Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Polscy przedsiębiorcy zdobywają światowe rynki. Ich działalność rośnie w siłę

Polscy przedsiębiorcy nie boją się ekspansji na rynki zagraniczne. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE), co trzecia polska firma już działa lub planuje rozpocząć działalność na rynkach międzynarodowych. Zjawisko to zyskuje na znaczeniu, a przedsiębiorcy dostrzegają w nim szansę na wzrost popytu na swoje produkty i usługi.

Budynki biurowe/wieżowce.
Źródło: Freepik

Działalność zagraniczna nie tylko pomaga firmom dotrzeć do nowych klientów, ale również wpływa na ich sytuację finansową. Firmy, które prowadzą działalność poza granicami Polski, częściej zgłaszają poprawę rentowności i lepszą ocenę sytuacji finansowej.

Ekspansja polskich usług i towarów. Przedsiębiorcy stawiają na zagranicę

W 2024 roku aż 55% firm handlowych działających na rynkach zagranicznych uznało swoją sytuację finansową za dobrą lub bardzo dobrą, podczas gdy w przypadku firm działających tylko w Polsce było to 49%.

Zgodnie z badaniem PIE, nie wszystkie sektory gospodarki w równym stopniu angażują się w ekspansję zagraniczną. Aktywnością na rynkach zagranicznych w szczególności wyróżniają się firmy z branży informacyjnej i komunikacyjnej oraz transportowej i gospodarki magazynowej. Prawie połowa firm z tych sektorów działa poza granicami Polski.

Rozwój polskich firm. Podbijają rynki międzynarodowe

Firmy zajmujące się przetwórstwem przemysłowym i usługami administrowania także często stawiają na rozwój międzynarodowy. Z danych PIE wynika, że 39% firm z branży przetwórstwa przemysłowego oraz 38% firm zajmujących się działalnością w zakresie usług administrowania lub działalnością wspierającą, działa już poza granicami Polski.

Ekspansja zagraniczna staje się również coraz bardziej powszechna wśród firm handlowych oraz firm z branży naukowej i technicznej.

Potencjał działalności zagranicznej, wykorzystywany przez polskich przedsiębiorców

Rozwój na rynkach zagranicznych wiąże się nie tylko z korzyściami finansowymi, ale także z ryzykami. Badanie PIE ujawnia, że firmy działające poza Polską często stykają się z wyzwaniami wynikającymi z niestabilności geopolitycznej. Firmy z branży informatycznej, transportowej czy technologicznej wskazują na ryzyko związane z politycznymi zmianami, polityką handlową i celną jako poważne utrudnienie w prowadzeniu działalności zagranicznej.

Mimo trudności, polskie przedsiębiorstwa dostrzegają ogromny potencjał w działalności zagranicznej. Badanie pokazuje, że działalność na rynkach zagranicznych przekłada się na większe zapotrzebowanie na oferowane produkty oraz usługi, co w konsekwencji pozwala firmom zwiększyć ich rentowność i poprawić sytuację finansową.

Zobacz też