
Odmieniona charakterystyka zakupów Polaków. Jesteśmy w czołówce UE
Zgodnie z pierwszymi szacunkami Eurostatu, sprzedaż detaliczna w Polsce w styczniu 2025 roku wzrosła o 1,2% w porównaniu do stycznia 2024 roku. Choć wynik ten jest poniżej średniej Unii Europejskiej, która osiągnęła wzrost na poziomie 1,6%, Polska plasuje się wśród krajów o dodatnich wynikach. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 0,8%.

Wzrost sprzedaży w Polsce nie jest wyjątkiem. Większość krajów Unii Europejskiej odnotowała pozytywne zmiany. W szczególności, wyniki z Luksemburga, Bułgarii czy Portugalii były wyjątkowo wysokie. Spadki wystąpiły jedynie w trzech państwach: Finlandię, Włochy i Belgię.
Wzrasta sprzedaż detaliczna w UE. Polska poniżej średniej
Wśród krajów Unii Europejskiej, które dostarczyły dane, najwyższy wzrost sprzedaży detalicznej w styczniu odnotowano w Luksemburgu – aż 11,4%. Na drugim miejscu znalazła się Bułgaria z wynikiem 8,1%, a trzecie miejsce zajęła Portugalia z 5,3%. Polska z wynikiem 1,2% znalazła się poniżej średniej unijnej, która wyniosła 1,6%.
Choć wynik Polski jest pozytywny, nie jest to jeden z najlepszych rezultatów w UE. Spadki dotknęły jedynie Finlandię (-0,4%), Włochy (-0,3%) oraz Belgię (-0,3%), co stanowi wyjątek na tle ogólnego wzrostu.
Rosnąca sprzedaż detaliczna. Polska w czołówce UE
W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 0,8%. To dobry wynik, który stawia Polskę w czołówce krajów UE. Z danych Eurostatu wynika, że Polska znajduje się w gronie państw, w których sprzedaż detaliczna rosła miesiąc do miesiąca, obok takich krajów jak Słowenia, Węgry czy Holandia.
Na tle Unii Europejskiej, Polska wypada bardzo dobrze. Mimo że w styczniu 2025 roku średni wynik UE to spadek o 0,2%, Polska może się pochwalić dodatnim wynikiem. Dane te wskazują na stabilność i dynamiczny rozwój sektora detalicznego w Polsce.
Wysokie wzrosty sprzedażowe w Europie Środkowej i Wschodniej
Z danych Eurostatu wynika, że najwyższe miesięczne wzrosty sprzedaży detalicznej miały miejsce w Słowenii (2,3%), na Węgrzech (2,2%) oraz w Holandii (1,6%). To oznacza, że regiony Europy Środkowej i Wschodniej, w tym Polska, mogą pochwalić się solidnym wynikiem w tej kategorii.
Mimo że w części krajów odnotowano spadki, Polska z dodatnim wynikiem 0,8% znajduje się wśród liderów pod względem wzrostu sprzedaży detalicznej w Europie.