Walka o polskiego konsumenta. Ogromny wzrost promocji
W 2024 roku sieci handlowe zorganizowały więcej promocji niż w poprzednim roku – wynika z najnowszego raportu UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX. Wzrost liczby akcji promocyjnych jest efektem zaostrzającej się konkurencji pomiędzy sieciami handlowymi, a także rosnących oczekiwań konsumentów, którzy szukają okazji do zaoszczędzenia na codziennych zakupach.
Raport pokazuje, że w walce o klienta dominowały sieci convenience, które zwiększyły liczbę promocji o prawie 27% w porównaniu z 2023 rokiem.
Rekord w liczbie promocji. Tak sklepy zatrzymują klientów
Dyskonty, które zajęły drugie miejsce w rankingu z 23,2% wzrostem liczby promocji, również walczą o przyciągnięcie klientów, szczególnie w segmencie spożywczym, gdzie konkurencja jest największa. Choć liczba promocji wzrosła, tempo tego wzrostu było mniejsze niż w sieciach convenience.
Jak wynika z danych raportu, w 2024 roku całkowita liczba promocji zorganizowanych w sieciach handlowych, wzrosła aż o 12,5%, w porównaniu z 2023 rokiem.
Coraz więcej promocji w dużych sklepach. Teraz eksperci przewidują spadek
Co przyniesie przyszłość? Eksperci wskazują, że w pierwszej połowie 2025 roku możemy spodziewać się dalszego wzrostu liczby promocji, szczególnie w dyskontach i sieciach convenience. Jednak rosnące koszty energii i surowców mogą zmusić sieci handlowe do bardziej selektywnego podejścia do organizowania akcji promocyjnych.
– Jeśli presja inflacyjna osłabnie, a koszty operacyjne sieci handlowych wzrosną, możliwe, że w 2025 roku promocji będzie mniej. Sieci mogą być zmuszone do ograniczenia liczby akcji, aby utrzymać poziom marż
– podsumowuje Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.