Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Średnie firmy gotowe na kolejny krok. Jesteśmy w punkcie przesilenia

Piotr Matczuk, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) zabrał głos w sprawie kierunku rozwoju polskich przedsiębiorstw. Ekspansja zagraniczna staje się sposobem na rozwój rozważanym przez połowę firm. Głównym celem programów oferowanych przez PFR i PARP jest ograniczenie ryzyka, które może nastąpić w wyniku ekspansji.

Źródło: PFR

Według nowej strategii PFR na lata 2026–2030, kluczowym kierunkiem strategicznym organizacji będzie wsparcie procesów internacjonalizacja polskich firm, zwłaszcza tych średnich.

“Wspieranie ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw jest jednym z filarów strategicznych naszej działalności. PFR jako jedyny w Polsce oferuje odpowiednie instrumenty. Średniej wielkości firmy interesują nas szczególnie interesujące, bo często rozwijają się przez innowacje. Tak jest w przypadku Trend Glass – dzięki przejęciu Gala Group zyskuje dostęp do nowych procesów i know-how w zarządzaniu” – komentował prezes w rozmowie z Bankier.pl.

Ulubione destynacje do rozwoju

Połowa polskich firm rozważa rozwinięcie działalności poza granicami Polski. Matczuk zaznacza, że najbardziej wartościową formą rozwoju jest ekspansja kapitałowa – umożliwia nabycie zagranicznych innowacji i promowanie polskiej marki.

Do najczęściej wybieranych kierunków należą: Niemcy, Wielka Brytania, Rumunia i Czechy. Rośnie też zainteresowanie Skandynawią, czego przykładem jest ubiegłoroczna akwizycja Sanok Rubber w Finlandii. Mimo wojny, przedsiębiorcy patrzą na Ukrainę, jako dobre miejsce do dalszej ekspansji.

Uruchomiona niedawno inicjatywa “Team Poland”, mająca na celu wsparcie – od finansowania i ubezpieczeń eksportowych, przez doradztwo i rozwój innowacji, po promocję zagraniczną, przedstawiła swój pierwszy program.

Miliony rozdane, ale to nie koniec dotacji dla MŚP. Sprawdź, jakie dofinansowanie możesz jeszcze dostać!

Pilotem projektu jest Ukraina. Chcemy, by przedsiębiorca, podejmując decyzję o ekspansji, miał do dyspozycji pełen zestaw instrumentów – od kapitału, przez gwarancje, po ubezpieczenia” – informuje Piotr Matczuk. W przypadku rozwoju na wschód, głównym celem PARP jest dostarczenie przedsiębiorcom narzędzi ograniczających ryzyko.

“Podczas kongresu Common Future, który właśnie trwa w Poznaniu, ogłosiliśmy uruchomienie Ukraine Desk – czyli Biura Rynku Ukraińskiego. To zespół opiekujący się projektami na tym rynku” – dodał prezes.

Skąd tak duża chęć ekspansji?

Najczęściej wymienianymi powodami ekspansji polskich firm na rynki zagraniczne są: chęć zwiększenia przychodów, dywersyfikacja ryzyka, dostęp do nowoczesnych technologii oraz rozwój kompetencji. Prezes PARP wskazuje, że nowym powodem jest przesilenie rynkowe – firmy “dojrzały” i zgromadziły wystarczający kapitał, aby móc kontynuować swój rozwój, ale tym razem na arenie międzynarodowej.

Jesteśmy w punkcie przesilenia. Przez lata polski rynek był wystarczająco duży, a kapitału własnego brakowało. Dziś sytuacja się zmienia – firmy zgromadziły zasoby i coraz odważniej inwestują poza krajem. To znak dojrzałości naszej gospodarki” – podsumowuje Piotr Matczuk.

źródło: PAP, PFR, Bankier

Zobacz też