Portal dla tych,
którzy chcą dotrzeć na sam szczyt

Najważniejszy element świąt. Ile Polacy wydadzą na prezenty?

Dla zdecydowanej większości Polaków prezenty są nieodłącznym elementem świąt Bożego Narodzenia. Aż co trzecia osoba planuje zwiększyć w tym roku budżet na upominki dla najbliższych – pisze “Rzeczpospolita”. Ile Polacy wydadzą w tym roku na prezenty? O czym trzeba pamięać, robiąc zakupy online?

Źródło: Freepik

Na świąteczne upominki dla najbliższych statystyczny Polak zamierza wydać średnio niemal 800 zł. Kilkanaście procent badanych deklaruje, że bierze na tę okazję kredyt lub pożyczkę – czytamy w “Rzeczpospolitej”.

Gazeta zwraca uwagę, że trend komercjalizacji świąt postępuje, a z roku na rok przybywa osób, dla których ich najważniejszym elementem są prezenty.

“Nie kupuje ich tylko kilka procent społeczeństwa, a mimo ogólnej skłonności do obniżania świątecznych wydatków akurat tej pozycji to niespecjalnie dotyczy” – pisze dziennik.

“Rzeczpospolita”, powołując się na badanie ARC Rynek i Opinia, podaje, że w tym roku tylko 17 proc. planuje obcięcie budżetu na świąteczne upominki, zwiększy go 27 proc., a 56 proc. wyda podobną kwotę jak w 2024 r. Na prezenty Polacy wydadzą średnio 798,2 zł.

“Z badania prof. Dominiki Maison wynika, że 77 proc. Polaków lubi dawać prezenty. Wymarzony prezent pod choinkę to najczęściej pieniądze, co wskazał co piąty badany. 18 proc. wymieniło książki, a 14 proc. elektronikę” – czytamy w “Rzeczpospolitej”.

W tym sklepie zakupy były najtańsze w listopadzie. Sprawdź, ile kosztowały!

Co Polacy najczęściej kupują na prezenty?

77 proc. konsumentów kupuje prezenty online, z czego 34 proc. robi to wyłącznie w internecie, a 43 proc. hybrydowo – wynika z badania “Cyfrowa Gwiazdka w erze Zero Trust”. Najczęściej na prezent Polacy kupują kosmetyki i perfumy, słodycze, zabawki i gry oraz ubrania.

Uczestnicy badania na zlecenie DXC Technology i BLIK pytani co kupują na prezent, najczęściej wskazywali na kosmetyki i perfumy (54 proc.), słodycze (39 proc.), zabawki i gry (34 proc.) oraz ubrania i dodatki (34 proc.).

Osoby kupujące prezent średnio obdarowują niemal 5 osób i najczęściej wydają od 1001 do 2000 zł (28 proc.). Od 501 do 1000 zł wydaje 27 proc., a 26 proc. nie przekracza 300 zł. W przedziale 301-500 zł mieści się 21 proc.

Polacy zadłużają się na święta. Nie każdy się przyzna? Sprawdź!

Jak przeciwdziałać oszustwom w sieci?

Autorzy badania zwrócili uwagę, że nie można zapominać o rosnącym ryzyku w sieci, gdyż prawie 1/4 Polaków padła ofiarą oszustwa online, a niemal 70 proc. deklaruje obawy związane z bezpieczeństwem transakcji.

“Zawsze w centrum całego systemu bezpieczeństwa pozostaje czynnik ludzki – zarówno po stronie instytucji finansowych, jak i samych klientów. Najważniejszym elementem ochrony jest konsekwentne przestrzeganie zasady ograniczonego zaufania do nieznanych źródeł i niezweryfikowanych komunikatów” – przestrzega, cytowana w badaniu, wiceprezes Związku Banków Polskich Agnieszka Wachnicka.

Jej zdaniem, im większa świadomość zagrożeń i umiejętność krytycznej oceny informacji, tym skuteczniej można przeciwdziałać oszustwom płatniczym, manipulacji i dezinformacji.

Polacy wydadzą więcej na święta? Te czynniki temu sprzyjają, dowiedz się więcej.

Z badania wynika również, że 14 proc. skorzystało z narzędzi AI przy zakupach prezentów świątecznych, a kolejne 25 proc. planuje to jeszcze w tym sezonie zrobić.

Najbardziej cyfrowo zaawansowane pozostaje młode pokolenie – 67 proc. generacji Z deklaruje już użycie lub zamiar skorzystania z AI przy okazji zakupu tegorocznych prezentów świątecznych.

Użytkownicy cenią sztuczną inteligencję przede wszystkim za łatwiejsze porównanie ofert (26 proc.), oszczędność czasu (22 proc.) oraz pomoc w unikaniu oszustw (19 proc.).

Zobacz też