
Jak idą prace deregulacyjne? Jest komentarz Rafała Brzoski
Inicjatywa Sprawdzamy opublikowała raport, w którym podsumowano działania deregulacyjne. “Cyfryzacja kolejnych usług(…) to przyszłość nowoczesnego państwa” – ocenił Rafał Brzoska. Na jakim etapie są prace deregulacyjne?

W życie weszło 51 postulatów deregulacyjnych SprawdzaMY, a 85 znajduje się w parlamencie – wynika z raportu Inicjatywy. Jak w nim wskazano, z 500 opublikowanych postulatów 487 przekazano stronie rządowej.
Inicjatywa wyjaśniła, że z ponad 50 rozwiązań deregulacyjnych SprawdzaMY, które weszły w życie, 31 miało formę ustawy i zostało podpisanych przez prezydenta. Kolejne 20 propozycji zrealizowano w inny sposób – np. przez wydanie wytycznych lub rozporządzenia – dodano.
Inicjatywa podała, że aktualnie 85 postulatów znajduje się w parlamencie na różnych etapach prac legislacyjnych. 25 nowych rozwiązań zostało w ostatnim czasie przyjętych przez Sejm, 11 nowych przyjął rząd i skierował do Sejmu, a pięć nowych zostało wpisanych do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów – przekazano.
Łącznie Inicjatywa SprawdzaMY opublikowała 500 postulatów deregulacyjnych, 487 przekazała stronie rządowej. Dodano, że rządowy zespół ds. deregulacji miał zaakceptować 222 rozwiązań, a rząd – 169. Poinformowano, że dziewięć pomysłów jest obecnie w trakcie realizacji pozalegislacyjnej.
Deregulacje w walce z biurokracją? Zalew nowymi przepisami, dowiedz się więcej.
Jakie ustawy deregulacyjne podpisał prezydent?
Zaznaczono, że w ciągu ostatnich dwóch tygodni prezydent podpisał kilka ustaw deregulacyjnych, które zawierały propozycje zgłoszone wcześniej przez przedsiębiorców. Chodzi o ustawy, których celem jest m.in. identyfikacja kolejnych usług, które można przenieś do aplikacji mObywatel czy integracja istniejących systemów administracyjnych w usługach dla obywateli.
Wśród podpisanych ustaw są też te, których celem jest automatyczna aktualizacja danych z rejestru PESEL, ograniczenie kradzieży tożsamości celem wyłudzania kredytów i pożyczek czy prostsze raportowanie europejskich wymogów ESG.
“Cieszy mnie bardzo, że tak szybko wdrożono nasze postulaty dotyczące rozszerzenia mObywatela. To bardzo nowoczesna na skalę europejską i światową aplikacja. (…) Aplikacja mObywatel ma potencjał, by stać się centralnym narzędziem obywatela w relacjach z państwem” – ocenił pełnomocnik przedsiębiorców ds. deregulacji Rafał Brzoska, cytowany w raporcie.
“Wymaga to jednak konsekwentnej rozbudowy funkcjonalności, integracji z innymi systemami publicznymi i usprawnienia interfejsu użytkownika. Cyfryzacja kolejnych usług to nie tylko odpowiedź na potrzeby obywateli, ale także inwestycja w wydajność administracji i przyszłość nowoczesnego państwa” – dodał Brzoska.
Podsumowanie procesu deregulacji. Co mówią przedsiębiorcy? Sprawdź!
Na jakim etapie są projekty?
W pierwszej połowie lipca premier Donald Tusk zapewnił, że proces deregulacyjny się nie kończy, zaznaczając, że może być on kolejnym silnikiem wzrostu, w tym wzrostu konkurencyjności polskiej gospodarki. Minister Maciej Berek informował wtedy, że w ciągu stu dni od rozpoczęcia prac, rząd przyjął 125 zmian deregulacyjnych. Jak mówił, do Sejmu skierowano 214 propozycji ujętych w 63 większych pakietach. Dodawał, że do realizacji przyjęto 65 proc. propozycji strony społecznej.
Spora część projektów deregulacyjnych znajduje się obecnie na różnych etapach prac parlamentarnych. W ostatnich dniach Sejm uchwalił kilka ustaw deregulacyjnych m.in. umożliwiającą kupującemu pojazd mechaniczny rozwiązanie umowy OC we wskazanym przez niego terminie czy upraszczającą zasady uzyskania zasiłku pogrzebowego.
Jak również ustawę zwiększającą konkurencyjność w przetargach publicznych czy pozwalającą na dwustronną komunikację elektroniczną w postępowaniach przed sądami cywilnymi.
Przyjęto też przepisy, które nakażą bankom sprawdzanie w bazie PESEL, czy ich klient żyje, jeśli przez pięć lat nie wyda on żadnej dyspozycji. Na etapie prac w Sejmie są też np. trzy deregulacyjne projekty nowelizacji ustaw dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych oraz Ordynacji podatkowej.