Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Przedsiębiorczy i nieugięci. Polscy biznesmeni mają pod górkę

Polscy przedsiębiorcy stawiają na rozwój technologiczny i innowacje. Wyróżniają się największą otwartością na inwestycje w AI w regionie Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Jednocześnie wysokie wydatki na energię i media są głównym powodem rosnących kosztów firm w Polsce. Przed jakimi jeszcze wyzwaniami stoją biznesmeni?

Przedłużacz z podłączonymi różnymi ładowarkami.
Źródło: Freepik

Ponad 57% polskich przedsiębiorców wprowadziło innowacje produktowe, a 46% organizacyjne – wynika z raportu EY. Blisko połowa badanych firm w Polsce dbała o ulepszenie funkcjonowania firmy. W jaki sposób? Poprzez nowe oferty, rozwój technologiczny i działania marketingowe mające na celu powiększenie grupy klientów.

Badanie EY “Barometr Przedsiębiorczości 2025” zostało przeprowadzone w lutym i marcu 2025 r. W skład badanej grupy wchodziły następujące kraje: Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Estonia, Grecja, Węgry, Łotwa, Litwa, Malta, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia i Turcja. Przebadano 1031 firm, w tym 179 w Polsce. Raport przedstawia mocne strony polskiego biznesu, jak i wyzwania, przed jakimi stoją przedsiębiorcy.

Jesteśmy liderami innowacyjności w regionie?

Z raportu wynika, że Polska stawia na innowacyjność i rozwój częściej niż reszta regionu. W przypadku usprawniania działań marketingowych w internecie statystyki prezentowały się 63% do 52%. Z kolei w ulepszaniu stron internetowych 66% dla Polski do 61% regionu.

Tylko 18% polskich firm w ogóle nie inwestowało w sztuczną inteligencję w porównaniu do aż 43% respondentów z regionu, którzy nie wdrażali AI. Rozwój technologiczny wyprzedza regulacje prawne, które wciąż są niejasne i w trakcie ustalania. To wyzwanie dla przedsiębiorców, którzy potrzebują klarownych ram prawnych.

Jakie czynniki utrudniają inwestycje? Ryzyko ekonomiczne, rynkowa niepewność, wysokie stopy procentowe, niekorzystne warunki kredytowe i niepewność regulacyjna lub polityczna.

Pomimo tego ponad połowa polskich firm planuje inwestować w systemy IT w najbliższej przyszłości. Blisko połowa organizacji stawia na automatyzację procesów, a 38% na platformy sprzedaży online. Co trzecia firma planuje zakup lub modernizację sprzętu i maszyn. 29% planuje założyć nowe zakłady lub placówki.

Obniżka stóp procentowych we wrześniu? RPP podzielona, dowiedz się więcej.

Jakie ryzyko niesie wdrażanie AI?

Polscy przedsiębiorcy w temacie wykorzystania sztucznej inteligencji najbardziej obawiają się ryzyka związanego z ochroną prywatności i braku jasnych regulacji prawnych. Co trzecia firma obawia się wpływu AI na zatrudnienie. Podobnie wysoki odsetek wskazał trudność w odróżnieniu pracy generowanej przez AI i człowieka, a 23% ryzyko związane z własnością intelektualną.

Tylko 10% przedsiębiorców nie ma obaw dotyczących AI. W obliczu tych niepokojów potrzeba jeszcze nie tylko jasnych regulacji prawnych, ale też narzędzi do zarządzania ryzykiem i pogłębiania kompetencji cyfrowych zasobów ludzkich.

“Sztuczna inteligencja to dla biznesu rewolucja w obszarze technologicznym i ludzkim. Firmy muszą włożyć bardzo dużo wysiłku, aby ich pracownicy zaakceptowali nowe rozwiązania i z własnej woli chcieli się ich uczyć oraz wykorzystywać w codziennej pracy” – mówi Katarzyna Ellis, Partnerka, Liderka zespołu People Consulting, EY Polska.

Źródło: Raport EY

“Niezależnie od przyjętego rozwiązania, zawsze ze szczególną uwagą należy traktować kwestie ochrony danych firmy, gdyż stosowanie rozwiązań AI otwiera nowe obszary podatności na cyberataki” – uważa Bartosz Pacuszka, Partner EY Polska, Lider Zespołu AI Technology.

Co jest największym wyzwaniem?

Choć przedsiębiorcy rozwijają firmy, borykają się też z trudnościami. W ostatnich latach rosnące koszty energii przyczyniły się do zwiększenia kosztów operacyjnych przedsiębiorstw. To właśnie opłaty za energię i media były wymienione jako pierwszy powód rosnących kosztów w organizacji. Blisko 70% firm wskazało wpływ tego czynnika jako duży lub średni. Na drugim miejscu były koszty pracy.

Duży lub średni wpływ na rosnące koszty organizacji miały też składki ubezpieczeniowe, czynsz i koszty utrzymania oraz koszty surowców i dostaw. Dla ponad 50% firm wyzwaniem były też regulacje prawne i opłaty.

To nie koniec wyzwań. Przy szacowaniu bezpieczeństwa finansowego firm przedsiębiorcy wskazywali potencjał negatywnego wpływu niestabilności geopolitycznej, wyższych kosztów operacyjnych, wyższych kosztów pracy i presji inflacyjnej. Ponadto wskazano wyższe stopy procentowe, problemy z łańcuchem dostaw, ograniczenie wydatków konsumentów i utrudniony dostęp do kredytów.

Źródło: Raport EY

Za największą barierę przedsiębiorczości w Polsce uznano biurokrację i złożoność przepisów. “Praktyka legislacyjna w Polsce jest daleka od ideału, a nadmierna regulacja jest największą zmorą. Biurokracja spowalnia gospodarkę i sprawia, że nie wykorzystujemy naszego potencjału” – mówi Rafał Brzoska, założyciel i prezes InPost.

Jak idą prace deregulacyjne? Przeczytaj komentarz Rafała Brzoski!

Dużym wyzwaniem okazuje się również rekrutacja nowych pracowników. Najtrudniejsze w tym jest znalezienie doświadczonych i wykwalifikowanych specjalistów. Niełatwe jest też sprostanie oczekiwaniom pracowników czy oferowanie konkurencyjnych wynagrodzeń i świadczeń.

Źródło: Raport EY

“Dziś to połączenie twardych kompetencji z empatią i zaangażowaniem buduje prawdziwą przewagę
na rynku pracy.
Dlatego równolegle do inwestycji w technologię, inwestujemy w ludzi” – komentuje Przemysław Gacek, prezes zarządu Grupy Pracuj.

Co hamuje biznes i gospodarkę w Polsce? PZU bije na alarm, dowiedz się więcej.

Polscy przedsiębiorcy napędzają gospodarkę

Na podstawie danych z raportu można wysnuć wniosek o niełatwym środowisku do rozwoju biznesów w Polsce. Jednocześnie firmy z sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw generują blisko co drugą złotówkę i stanowią siłę napędową polskiej gospodarki. Co więcej, mikroprzedsiębiorstwa, czyli firmy zatrudniające do 10 osób, generują blisko 1/3 PKB.

W raporcie EY cytowane są słowa George’a Bernarda Shawa: “Niektórzy widzą świat takim, jakim jest i pytają się “dlaczego?”. Inni marzą o rzeczach, których nigdy nie było, i pytają “a dlaczego nie?””. Tak właśnie można opisać ludzi biznesu.

Przedsiębiorca w Polsce. Kim jest i jakie cechy powinien posiadać? Sprawdź!

Pomysłowość, optymizm, wiara we własne możliwości, wytrwałość, odporność na stres i proaktywna postawa – to cechy, które można zauważyć w działaniach polskich przedsiębiorców. To oni, mimo przeciwności, napędzają polską gospodarkę, tworzą miejsca pracy i współtworzą świat, w którym żyjemy.

Jak pisaliśmy wcześniej na 26.piętrze, społeczeństwu nadal zdarza się myśleć o przedsiębiorcach w kategoriach “oszuści”czy “kombinatorzy”. Te negatywne stereotypy mogą być echem czasów PRL-u, kiedy w gospodarce niedoboru trzeba było sobie jakoś radzić poprzez układy.

Współcześni właściciele firm to zaradni, nieugięci wizjonerzy. Mimo utrudnionej sytuacji geopolitycznej, rosnących kosztów prowadzenia firmy i innych wyzwań cały czas prą naprzód. To oni przyczyniają się do rozwoju kraju na historyczną dotąd skalę. Dzięki czemu Polska ma szansę wejść do grona 20 najbogatszych państw świata.

Źródło: PARP

Zobacz też