
Polacy już robią świąteczne zakupy. Jedna rzecz ich irytuje
Zaraz po święcie Zmarłych i Halloween jesteśmy przyzwyczajeni do reklam Bożonarodzeniowych. Jak się okazuje, choć Polacy ich nie lubią, to świąteczne zakupy robią już w listopadzie. Rekordziści myślą o nich już we wrześniu. Gdzie Polacy robią zakupy? Ile trwają przygotowania do świąt?

Blisko co trzeci Polak zakupy związane ze świętami Bożego Narodzenia robi w listopadzie – wynika z badania “Polaków portfel własny: E-commerce od święta”. Jednocześnie ponad 60 proc. badanych uważa, że reklamy związane ze świętami pojawiają się za wcześnie.
Z raportu Santander Consumer Banku wynika, że blisko połowa (48 proc.) Polaków planuje z wyprzedzeniem niektóre świąteczne wydatki, np. prezenty, a 14 proc. szczegółowo planuje wszystkie zakupy z tej okazji. Natomiast 33 proc. robi zakupy spontanicznie, bez wcześniejszych przygotowań – częściej mężczyźni (36 proc.) niż kobiety (30 proc.).
Świąteczne reklamy i kolekcje są za wcześnie?
Dwóch na pięciu respondentów świąteczne zakupy rozpoczyna na początku ostatniego miesiąca roku, między 1 a 15 grudnia, a 29 proc. – już w listopadzie. Co dziesiąty ankietowany stwierdził, że nie wie kiedy, bo tego nie planuje.
9 proc. zadeklarowało, że zaczyna zakupy na święta Bożego Narodzenia na ostatnią chwilę. Na przygotowania w październiku wskazało 7 proc. respondentów, a we wrześniu lub wcześniej – 1 proc.
Ponad dwie trzecie (67 proc.) badanych wskazało, że treści dotyczące świąt – zarówno w formie reklam, jak i kolekcji w sklepach stacjonarnych – wkraczają na rynek przedwcześnie. Jedna piąta ankietowanych stwierdziła, że pojawiają się w odpowiednim czasie, a dla 3 proc. są zbyt późno. Natomiast 6 proc. nie zwraca na nie uwagi.
“Widzimy, że tryb przygotowań do świąt w społeczeństwie jest dość mocno zróżnicowany. Przykładowo, aż 43 proc. kobiet deklaruje, że rozpoczyna zakupy na tę okazję we wrześniu, październiku lub listopadzie, czyli z dużym wyprzedzeniem” – podkreślił, cytowany w informacji, Patryk Perliński z Santander Consumer Banku.
“Wśród mężczyzn na te odpowiedzi wskazało 31 proc. Panowie z kolei wyraźnie częściej zaczynają je w grudniu lub na ostatnią chwilę – 55 proc., wobec 43 proc. wśród Pań” – zaznaczył Perliński.
Polacy próbują ratować swój budżet? Co trzecia osoba sięgała do oszczędności, dowiedz się więcej.
Dlaczego Polacy wolą zakupy online?
Badani zostali zapytani też o to, co najczęściej kupują w internecie przed świętami Bożego Narodzenia. Najczęściej wymieniano prezenty, które wskazało 70 proc. badanych. Następne w kolejności były: dekoracje i ozdoby świąteczne (32 proc.) oraz ubrania i dodatki (29 proc.).
Artykuły spożywcze wymieniło 14 proc. uczestników badania, a 12 proc. – chemię domową; 11 proc. przyznało, że nie kupuje online nic na święta.
Nowa fala milionerów nadchodzi. Sprawdź, co szef Nvidii o zawodach przyszłości.
Dla 41 proc. ankietowanych decydującym czynnikiem przekonującym ich do zakupów świątecznych online jest brak konieczności stania w kolejkach i unikanie tłumów.
39 proc. wskazało na wygodę dostawy zakupów prosto do domu lub paczkomatu. Na trzecim miejscu były niższe ceny i promocje w sieci, które wskazało 36 proc. respondentów.
Niemal co trzeci Polak (30 proc.) stwierdził, że w sieci nie ogranicza go czas i godziny otwarcia sklepów, a 28 proc. odpowiedziało, że e-commerce gwarantuje większy wybór i dostępność produktów. Na możliwość szybkiego i łatwego porównania ofert zwróciło uwagę 19 proc. badanych.
Ankietowani przyznali też, że online mają możliwość zakupu unikatowych, rzadko spotykanych produktów – wskazało tak 16 proc. uczestników badania.

