Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Własna firma? Lęk przed porażką hamuje Polaków.

“Musimy budować kulturę przedsiębiorczości opartą na odwadze, edukacji i wsparciu” – powiedział dziennikowi “Puls Biznesu” Krzysztof Gulda, p.o. prezesa PARP. Co hamuje przedsiębiorczość Polaków? Jak młode i dojrzałe biznesy wdrażają rozwiązania AI?

Mężczyzna w biurze.
Źródło: Freepik

Młode spółki narzekają na obciążenia podatkowe, biurokrację i braki kadrowe. Przed założeniem firmy powstrzymuje Polaków widmo porażki – informuje “Puls Biznesu”.

Większość Polaków uważa, że założenie firmy w naszym kraju jest proste, ale tylko 3 proc. planuje otworzyć biznes w ciągu najbliższych trzech lat (średnia europejska to 15 proc.) – wynika z polskiej edycji raportu Global Entrepreneurship Monitor (GEM) przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. W badaniu wzięło udział 2 tys. Polaków prowadzących biznes lub zamierzających go założyć i 38 ekspertów w dziedzinie przedsiębiorczości. 

“52 proc. Polaków widzi okazje biznesowe, ale strach przed porażką powstrzymuje ich przed założeniem działalności gospodarczej” – czytamy w “PB”.

“Duży zjada małego” – MŚP nieufnie o dużych przedsiębiorstwach, dowiedz się więcej.

Czego potrzebujemy?

“Polacy dostrzegają szanse rynkowe i doceniają przedsiębiorców, ale wciąż za rzadko sami decydują się na ten krok. Naszym największym wyzwaniem nie są dziś bariery formalne związane z założeniem firmy, lecz lęk przed porażką i brak wiary we własne kompetencje” – powiedział dziennikowi Krzysztof Gulda, p.o. prezesa PARP.

“Jeśli chcemy utrzymać tempo rozwoju gospodarczego, musimy budować kulturę przedsiębiorczości opartą na odwadze, edukacji i wsparciu, które pozwolą zamienić ten potencjał w powstawanie nowych firm. Polska gospodarka potrzebuje nowych inicjatyw i młodych przedsiębiorstw, bo to one są źródłem innowacji i konkurencyjności” – podsumował Gulda.

Jak polskie firmy wdrażają technologię? Sprawdź, czego im brakuje.

A jak idzie wdrażanie rozwiązań cyfrowych?

Autorzy raportu zbadali też, jak przedsiębiorcy korzystają z rozwiązań cyfrowych. Chcą w większym stopniu niż dotychczas stosować je w sprzedaży produktów i usług. W porównaniu z poprzednią edycją badania odsetek dojrzałych firm otwartych na digitalizację wzrósł o 17 pkt proc., do poziomu 37 proc.

Narzędzia sztucznej inteligencji są istotnym elementem strategii biznesowej tylko dla 6 proc. młodych i 13 proc. dojrzałych firm. W Polsce dojrzałe przedsiębiorstwa dwukrotnie częściej niż młode stosują AI w swojej działalności gospodarczej” – zwrócił uwagę “PB”.

Zobacz też