Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Ile chcą zarabiać Polacy? Realne pensje wciąż znacznie niższe

Nowe dane z Barometru Polskiego Rynku Pracy Personnel Service pokazują, że oczekiwania płacowe Polaków rosną szybciej niż rzeczywiste wynagrodzenia. Pracownicy coraz częściej mówią o godności, komforcie pracy i uczciwej wycenie wysiłku fizycznego. Jednocześnie większość deklaruje, że nie zgodziłaby się na niższą pensję, nawet w zamian za lżejsze obowiązki.

Źródło: Freepik

Najczęściej wskazywany przez badanych przedział godnego wynagrodzenia za pracę fizyczną mieści się dziś między 5,5 tys. a 6,49 tys. zł netto. Taką odpowiedź wskazało 24 proc. respondentów. Jeszcze większa grupa, bo aż połowa ankietowanych uważa, że uczciwa pensja powinna wynosić co najmniej 6,5 tys. zł.

Oczekiwania płacowe Polaków są jednak wyraźnie zróżnicowane. W największych miastach częściej mowa o stawkach powyżej 8,5 tys. zł netto, co deklaruje 14 proc. mieszkańców aglomeracji. Na wsi taki poziom wynagrodzenia uważa za adekwatny zaledwie co dziesiąty respondent.

Duże różnice widać też między formami zatrudnienia: samozatrudnieni często wskazują najwyższe progi, podczas gdy osoby pracujące na umowach cywilnoprawnych akceptują znacznie niższe kwoty.

Zderzenie oczekiwań z rzeczywistością jest jednak bolesne. Najnowsze dane GUS pokazują, że mediana wynagrodzeń w gospodarce narodowej wynosi 7,08 tys. zł brutto, czyli około 5,28 tys. zł netto. W sektorze prywatnym jest to jeszcze mniej, bo niespełna 4,85 tys. zł na rękę. Oznacza to, że dla wielu pracowników “uczciwa” pensja wciąż pozostaje poza zasięgiem.

Niższa pensja? W tych branżach pracownicy są na to gotowi

Polacy mówią “nie”

Badanie Personnel Service potwierdza, że dla większości Polaków pensja jest ważniejsza niż komfort wykonywanych obowiązków. Aż 46 proc. badanych deklaruje, że mogliby zgodzić się na obniżkę wynagrodzenia tylko wtedy, gdy różnica nie byłaby duża. Jednocześnie jedna trzecia ankietowanych w ogóle nie dopuszcza takiej możliwości.

Tylko 12 proc. zgodziłoby się na niższe zarobki w zamian za lżejszą pracę, lepsze warunki lub bardziej przewidywalny grafik. To poziom, który eksperci określają jako bardzo niski.

Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, zwraca uwagę, że ten niski poziom gotowości do kompromisu oznacza utrzymującą się presję płacową.

Firmy, jego zdaniem, muszą reagować, bo “rekompensowanie cięższej pracy samymi udogodnieniami, bez realnego wzrostu stawek, nie przyniesie efektu”. Podkreśla również, że konieczne stają się działania poprawiające ergonomię stanowisk, inwestycje w automatyzację i wprowadzenie systemów premiowych.

Zarobki lekarzy w Polsce. Przepaść między Zachodem zniknęła? Sprawdź!

Oni mogą zarabiać mniej?

Choć ogólna gotowość Polaków do zaakceptowania niższego wynagrodzenia jest niska, występują wyraźne różnice branżowe. Najbardziej skłonni do kompromisu są pracownicy handlu i e-commerce. W tym sektorze 17 proc. badanych dopuszcza taką możliwość.

Nieco mniejsze otwarcie na niższą płacę w zamian za lżejsze obowiązki deklarują osoby zatrudnione w transporcie i logistyce (16 proc.), budownictwie (14 proc.) oraz przemyśle (12 proc.).

Eksperci interpretują te dane jako sygnał, że w niektórych zawodach ciężko jest utrzymać równowagę między obciążeniem fizycznym a oczekiwanym wynagrodzeniem. Pojawia się więc przestrzeń do wprowadzenia zmian w środowisku pracy: rotacji zadań, mikroprzerw czy rozwiązań automatyzujących najbardziej obciążające czynności.

Praca fizyczna wraca do łask. Zarobki biją rekordy. Co to oznacza?

Między godnością a tabelą płac

Kwestia uczciwego wynagrodzenia od lat towarzyszy polskiej debacie o jakości pracy. Historycznie pojęcie “godności” w pracy ma w Polsce szczególne znaczenie, już w latach 80. robotnicy Stoczni Gdańskiej domagali się nie tylko wyższych pensji, lecz także prawa do wolnych sobót, lepszych warunków i szacunku dla wysiłku pracownika.

Dzisiejszy obraz rynku pracy pokazuje inny zestaw problemów, ale podobne aspiracje. Polacy chcą zarabiać więcej i oczekują uczciwego traktowania, jednak ich wymagania często wyprzedzają możliwości pracodawców i realia gospodarki.

Dane Personnel Service pokazują, że wciąż istnieje znacząca rozbieżność między tym, co pracownicy uważają za godną płacę, a tym, co faktycznie otrzymują w portfelu.

Jednocześnie rośnie świadomość, że wynagrodzenie nie jest jedynym kryterium jakości pracy. Coraz większą rolę odgrywa także równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, stabilność zatrudnienia czy warunki wykonywania obowiązków.

Jednak – jak pokazuje badanie – dla większości Polaków dopiero po spełnieniu podstawowego warunku, jakim jest poziom pensji.

źródło: InnPoland, Wprost, FilaryBiznesu

Zobacz też