
Polska potęgą w eksporcie zniczy? Nowy rywal wysuwa się na prowadzenie
Polska stała się światowym liderem w eksporcie zniczy nagrobnych. Choć branża ta wydaje się niszowa, polscy producenci, tacy jak Qemetica Glass, osiągnęli skalę, która czyni ich jednym z głównych uczestników globalnego rynku.

Według danych International Trade Centre, wartość polskiego eksportu w ostatnim roku sięgnęła 727 mln euro, co przekłada się na imponujący 16,2-procentowy udział w globalnym rynku. Choć na świecie wyprzedzają nas tylko Chiny, ta dominacja może wkrótce ulec zmianie. Na prowadzenie wychodzi jeszcze jeden uczestnik globalnego handlu…
Dominacja w Europie i azjatyckie zagrożenie
Nasz eksport w Unii Europejskiej znacznie przewyższa wyniki konkurentów; dla porównania, najbliżsi europejscy rywale, Holandia i Niemcy, osiągali odpowiednio 210 mln EUR i 177 mln EUR (dane za 2023 rok).
Głównym partnerem handlowym dla polskich zniczy pozostają Niemcy, do których trafiało około 33% eksportu o wartości 253 mln EUR, a za nimi plasują się Holandia i państwa takie jak Szwecja czy Rumunia.
Mimo tej siły na Starym Kontynencie, na globalnym rynku polskim firmom depcze po piętach rosnąca konkurencja z Azji. Globalnym liderem pozostają Chiny, z eksportem, który w 2023 roku wynosił 877 mln euro.
Polska w gronie G20? Międzynarodowy Fundusz Walutowy o naszej gospodarce. Zobacz!
Jednak to Wietnam staje się nowym, niepokojącym graczem. Jego udział w globalnym eksporcie zniczy jest zaledwie o 0,1 punktu procentowego niższy od polskiego, a co ważniejsze – Wietnam zwiększył swój eksport aż o 62% w 2024 roku.
Mimo tego, że od roku 2022 wartość rynku zniczy maleje, Polska dalej pozostaje na podium eksportu. Wprowadzenie pakietu “Fit for 55” ostudziło import towarów o wysokim śladzie węglowym do Europy, co ułatwiło nam zachowanie pozycji lidera na rodzimym rynku.

Qemetica Glass liderem polskiej produkcji
Qemetica Glass (dawniej CIECH Vitro) to największy w Polsce producent szklanych lampionów i świec do zniczy. Według informacji z końca roku 2023, co drugi szklany znicz, który tradycyjnie płonie na cmentarzach w okolicach 1 listopada, składa się z elementów pochodzących z zakładu produkcyjnego w lubuskiej fabryce.
“Wybór naszych klientów niezmiennie determinuje cena, a ta jest wypadkową wielu składowych. Gaz pozostaje największym czynnikiem kosztotwórczym, ale w tym roku [2023] znaczenie miała również inflacja. Zauważyliśmy jednak, że po czasie pandemii oferenci na rynku zaczęli wracać do zainteresowania znanego z lat wcześniejszych. Spółka Qemetica Vitro wychodzi im naprzeciw, proponując produkt o stałej, wysokiej jakości” – informował Rafał Czubiński, prezes zarządu Qemetica.

