Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Co o przedsiębiorcach myślą Polacy? Zdania są podzielone

Wysokie podatki i składki społeczne powstrzymują Polaków przed założeniem biznesu, tak wynika z raportu Santander Leasing. “72 proc. przedsiębiorców podkreśla, że warunki prowadzenia biznesu w Polsce są trudne i powinny być ułatwione. To zbieżne z moimi obserwacjami” – wskazała Rzecznik MŚP Agnieszka Majewska. Co o przedsiębiorcach myśli społeczeństwo?

Agnieszka Majewska, rzecznik MŚP (fot. mat. prasowe)
Źródło: Agnieszka Majewska, rzecznik MŚP (fot. mat. prasowe)

Przeszło 50 proc. małych i średnich przedsiębiorców zetknęło się z krzywdzącymi stereotypami na swój temat – wynika z raportu Santander Leasing. Blisko 30 proc. badanych stwierdziło, że takie opinie psują relacje z klientami, a ponad 20 proc. – że odbijają się na stosunkach z pracownikami.

Jak wynika z raportu, większość przedsiębiorców i ponad połowa społeczeństwa uznaje, że przedsiębiorcy w Polsce są przeciążeni obowiązkami. Uważa tak 65 proc. właścicieli firm i 55 proc. ogółu respondentów.

Większość ankietowanych w obu grupach wskazała też, że przedsiębiorcy potrafią pokonywać trudności dzięki sprytowi i zaradności – takiej odpowiedzi udzieliło 64 proc. respondentów prowadzących firmy i 57 proc. ogółu ankietowanych.

Badanie przeprowadzono na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna na próbie liczącej 579 małych i średnich przedsiębiorców oraz reprezentatywnej próbie osób nieprowadzących działalności, liczącej 1074 osób.

Jak negatywne stereotypy wpływają na działalność biznesową?

Jednocześnie 52 proc. przedsiębiorców stwierdziło, że spotkało się z negatywnymi stereotypami na swój temat. Ankietowani w tej grupie wskazali, że najczęściej są określani jako “kombinatorzy” – 14 proc. wskazań, “nieuczciwi” – 10 proc. lub “oszuści/cwaniacy” – 9 proc.

Co trzeci przedsiębiorca uważa, że takie stereotypy realnie wpływają na ich działalność. 23 proc. respondentów prowadzących działalność gospodarczą zadeklarowało, że reaguje na nie z obojętnością, natomiast 27 proc. przedsiębiorców przyznało, że negatywne stereotypy psują relacje z klientami, a 22 proc. uważa, że uderzają w stosunki z pracownikami.

Zapracowany jak Polak?

“Wyniki badania potwierdzają to, co od lat obserwuję w bezpośredniej pracy z klientami: polscy przedsiębiorcy ciężko pracują i biorą na siebie ogromną odpowiedzialność” – zaznaczył dyrektor zarządzający rynkiem małych i średnich przedsiębiorstw w Santander Leasing Jakub Poręcki.

57 proc. ogółu społeczeństwa postrzega przedsiębiorców głównie jako sprytnych i zaradnych, a 55 proc. jako ciężko pracujących i przeciążonych obowiązkami. 54 proc. uważa też, że przedsiębiorcom można ufać, iż prowadzą swoje firmy uczciwie.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszka Majewska, cytowana w raporcie, wskazała na potrzebę systemowych zmian. “Szczególnie ważne są te fragmenty raportu, które wskazują bariery w prowadzeniu działalności. 72 proc. przedsiębiorców podkreśla, że warunki prowadzenia biznesu w Polsce są trudne i powinny być ułatwione. To zbieżne z moimi obserwacjami” – wskazała.

Polscy przedsiębiorcy muszą wprowadzić te zmiany do 28 czerwca 2025 r. Dowiedz się więcej.

Co motywuje, a co powstrzymuje Polaków przed własnym biznesem?

Według 59 proc. przedsiębiorców oraz 60 proc. ogółu społeczeństwa główną motywacją do rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej jest pragnienie niezależności. Na kolejnych miejscach znalazły się: pasja do wybranej dziedziny – po 36 proc. wskazań w obu grupach, kontynuacja rodzinnej tradycji oraz brak satysfakcji z pracy na etacie – odpowiedziało tak po około 33 proc. ankietowanych w obydwu grupach.

Badanie pokazuje również, co powstrzymuje Polaków przed założeniem własnej działalności. Najczęściej wskazywane bariery to wysokie podatki i składki społeczne – 32 proc. wskazań oraz brak odpowiedniego kapitału na start – 27 proc. Z badania wynika też, że kobiety częściej niż mężczyźni obawiają się ryzyka związanego z prowadzeniem działalności – 27 wobec 19 proc., podczas gdy mężczyźni w większym niż kobiety stopniu upatrują czynników ryzyka w biurokracji i skomplikowanych przepisach – 25 wobec 18 proc.

Na co skarżą się przedsiębiorcy? Czy deregulacje to rozwiążą? Sprawdź!

Jak zmieniał się wizerunek małych i średnich przedsiębiorców na przestrzeni lat?

Ankietowanych zapytano również, jak w ciągu ostatniej dekady zmieniał się wizerunek małych i średnich przedsiębiorców w społeczeństwie. Zdaniem 39 proc. przedsiębiorców nie uległ istotnym zmianom, 37 proc. dostrzega poprawę, a 24 proc. pogorszenie. Kobiety częściej niż mężczyźni zauważają, że wizerunek przedsiębiorców uległ pogorszeniu – 30 wobec 21 proc.

Dr Jacek Santorski, psycholog biznesu wskazuje jednak, że zaszły zmiany na lepsze. “Badanie przeprowadzone w latach 90-tych przez prof. Lenę Kolarską-Bobińską pokazywało, że ponad 75 proc. polskiego społeczeństwa postrzegało nas wówczas jako “przewalaczy”. Już tamto badanie ujawniło pewne paradoksy – opinia ta nie przeszkadzała większości badanych Polaków – 60 proc., życzyć sobie, aby ich dzieci zostały przedsiębiorcami” – skomentował.

Zobacz też