Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Motoryzacja nie zwalnia mimo kosztów. Czy producenci części wytrzymają presję?

Około 60% polskich producentów części motoryzacyjnych zanotowało w pierwszej połowie 2025 roku wzrost sprzedaży. To zaskakujący rezultat w obliczu niesprzyjających warunków geopolitycznych, rosnących kosztów i regulacyjnej niepewności.

Źródło: Freepik

Jak podaje Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, 32% firm odnotowało jednocześnie spadek obrotów, a 7% wskazało na stagnację. – Mimo rosnących kosztów przemysł motoryzacyjny pozostaje odporny i zdolny do adaptacji – podkreśla organizacja.

Rynek części samochodowych z ostrożnym optymizmem

Prognozy dla branży motoryzacyjnej na drugie półrocze 2025 roku pozostają umiarkowanie optymistyczne. Większość firm liczy na dalszy, choć niewielki wzrost sprzedaży. Nastroje nie są jednak jednoznaczne – 5 proc. producentów spodziewa się wyraźnej poprawy rentowności, podczas gdy co piąta firma przewiduje spadek wyników. Największym hamulcem dla sektora pozostają rosnące koszty pracy, energii i surowców.

– Wyniki badania potwierdzają, że polski przemysł motoryzacyjny pozostaje odporny i zdolny do adaptacji, pomimo niesprzyjających warunków geopolitycznych, rosnących kosztów i niepewności regulacyjnej – mówi Krzysztof Frelek, prezes zarządu Polskiej Grupy Motoryzacyjnej.

Choć eksperci na drugie półrocze 2025 roku prognozują optymistyczny scenariusz, w praktyce może on okazać się trudny do zrealizowania.

Jak wynika z raportu, wojna celna między UE a USA już teraz dotyka połowę polskich producentów części, powodując wyższe koszty importu i opóźnienia logistyczne. Znacznie mniejszy wpływ mają natomiast chińskie ograniczenia dotyczące metali ziem rzadkich – na razie negatywne skutki odczuło zaledwie 13% firm.

Jakie zmiany strategiczne wymusza nowa polityka USA w 2025 roku?

Dlaczego optymizm jest ostrożny?

Badanie pokazuje, że w ostatnim czasie więcej firm odnotowało spadek przychodów (45,5%) niż ich wzrost (36,3%). Mimo to aż 63,6% dystrybutorów spodziewa się poprawy wyników w drugiej połowie roku. Warsztaty motoryzacyjne, choć zmagają się z rosnącymi kosztami pracy i energii, zdołały częściowo przenieść podwyżki na klientów, co przełożyło się na wyższe przychody – ponad jedna trzecia z nich odnotowała też wzrost liczby klientów.

Firmy z sektora motoryzacyjnego starają się znaleźć równowagę między oszczędnościami a rozwojem – podkreślają autorzy raportu. Najczęściej wskazywaną strategią jest rozbudowa kanałów sprzedaży (61%), choć 42% producentów planuje redukcję zatrudnienia. – Coraz więcej przedsiębiorstw inwestuje w automatyzację, cyfryzację i dywersyfikację działalności, jednak dla wielu mniejszych firm konieczne są trudne decyzje kadrowe – dodają autorzy.

I to właśnie tutaj branża motoryzacyjna napotyka dziś najpoważniejsze problemy, gdyż w sektorze motoryzacyjnym ludzie dziś najczęściej tracą pracę. A trudności nie mają charakteru przejściowego – tak informowało jeszcze w sierpniu Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Choć o skali i podłożu problemu pisaliśmy w innym naszym artykule, warto podkreślić, że duży nacisk na rynek wywiera dziś obecność chińskich producentów na rynku UE. Inny poważny problem to wciąż rosnące koszty pracy, które nie są w stanie konkurować z kosztami Chińczyków.

Sytuacja pokazuje więc, że polski sektor motoryzacyjny stoi przed wyzwaniem nie tylko kosztowym, ale także strategicznym. Utrzymanie konkurencyjności być może jest możliwe, ale na pewno będzie wymagało przemyślanych inwestycji i adaptacji do globalnych trendów.

Zobacz też