
AI i człowiek – duet nie do zastąpienia? Kariera przyszłości
“AI nie zastąpi ludzi, ale to ludzie, którzy potrafią z nią pracować, będą nie do zastąpienia” – mówi Aleksandra Żak w raporcie “W stronę przyszłości”. Jak budować karierę w erze AI? Co pracodawcy myślą o pracownikach i kandydatach, którzy korzystają ze sztucznej inteligencji? Jak przebiega wdrażanie AI?

Około 1/3 pracodawców w Polsce jest zdania, że AI nie jest w stanie zastąpić ani wspomóc takich ludzkich umiejętności jak myślenie strategiczne, zarządzanie zespołem czy spersonalizowana obsługa klienta – wynika z raportu “W stronę przyszłości. Jak budować karierę w erze AI”, firmy Experis. Z badania wynika, że obawy dotyczące masowych zwolnień z powodu automatyzacji i sztucznej inteligencji globalnie nie mają potwierdzenia.
Rozwój technologiczny to pęd nie do zatrzymania. Współcześnie świat podlega nieustannej transformacji, a zmiana jest w nim jedyną stałą. Światowe Forum Ekonomiczne szacuje, że w przeciągu najbliższych pięciu lat blisko 40% umiejętności pracowniczek i pracowników ulegnie transformacji lub okaże się przestarzała.
To znaczy, że prawie co druga szlifowana latami umiejętność zawodowa może wkrótce okazać się zbędna. Co w takim razie się liczy? Co o rewolucji AI myślą pracodawcy? Jak budować karierę w czasach ciągłych zmian? Na czym polega odporność kariery?
Zawody, których nie zastąpi AI. Poznaj 15 bezpiecznych profesji!
Gdzie w biznesie zadomowiło się AI?
Z badania Experis wynika, że rekrutacja to obszar, gdzie wdrożenie AI w firmach jest na zaawansowanym poziomie. 53% organizacji światowych i 47% polskich biznesów korzysta z narzędzi AI podczas procesów rekrutacyjnych i przy onboardingu. Zaledwie 10% organizacji nie planuje wdrożenia takich rozwiązań.
Jak podaje Experis, firmy, które chętniej korzystają z nowoczesnych narzędzi technologicznych, bardziej też doceniają osoby aplikujące, które wspierają się AI w procesie rekrutacyjnym.

Choć widać, że polscy pracodawcy mają nieco niższy poziom otwartości w porównaniu z globalnymi trendami. Ciekawe, że co piąta ankietowana osoba w Polsce akceptuje u kandydatów rozwiązywanie zadań testowych z pomocą AI. Jednak prawie tyle samo pracodawców uważa używanie narzędzi AI za niedopuszczalne na każdym etapie procesu rekrutacyjnego.
Jak wynika z raportu No Fluff Jobs zaledwie 6% kandydatów przyznaje się do korzystania z AI podczas rozmów lub zadań testowych. Jednocześnie 36% rekruterów deklaruje, że spotkało się z taką sytuacją, a co trzeci podejrzewa o to osoby aplikujące. Trendy na rynku pracy szybko się zmieniają, stąd aż 82% polskich pracodawców deklarowało brak przeciwwskazań w kwestii używania AI przez kandydatów.
Obawy wśród osób aplikujących może budzić brak jasnych zasad i znajomości stanowiska firmy w tej kwestii. Organizacje w przyszłości być może będą komunikować swoją politykę w tej kwestii, a tym samym ułatwią kandydatom otwartą komunikację.
– Firmy powinny modyfikować procesy rekrutacyjne, oceniając nie tylko umiejętności techniczne, ale też zdolność adaptacji, krytyczne myślenie i „learning agility”. Rekrutacja jutra to synergia ludzi i AI, nie zastępowanie jednych przez drugich – mówi Anna Nowakowska, Team Manager Experis Perm.
Narzędzia AI w biznesie? Zaoszczędzone miliardy dolarów i godzin pracy, dowiedz się więcej!
W czym ludzie przewyższają AI?
Co hamuje rozwój AI w biznesie? Niezmiennie na pierwszym miejscu są wysokie koszty inwestycyjne, zarówno globalnie, jak i lokalnie. W Polsce, dla co trzeciej firmy, problematyczne są jeszcze zagadnienia dotyczące prywatności i regulacji prawnej oraz brak kompetencji pracowników do efektywnego korzystania z narzędzi AI. To sygnał dla pracowników, aby pogłębiać znajomość AI i tym samym zdobyć przewagę na rynku pracy.
A w czym według pracodawców pracownicy są lepsi od AI? W Polsce przede wszystkim są to takie umiejętności jak obsługa klienta, zarządzanie zespołem, myślenie strategiczne, umiejętność oceny sytuacji, komunikacja oraz nauczanie i szkolenie. Na świecie podobnie, jedynie kolejność jest inna.

Ankietowani podkreślili też przewagę ludzi w kreatywności, rozwiązywaniu problemów i umiejętnościach sprzedażowych. Wynika stąd, że niezwykle cenne są kompetencje miękkie i warto je rozwijać na równi z umiejętnościami technologicznymi, aby utrzymać swoją wartość na rynku pracy.
Dzięki temu będziemy mogli wspierać się technologią, rozwijać ją, ale jednocześnie utrzymywać wysoki poziom kompetencji wciąż jeszcze nie do zastąpienia przez maszyny.
Człowiek jest lepszy od AI? Sprawdź!
Jak budować odporność w karierze?
Zdecydowana większość polskich pracowników (92%) uważa, że ma średni lub wysoki poziom kompetencji zawodowych. 82% jest też pewna swoich umiejętności technologicznych. Jednocześnie pracodawcy wskazują lukę kompetencyjną za duży problem i wciąż poszukują specjalistów zdolnych do pracy z AI i najnowszą technologią.
Jednak, czego pracownik nie umie dziś, może umieć jutro. Dlatego wśród pożądanych cech u kandydatów do pracy są zdolność do nauki, otwartość, elastyczność i ciekawość.
Futurolog Alexandra Levit stworzyła model odpornej kariery. Opiera się on na pięciu filarach: kompetencjach twardych, kompetencjach miękkich, nastawienie na rozwój i umiejętność zastosowania technologii. AI nie ma wykonywać za nas pracy, ale ma pomóc nam być bardziej efektywnymi, stąd warto się jej uczyć.
AI nie odbierze nam pracy? Trzeba się będzie dostosować do zmian, dowiedz się więcej.
To jak z tym budowaniem odporności w karierze? Według autorów raportu istotne jest kilka elementów. Po pierwsze zbadaj, jakie umiejętności liczą się na Twoim stanowisku. Następnie zdobądź je poprzez naukę i odpowiednie szkolenia. Firmy takie jak Google, Microsoft, DeepLearning.AI oferują darmowe kursy online. Po trzecie rozwijaj kompetencje miękkie i podnoś swoje kwalifikacje w AI.
Na pierwszy rzut oka może to brzmieć jak wyzwanie, jednak pisaliśmy już na 26.piętrze, że kompetencje prawdopodobnie staną się walutą przyszłości. A rozwój pracowników leży w interesie obu stron, dlatego pracodawcy już dziś potrzebują przemyśleć swoje strategie i dostosować programy szkoleniowe do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.