
Polski biznes stawia na AI. Dlaczego inwestujemy, gdy inni się wahają?
Tylko 18 procent przedsiębiorców w Polsce nie inwestuje w sztuczną inteligencję. Dla porównania – w krajach Europy Środkowej, Wschodniej i Południowej odsetek ten sięga aż 43 procent. Skąd u Polaków większa gotowość do rozwoju w tym obszarze?

Zgodnie z informacją prasową dotyczącą badania “Barometr Przedsiębiorczości 2025” jedynie 18 proc. polskich przedsiębiorców nie inwestuje w sztuczną inteligencję. Dla porównania, w 16 krajach Europy Środkowej, Wschodniej i Południowej odsetek ten wynosi aż 43 proc. Ponadto 56 proc. firm z Polski przeznaczyło na rozwój AI do 100 tys. dolarów.
Jak polscy przedsiębiorcy korzystają z AI?
Tempo inwestycji jest definiowane przez niepewność gospodarczą. W Polsce jest ona niższa (46 proc.) niż w regionie (58 proc.) – wynika z barometru.
Badana część Europy miała większe niż Polacy problemy z dostępem do funduszy (41 proc. vs. 28 proc.), a bezpieczeństwo finansowe stało się poważnym wyzwaniem przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Natomiast polscy przedsiębiorcy narzekali na wysokie stopy procentowe i niekorzystne warunki kredytowe (36 proc. w Polsce i 24 proc. w regionie).
Polacy najczęściej deklarowali korzystanie z AI do analizowania danych (44 proc.), a niemal połowa z nich (46 proc.) spodziewała się znacznej poprawy wydajności i produktywności dzięki zastosowaniu AI w firmie. Dodatkowo polscy przedsiębiorcy częściej niż pozostali ankietowani inwestowali w usprawnienia działań marketingowych i sprzedaży online poprzez wdrożenie sztucznej inteligencji (63 proc. vs 52 proc.).
Sztuczna inteligencja zagraża prywatności?
Zdaniem 41 proc. polskich respondentów sztuczna inteligencja niesie za sobą ryzyko związane z ochroną prywatności, a na brak jasnych regulacji wobec AI wskazało 37 proc. z nich. “Zdaniem polskich firm potrzebne są ramy prawne, które dadzą im poczucie bezpieczeństwa i zapewnią wprowadzanie odpowiedzialnej AI do operacji biznesowych” – podkreślono w raporcie.
Badanie “Barometr Przedsiębiorczości 2025” zostało przeprowadzone w lutym i marcu br. na grupie 1031 przedsiębiorstw w 16 krajach: Bułgarii, Chorwacji, Cyprze, Czechach, Estonii, Grecji, na Węgrzech, Łotwie, Litwie, Malcie, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i w Turcji. W Polsce przebadano 179 przedsiębiorców, najczęściej z sektorów:
- przemysłowego,
- energetycznego,
- konsumenckiego,
- ochrony zdrowia.