnych, obsługują stałych, znanych klientów i rzadziej planują wejście na rynki zagraniczne.
Skrócony tydzień pracy. Eksperci ostrzegają przed problemami, dowiedz się więcej.
Zabraknie pracowników z wysokimi kompetencjami?
Zdaniem autorów, starzenie się społeczeństwa uznawane jest za kolejne wyzwanie, które w najbliższych pięciu latach będzie determinować działalność przedsiębiorstw. Blisko połowa badanych średnich firm (45 proc.) była zdania, że konsekwencją zmniejszenia udziału osób w wieku produkcyjnym będą problemy ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza o odpowiednio wysokich kompetencjach.
Z publikacji wynika, że im większa firma, tym bardziej dostrzega wpływ potrzeby uwzględniania kwestii zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialności społecznej w swojej działalności w najbliższych pięciu latach. Duże przedsiębiorstwa są bardziej świadome znaczenia społeczno-gospodarczego tych procesów i bardziej zaawansowane w ich wdrażaniu.
Mobilność pracowników kluczem do innowacji? USA robią to lepiej, dowiedz się więcej!
Jakie jeszcze wyzwania wskazują firmy?
“Około 1/3 badanych firm, niezależnie od ich wielkości, uważa, że zmiany postaw i preferencji konsumenckich będą miały duży lub bardzo duży wpływ na działalność firmy w najbliższych pięciu latach. Nie oznacza to, że przedsiębiorcy nie doceniają znaczenia tego wyzwania, ale w kontekście innych (zmienność otoczenia, silna konkurencja) zmiany preferencji klientów nie oznaczają dla firmy tylu zagrożeń i ryzyka, co inne zjawiska” – dodano.
Mamy do czynienia z bańką AI? Eksperci nie mają złudzeń, dowiedz się więcej!
Jednocześnie 1/3 firm średnich i dużych oraz około 1/4 mikro i małych uważa, że szybkie tempo zmian technologicznych, w tym automatyzacja procesów i rozwój sztucznej inteligencji, będą miały bardzo silny wpływ na przyszłą działalność przedsiębiorstwa. “Priorytetem jest poprawa efektywności operacyjnej, ale także budowanie przewagi konkurencyjnej” – podkreślono.

