Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Rewolucja AI w polskim biznesie. Brakuje kompetencji w zespołach

Do końca 2025 roku w Polsce prawie 70% firm będzie wykorzystywać sztuczną inteligencję – wynika z raportu BUZZcenter. Cyfrowa rewolucja trwa, a polscy przedsiębiorcy wykazują coraz większą otwartość na jej wdrożenie. Jak przebiega rewolucja GenAI w polskim biznesie?

Zdjęcie przedstawia robota i człowieka razem współpracujących.
Źródło: Freepik

Jak powiedziała była CEO IBM Ginni Rometty: “AI nie zastępuje ludzi – ona ich wspiera i wzmacnia. Prawdziwa transformacja zaczyna się wtedy, gdy ludzie i maszyny pracują razem”.

Boom na sztuczną inteligencję trwa już ponad dekadę. Jednak międzynarodową sławę zyskał po wydaniu modelu językowego ChatGPT pod koniec 2022 roku. To spowodowało wypuszczenie kilku innych konkurencyjnych modeli LLM. I rozpoczęła się dynamiczna cyfrowa rewolucja, która dziś jest już integralną częścią biznesu.

Zaledwie dwa lata temu, w 2023 roku, Polscy przedsiębiorcy w temacie AI bardziej byli przychylni postawie “spróbujemy, gdy inni udowodnią, że działa”. Dziś bardziej interesuje ich jak efektywnie korzystać z AI. Ponad połowa badanych osób deklaruje korzystanie z AI w kluczowych procesach – wynika z raportu Power of AI: Rewolucja GenAI w Biznesie. Jest to trzecia edycja badań od BUZZcenter.

Sztuczna inteligencja nie jest tylko dla wybranych. Dotyczy każdej firmy, od wielkich korporacji po mikroprzedsiębiorstwa, bez względu na branżę. Kto dziś z niej nie korzysta, jutro może być daleko w tyle za konkurencją. Być może z tego powodu wdrożenie generatywnej AI w polskich organizacjach zwiększyło się dwukrotnie. Nasuwa się pytanie, jak przebiega rewolucja GenAI w polskim biznesie?

Nowa strategia AI w Europie. Zyski nawet 135 mld euro rocznie? Sprawdź!

Jak polskie firmy wdrażają AI?

Wyniki badań pokazują, że obecnie organizacje są na zróżnicowanym poziomie wdrażania narzędzi opartych o sztuczną inteligencję. 22% badanych już wdrożyło AI i regularnie z niej korzysta. 1/3 jest w fazie testowania różnych jej zastosowań. Drugie tyle jeszcze nie ma konkretnej strategii i określonych ram czasowych. 16% planuje wdrożyć AI w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Jakie jest zastosowanie narzędzi AI? Pierwsze miejsce na podium zajęła analityka, następnie automatyzacja procesów, trzecie miejsce zajęły czatboty. Różnice były niewielkie, rzędu 1%.

Różne sposoby kreatywnego zastosowanie AI zajmują kolejne pozycje i mieszczą się w przedziale od 11% do 16% zastosowań. Jednocześnie łączna wartość zastosowań generatywnej AI podwoiła swoją wartość w porównaniu do roku 2024 i skoczyła od 24% do 45%. Wskazuje to na nowy trend.

Jak sztuczna inteligencja zmieni rynek pracy? Poznaj kompetencje przyszłości.

Warto jeszcze zwrócić uwagę, w których procesach AI ma największe zastosowanie. Jak możemy odczytać z tabeli poniżej, organizacje skupiły się najpierw na wsparciu działów bezpośrednio współpracujących z klientami. Podnosi to szybkość i efektywność działań, a tym samym podwaja zadowolenie klientów.

Źródło: Raport “Power of AI”, BUZZcenter.

W porównaniu do roku 2024 najszybszy procentowy przyrost odnotował sektor HR. Według danych Statista prognozy na rok 2026 dla całej branży HR w obszarze nowych technologii to 91,8 miliardów dolarów przychodu. Startupy zyskują miliardy i miliony dofinansowań dzięki transformacji branży HR poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji, o czym pisaliśmy wcześniej. A co z obawami pracowników przed AI?

Kto przejmie dowodzenie – sztuczna inteligencja czy człowiek?

Blisko połowa badanych organizacji planuje zatrudnić zespół do zarządzania AI. 1/3 ma rozproszone kompetencje w różnych działach. 17% ma już dedykowany zespół. 9% nie planuje tworzyć zespołu dedykowanego AI. Jednocześnie spada odsetek firm działających bez żadnego wsparcia przy wdrażaniu sztucznej inteligencji. Największy wzrost rok do roku widać w zatrudnianiu własnych ekspertów, popularne nadal jest też korzystanie z zewnętrznego wsparcia.

Warto zwrócić uwagę, że szybki postęp technologiczny nie idzie w parze z postępem kwalifikacyjnym pracowników. Niestety na rynku GenAI rośnie luka kompetencyjna. Prawie połowa organizacji (43%) przyznaje, że brak zespołu odpowiednich specjalistów blokuje integrację systemów i spowalnia wdrażanie generatywnej sztucznej inteligencji.

“Skuteczne wdrożenie każdego rozwiązania wymaga dziś więcej niż technologii. Kluczowe stają się doświadczenie w procesach integracyjnych i wdrożeniowych, głębokie zrozumienie procesów biznesowych i zdolność do przekładania potencjału AI na konkretne rezultaty operacyjne” – zauważa cytowany w raporcie Michał Żelichowski, Dyrektor Rozwoju Biznesu i Zarządzania Produktami PSI Polska.

A jaką strategię obierają organizacje z sektora MŚP? Według raportu Barometru AI, większość przedstawicieli sektora MŚP (65 proc.) nie posiada żadnego formalnego dokumentu, który przedstawia podejście organizacji do AI. Więcej o badaniu oraz o tym, co utrudnia małym i średnim przedsiębiorstwom wdrożenie AI, pisaliśmy w innym artykule.

Jakie plany mają firmy?

Ogólnie rynek biznesu w Polsce przeszedł od ostrożnego przyglądania się, jak z AI korzystają inni do pytań “ile możemy na tym zyskać” i “jak korzystać z tego mądrze”. Prawie 2/3 organizacji (60%) planuje stopniowo rozwijać dotychczasowe rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję.

Blisko 20% planuje utrzymać obecny poziom inwestycji w AI, a 15% chce znacznie zwiększyć nakłady finansowe w tym sektorze. Jedynie 6% nie ma żadnych dalszych planów.

Jednocześnie wysokie koszty wdrożenia AI są wskazywane przez badane organizacje jako główny hamulec rozwoju w tym obszarze. Kolejne miejsce zajmuje wspomniany wcześniej brak specjalistów, a następnie brak jasnej strategii AI.

Źródło: Raport “Power of AI”, BUZZcenter.

A jakie nastroje panują wśród pracowników? Obawy przed AI nadal są spore wśród Polaków. Jak wskazano w raporcie “Generatywna sztuczna inteligencja a polski rynek pracy”, ponad połowa respondentów uważa, że technologia AI niesie więcej zagrożeń niż korzyści. Czego dokładnie obawiają się pracownicy, dowiesz się z naszego wcześniejszego artykułu.

Powszechnie znaną obawą jest utrata pracy. Jednak jak wynika z raportu, organizacje coraz częściej planują przekwalifikowania pracowników zamiast ich zwalniania. Dodatkowo 63% firm organizuje szkolenia ze sztucznej inteligencji dla swoich pracowników.

“GenAI nie zastąpi człowieka. To nie technologia decyduje o wartości, lecz sposób jej wykorzystania. Przyszłość, w której AI wspiera, zamiast wypierać, jest nie tylko możliwa, jest konieczna. Podobnie jak inwestycje w rozwój kompetencji, które uczynią nas partnerami technologii. Dzięki niej będziemy działać lepiej, szybciej i sprawniej” – powiedział w raporcie “Power of AI” Radosław Mechło, Trener AI w Buzzcenter.

Przewaga konkurencyjna firm zależy nie tylko od wdrożenia AI, ale też od wdrożenia pracowników do współpracy ze sztuczną inteligencją. Skoro na rynku GenAI brakuje specjalistów, jest to sygnał dla przedsiębiorstw, jakie szkolenia planować dla zespołów.

Źródło: Wikipedia

Zobacz też