Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Reklama mikrofirm. “Marketing w wersji mikro przypomina survival”

Większość mikrofirm prowadzi działania marketingowe, jednak ich budżet jest zróżnicowany – od 500 zł miesięcznie do ponad 10 tys. Które reklamy są najbardziej opłacalne zdaniem mikroprzedsiębiorców? Jakie działania reklamowe podejmują?

Źródło: Freepik

62 proc. mikrofirm w Polsce reklamuje się; większość z nich kupuje reklamy w mediach społecznościowych i wyszukiwarkach, a co piąta stawia m.in. na ulotki i pozycjonowanie online – wynika z badania “Marketing w skali mikro – co działa i ile to kosztuje”.

Mikrofirmy, czyli przedsiębiorstwa zatrudniające do 9 pracowników, stanowią ponad 95 proc. wszystkich firm w kraju, a tym samym fundament polskiej gospodarki – podkreślono w informacji prasowej firmy faktoringowej NFG, która zleciła badanie. Zrealizowano je w październiku 2025 r., na próbie 507 mikrofirm.

Więcej mikrofirm w Polsce. GUS podaje dane, dowiedz się więcej.

Jakie działania reklamowe wybierają mikrofirmy?

Jak podano, 62 proc. mikrofirm prowadzi działania reklamowe, w tym 24 proc. od czasu do czasu. Najczęściej wybierają one płatne reklamy na Facebooku (50 proc. wskazań). Na kolejnych miejscach plasują się Instagram (30 proc.) oraz YouTube i Google (po 26 proc.).

20 proc. stawia na ulotki i reklamę POS (materiały reklamowe umieszczane w punkcie sprzedaży), a 19 proc. inwestuje w SEO, czyli w pozycjonowanie i content marketing. Na kolejnych miejscach znalazły się prowadzenie e-mail marketingu bądź newslettera, a także wykupowanie reklam na TikToku (po 18 proc.).

Wśród niecyfrowych form promocji, poza ulotkami i POS, mikrofirmy wskazywały też na reklamowanie się przez banery i bilbordy (18 proc.), ogłoszenia w prasie lokalnej lub branżowej (16 proc.) oraz uczestnictwo w eventach i targach (15 proc.). 12 proc. podało, że sponsoruje lokalne inicjatywy, drużyny czy wydarzenia.

Taki sam odsetek (12 proc.) stawia na współpracę z influencerami. Mikrofirmy decydują się też – chociaż rzadziej – na płatne reklamy w serwisie X (10 proc.) oraz na LinkedIn (7 proc.). Najmniej stawia na reklamy w radiu i telewizji (kolejno 5 i 4 proc.).

Jak legalnie nie płacić ZUS-u? Sprawdzone rozwiązania dla przedsiębiorców, dowiedz się więcej.

Które reklamy są najbardziej efektywne?

W pytaniu o najbardziej efektywne formy reklamy mikrofirmy wskazały przede wszystkim kampanie na Facebook Ads (43 proc.) oraz na Instagramie (21 proc.). Kontrastuje z tym niska ocena działań na LinkedInie (4 proc.) czy w serwisie X (2 proc.) – podkreślili autorzy badania.

Badanie pokazało, że 41 proc. mikrofirm nie posiada wydzielonego budżetu na reklamę, co – jak wskazano – oznacza, że improwizują z wydatkami na ten cel.

Wśród przedsiębiorstw, które dysponują budżetem, miesięczne wydatki na reklamę wynoszą: do 500 zł (21 proc.), od 501 do 1 tys. zł (16 proc.), od 1 tys. do 3 tys. zł (12 proc.), od 3 do 10 tys. zł (7 proc.). Wydatki przekraczające 10 tys. zł miesięcznie zadeklarowało 3 proc. mikrofirm.

“Nie trzeba wysokozasięgowych reklam, żeby mieć wynik. Prosta kreacja plus właściwy moment i mierzenie efektów to zestaw, który działa przy małych budżetach. Ważne, by mikrofirmy zaczęły traktować marketing jako stały element działalności, a nie okazjonalną próbę” – zaznaczył w informacji prasowej Emanuel Nowak z firmy NFG.

Małe i średnie firmy inwestują w AI? Poznaj najnowsze dane!

Jakie są dalsze plany mikrofirm?

Dodał, że mikrofirmy w wielu przypadkach chcą inwestować w reklamy. 59 proc. planuje utrzymać obecny poziom wydatków; 28 proc. w perspektywie roku zamierza zwiększyć budżet na reklamę, a tylko 13 proc. planuje cięcia.

“Ten sceptycyzm nie dziwi. W mikrofirmach liczy się tu i teraz: ile wydasz, ilu przyjdzie klientów, czy wystarczy na ZUS i paliwo” – podkreślił Nowak.

“Dlatego ten marketing w wersji mikro bardziej przypomina survival niż efektowne show. To codzienna walka o widoczność i wynik, gdzie liczy się spryt i elastyczność; praktyczny zestaw narzędzi do zdobywania klientów i utrzymania się na powierzchni” – dodał.

Nowe obciążenia małych firm? Rzecznik MŚP zabrała głos, dowiedz się więcej.

Jak wynika z badania, 38 proc. mikrofirm zadeklarowało, że nie inwestuje w żadne formy reklamy. Dla 23 proc. obecna liczba zleceń jest wystarczająca, a ich zwiększenie wymagałoby zatrudnienia nowych pracowników, co na tym etapie nie jest pożądane.

Mikrofirmy tłumaczą też, że mają stałe grono odbiorców i nie chcą, by ono rosło (22 proc.) oraz że reklamy są dla nich za drogie (21 proc.). Blisko co piąta działa lokalnie i dzięki rozpoznawalności w okolicy nie widzi potrzeby dodatkowej promocji. Natomiast 17 proc. uznaje reklamy za zbędny wydatek.

Zobacz też