
Nowe pokolenie ultrabogaczy. Na co wydają pieniądze?
Najbogatsi ludzie świata, tzw. ultrabogacze, stanowią zaledwie 0,006% całej populacji, jednocześnie posiadają majątek o wartości 1/3 wszystkich dóbr milionerów. Kim są osoby na szczycie piramidy finansowej? Na co wydają swoje pieniądze? I jak rodzinna fortuna rozdzielona jest między pokoleniami?

Zawirowania gospodarczo-ekonomiczne nie wszystkich dotykają. Grono najbogatszych ludzi świata wciąż się powiększa – na koniec czerwca 2025 r. ultrabogaczy było łącznie 510,810, czyli o 5,9% więcej niż na początku roku – wynika z nowego raportu “World Ultra Wealh Report 2025” opublikowanego przez firmę Altrata.
Ultrabogacze to grupa ludzi, których majątek wyceniony jest powyżej 30 milionów dolarów netto. Stanowią oni zaledwie 0,006% całej populacji i 1% grupy milionerów. Przy czym najbogatsi ludzie posiadają 59,8 bilionów dolarów, czyli 32% majątku wszystkich milionerów i dwa razy więcej niż roczne PKB Stanów Zjednoczonych. Zdecydowanie jest to najbardziej uprzywilejowana warstwa społeczna na świecie.
Za nimi jest grupa 4,8 mln osób, które posiadają bardzo wysoki majątek o wartości od 5 mln dolarów do 30 mln dolarów. Grono bogatych ludzi zamyka 41,3 mln osób z majątkiem od 1 do 5 mln dolarów.
Dla większości z nas osoby na szczycie piramidy milionerów to niemal mityczne postacie, których nigdy nie spotkamy na żywo. Na co ultra bogaci ludzie wydają pieniądze? Kim są? I jak zmienią rynek przyszłości?
Rentier a reguła Trinity. Jak oszczędzać, by żyć z odsetek? Sprawdź!
Gdzie mieszkają najbogatsi ludzie świata?
Aż 38% najbogatszych ludzi świata mieszka w USA. Populacja ta urosła tylko w pierwszej połowie 2025 r. o 6,5% w szybszym tempie niż w Chinach, które zajmują drugie miejsce w rankingu. Podium zamykają Niemcy. I choć po drodze było dużo przeszkód takich jak spowolnienie gospodarcze, niestabilność globalnych rynków aktyw, nasilające się konflikty zbrojne na Bliskim Wschodzie czy wysokie stopy procentowe, finalnie najbogatsi wzbogacili się o 6,7% w pierwszej połowie 2025 r.
I choć wszystkie główne rynki bogactw na świecie odnotowały wzrost liczby najbogatszych osób w 2025 r., to Hong Kong drastycznie poszybował w górę w statystykach. Populacja najbogatszych ludzi urosła tu o blisko 23% w samej I połowie roku. Dla porównania pozostałe kraje w tym czasie odnotowały kilkuprocentowe wzrosty.
Autorzy raportu główne przyczyny tak dużego wzrostu upatrują w zmianach na rynku nieruchomości i w dynamicznym wzroście wartości akcji. Z kolei rynek finansowy skorzystał na napływie firm z Chin kontynentalnych, które chciały wejść na lokalną giełdę papierów wartościowych.
Które miasta zrzeszają bogaczy? Kolejno Nowy Jork, Hong Kong, Los Angeles, San Francisco, Chicago, Tokio, Londyn. Pomimo wszelkich globalnych przeciwności, według prognoz Altraty, do 2030 r. liczba najbardziej zamożnych osób na świecie urośnie do 676 970. Oznacza to, że będzie wyższa o 166,160 osób w porównaniu do I połowy 2025 r. Prognozy wskazuję też, że nowi gracze wejdą do gry.
Polskie startupy, które odniosły ogromny sukces, dowiedz się więcej.
Pokolenie Z i Millenialsi przejmują rodzinne fortuny
Jakie sektory są zdominowane przez najzamożniejszych ludzi? Na pierwszym miejscu jest bankowość i finanse. Na drugim biznes usług skierowanych bezpośrednio do konsumentów. Są to podstawy budujące majątek ultrabogaczy. Z nowych trendów można zauważyć, że młodsze pokolenia coraz więcej angażują się w inwestowanie w technologię. Według prognoz ten rynek dalej będzie napędzał portfele bogatych, tak samo jak rynek usług.
Warto podkreślić popularność sektora organizacji non-profit i społecznych, które od lat niezmiennie są w obszarze zainteresowań ultrabogatej populacji. Wśród zainteresowań najzamożniejszych ludzi wszystkich pokoleń jest filantropia. Poza tym sport, podróże, wystąpienia publiczne. W generacji Z i Millenialsów pojawiają się też nowe hobby – muzyka i technologia.
Obecnie dominującą część ultrabogaczy stanowi pokolenie wyżu demograficznego (lata 1946 – 1964) – 45%. Następnie co piąta osoba (22%) to rocznik 1945 lub wcześniejszy. Najmłodsze grupy wiekowe, pokolenie Z i Millenialsi stanowią zaledwie 8% najzamożniejszych ludzi świata.
Jak młodzi zarabiają, oszczędzają i wydają? Sprawdź!
Jednak według prognoz już za 15 lat co trzeci bogacz (35%) będzie przedstawicielem najmłodszych pokoleń. Z kolei pokolenie X stanowić będzie 45% ultrabogatej populacji. Pokolenie urodzone przed 1945 r. stanowić będzie zaledwie 3%, a przedstawiciele wyżu demograficznego 17%. Jedną z przyczyn jest trend wcześniejszego przekazywania majątków młodszym pokoleniom, dzięki wsparciu wyspecjalizowanych osób, które dysponują rodzinnym majątkiem.
Oznacza to, że osoby sprzedające dobra luksusowe już teraz powinny myśleć o nowej grupie klientów – Pokoleniu Z i Millenialsów.
Oni zarabiają jeszcze więcej. Kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie, dowiedz się więcej!
Na co najbogatsi wydają pieniądze?
Ultrabogacze stanowili 21% nabywców prywatnych światowego rynku towarów luksusowych w 2024 r. Największą część pieniędzy, ponad 129 mld dolarów, wydali na luksusowe auta, prywatne odrzutowce i jachty. Ostatnie dwie kategorie są kupowane niemal wyłącznie przez osoby ultrabogate. 116 mld dolarów przeznaczono na mniejsze dobra luksusowe takie jak wina, biżuteria, meble i wyposażenie domu.
Ciekawa jest kolejna kategoria wydatków, to ekskluzywne doświadczenia i hotele, na którą bogaci przeznaczyli 25,3 mld dolarów w ub. r. Trend ten wpisuje się w gospodarkę doświadczeń, gdzie nie liczy się wartość samej usługi czy produktu, ale otoczka niezapomnianych doświadczeń wokół nich. Ostatnia kategoria to dzieła sztuki, gdzie najbogatsi wydali blisko 20 mld dolarów.
Polaków nie stać na dzieci? Koszt wychowania to setki tysięcy złotych, dowiedz się więcej!
W raporcie podkreślono, że wraz ze spadkiem ogólnej liczby konsumentów dóbr luksusowych i tzw. osób aspirujących, to ultrabogaci coraz bardziej napędzają wzrost marek luksusowych. A to otwiera drogę do sytuacji, w której droższe jest synonimem luksusu i prestiżu, bez względu na realną wartość. I to napędzają zarówno ci, którzy mogą nabyć te towary bez mrugnięcia okiem, jak ci, których nie stać na takie dobra. Co to znaczy?
Torebki od Prady czy Louis Vuitton kupowane są za życiowe oszczędności lub na kredyt przez klasę średnią i niższe warstwy społeczne. A najbardziej luksusowe marki, takie jak Hermes, są odporne na zawirowania rynku, a podwyżki cen w ich przypadku są akceptowalne. Istotna jest tutaj ograniczona dostępność towarów, listy oczekujących i cały marketing doświadczeń, który powoduje, że klienci czują się wyjątkowo.
Freelancing zdominowany przez branżę IT. Jakie są zarobki? Sprawdź!
Jednak pamiętając o tym, że wkrótce w grze będą młodsze generacje, marki powinny zwrócić większą uwagę na etykę i ekologię, a nie tylko aurę tajemniczości i ekskluzywności. Pokolenie Z uchodzi za najbardziej ekologiczne pokolenie wśród wszystkich grup. To oni też najchętniej odchodzą od przywiązania do znanych marek na rzecz lokalnych firm w nurcie fair trade, ręcznie szytych ubrań i naturalnych materiałów. Również oni mocno napędzają rynek wellness i gospodarki doświadczeń. Jak to wpłynie na rynek towarów luksusowych? Zobaczymy w przyszłości.
Źródła: Economy Insights, Michele Gargiulo, PaxExpress