
Raport: Polacy chcą dobrze czuć się w pracy. Czy rzeczywistość im sprzyja?
Dwie trzecie Polaków uważa, że w pracy ważne jest mieć obok siebie osobę, z którą można się porozumieć bez słów – wynika z raportu portalu Pracuj.pl. Co ciekawe, im wyższe zadowolenie z pracy, tym silniejsza potrzeba takich relacji. Badanie pokazuje, jak istotną rolę odgrywają nieformalne więzi w miejscu zatrudnienia.

Jak wynika z raportu “Relacje w pracy” przygotowanego przez portal Pracuj.pl, 64 proc. Polaków uważa, że posiadanie w pracy osoby, z którą rozumieją się bez słów, jest ważne. Odsetek ten rośnie wśród osób zadowolonych ze swojej pracy (71 proc.) oraz z dotychczasowej kariery (75 proc.).
– Wynika z tego, że im większe zawodowe zadowolenie, tym silniejsza potrzeba głębokich, intuicyjnych relacji w pracy i tym bardziej są one doceniane – wskazali autorzy badania w poniedziałkowej informacji prasowej.
Jakich zmian oczekują pracownicy pracujący zdalnie? O tym pisaliśmy w innym artykule.
Ponad połowa Polaków ma bratnią duszę w pracy
Jednocześnie 51 proc. badanych zadeklarowało, że posiada w pracy osobę, z którą rozumie się bez słów. Wśród tych, którzy są zadowoleni ze swojej obecnej pracy, odsetek ten urósł do 64 proc., a wśród osób, które dobrze oceniają dotychczasową ścieżkę zawodową – do 65 proc.
Raport pokazuje więc, jak ogromną rolę odgrywają w pracy nieformalne więzi, zwłaszcza że często zespoły są rozproszone, procesy dynamiczne, a komunikacja odbywa się za pośrednictwem ekranów – wskazano.
– W takim kontekście mikrorelacje oparte na zaufaniu stają się czymś w rodzaju emocjonalnego bufora. To właśnie one pozwalają szybciej odnajdywać się w wielu sytuacjach, także tych trudniejszych. A czasem po prostu wiedzieć, kiedy ktoś potrzebuje spokoju, wsparcia albo żartu, by rozładować napięcie – podkreślono.
Sprawdź, co pisaliśmy o czterodniowym tygodniu w pracy. Już ruszył pilotaż.
Jak Polacy oceniają swoje relacje w pracy?
60 proc. badanych pozytywnie oceniło relacje ze współpracownikami. Aż 80 proc, zadeklarowało, że pracuje im się lepiej i są efektywniejsi, gdy atmosfera w zespole jest dobra. Oznacza to, że dzięki wzajemnemu wsparciu i poczuciu bezpieczeństwa w miejscu pracy łatwiej skupić się na zadaniach, podejmować inicjatywy i skutecznie współpracować – ocenili autorzy badania. Zaznaczyli, że w praktyce może się to przełożyć na szybszą realizację projektów oraz większą elastyczność i kreatywność w rozwiązywaniu problemów.
– Wspieranie relacji w pracy nie powinno dziś być dodatkiem, lecz oczywistą inwestycją w kapitał społeczny organizacji. W erze automatyzacji i pracy hybrydowej, to właśnie relacje międzyludzkie stają się czynnikiem różnicującym dobre i złe miejsca pracy – podkreśliła Konstancja Zyzik z portalu Pracuj.pl.
Dane ilościowe do raportu pozyskane zostały za pomocą badania online przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia w lipcu br. Przebadanych zostało 2029 Polaków w wieku 18–65 lat, przy pomocy narzędzia Epanel.pl.

