Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Jak polskie firmy wdrażają AI? Brakuje strategii?

W 2025 roku prawie trzy razy więcej polskich firm wdrożyło u siebie rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, w porównaniu do roku 2024 – wynika z raportu KPMG. Przed jakimi wyzwaniami stoją organizacje w obszarze AI?

Zdjęcie przedstawia dłoń robota i dłoń biznesmena na tle miasta.
Źródło: Freepik

82 proc. badanych firm rozpoczęło wdrażanie AI; część (43 proc.) korzysta z tej technologii bez wcześniejszej strategii czy polityki – wynika z raportu KMPG. Jako główną korzyść AI wskazywano personalizację produktów i usług (40 proc.), a jako największe wyzwanie – bezpieczeństwo danych (46 proc.).

W 2025 roku 82 proc. ze 180 zbadanych firm zadeklarowało, że w jakimś stopniu rozpoczęło wdrażanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI), podczas gdy rok wcześniej było to 28 proc. – wynika z najnowszej edycji raportu KPMG “Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”.

“Można odnieść wrażenie, że firmy chcą, aby widoczna była choćby najmniejsza ich aktywność w tym obszarze. Ponad połowa wdrożeń AI ma obecnie charakter ograniczony, ale dane wyraźnie wskazują na szybki postęp adaptacji – firmy chętnie testują rozwiązania i szukają takich, które rzeczywiście przyniosą największą wartość dodaną. W kolejnej edycji badania będziemy mogli przekonać się, czy adaptacja przebiegła sprawnie” – wskazał, cytowany w informacji prasowej, Radosław Kowalski z KMPG w Polsce.

Jak podano, mniej niż połowa firm (43 proc.), które już korzystają ze sztucznej inteligencji, posiada sformalizowaną ścieżkę implementacji, np. w formie strategii, polityki, udokumentowanej oceny ryzyka czy analizy opłacalności. “Tylko nieliczne firmy potrafią rzetelnie mierzyć efektywność wdrożeń w zakresie AI” – dodano.

Polacy o AI w pracy. Co czwarty pracownik nie zna procedur! Dowiedz się więcej.

W jaki sposób firmy wykorzystują AI?

Polskie przedsiębiorstwa najczęściej wykorzystują AI w marketingu i obsłudze klienta – podano. Wśród głównych korzyści biznesowych związanych z wdrażaniem tej technologii firmy wskazywały nowe możliwości personalizacji produktów i usług (40 proc.), optymalizację kosztów dzięki automatyzacji procesów (38 proc.) oraz zwiększenie precyzji prognoz i analiz (34 proc.).

Wśród wyzwań, które firmy napotykają, wdrażając rozwiązania oparte na AI, wskazywano: problemy z bezpieczeństwem i prywatnością danych (46 proc.), trudności w integracji z istniejącą infrastrukturą (39 proc.), trudności z akceptacją nowych technologii przez pracowników (34 proc.) i brak odpowiednich kompetencji w zespole (30 proc.).

Jak wynika z raportu, wskaźnik główny “Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu” osiągnął w tym roku poziom 5,5 pkt, rosnąc drugi rok z rzędu. Implementacja technologii uzyskała najwyższy wynik – 6,7 pkt, a potencjał do transformacji – 6,3 pkt. Cyberbezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem oceniono na 5,9 pkt. Jedynym obszarem z wynikiem niższym niż przed rokiem okazała się strategia cyfryzacji, która spadła z 4,3 do 2,9 pkt. 56 proc. firm, które nie posiadają formalnego dokumentu strategii, zadeklarowało plany jego opracowania w nadchodzących miesiącach.

“To pokazuje, że firmy działające w Polsce koncentrują się na realizacji technologicznych inicjatyw, natomiast relatywnie mniej uwagi poświęcają etapowi planowania strategicznego” – ocenił Radosław Kowalski.

Korzystanie z rozwiązań chmurowych zadeklarowało 95 proc. zbadanych firm, co stanowi wzrost o 24 pkt proc. w ciągu roku. Jak wynika z raportu, chmura wykorzystywana jest do wspierania operacji IT, wdrażania zaawansowanych technologii, w tym AI oraz skalowania działań. Jednocześnie jedna trzecia respondentów wskazała, że obawia się naruszenia bezpieczeństwa informacji i przerwy w dostępności usług – z powodu korzystania z rozwiązań chmurowych.

A co z cyberbezpieczeństwem?

56 proc. firm wskazało, że ma już wydzielony zespół ds. cyberbezpieczeństwa, co stanowi wzrost o 16 pkt proc. rok do roku. Jednocześnie “tylko” 40 proc. liderów uważa, że ich firma jest wystarczająco chroniona przed cyberzagrożeniami – wskazano. To spadek o 17 pkt proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Jednocześnie trzykrotnie wzrósł odsetek respondentów, którzy określili poziom zabezpieczeń swojej organizacji jako mały.

“To pokazuje, że sama obecność struktur nie wystarczy – potrzebne są inwestycje w ludzi, procedury i kulturę bezpieczeństwa” – ocenili autorzy raportu.

Narzędzia AI nie wystarczą. Co jeszcze potrzebuje pracownik przyszłości? Sprawdź!

Jak wskazano, 54 proc. firm zadeklarowało, że w najbliższych miesiącach zamierza intensywnie rozwijać kompetencje cyfrowe swoich pracowników. Jednocześnie 27 proc. przedsiębiorstw planuje ograniczenie nakładów na cyfryzację, a 23 proc. zadeklarowało redukcję zatrudnienia w tym obszarze.

Raport KPMG w Polsce “Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” powstał na podstawie badania przeprowadzonego metodą CATI w marcu 2025 roku. Przebadanych zostało 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją. Grupę stanowili menedżerowie, dyrektorzy, członkowie zarządów oraz prezesi. Raport powstał we współpracy z firmą Microsoft.

KPMG jest międzynarodową organizacją firm świadczących usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i gospodarczego.

Zobacz też