
E-commerce rośnie w siłę. Tradycyjne sklepy tracą udział w rynku
E-commerce w Polsce nieprzerwanie rośnie, zdobywając coraz większy udział w rynku sprzedaży detalicznej. Dane opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny wskazują na dalszy wzrost sprzedaży internetowej w styczniu 2025 roku. E-commerce wyprzedza tradycyjne sklepy, które tracą udział w rynku. Zmieniające się nawyki zakupowe Polaków, zwłaszcza w sektorze odzieżowym i elektronicznym, wskazują na nieuchronny wzrost roli handlu online w polskiej gospodarce.

Sprzedaż detaliczna w Polsce w styczniu 2025 roku wzrosła o 4,8% w ujęciu rocznym. GUS podał, że w porównaniu do grudnia 2024 r. spadek wyniósł 17,3%. Dobre wyniki w sprzedaży detalicznej w cenach stałych wskazują na utrzymującą się siłę popytu, choć z miesięcznymi fluktuacjami.
Sprzedaż w Polsce. Konsumenci stawiają na wygodę
Udział sprzedaży internetowej w ogólnej sprzedaży detalicznej w Polsce wyniósł 9,1% w styczniu 2025 r., co stanowi wzrost w porównaniu do 8,8% w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Wzrost o 0,3 pp. może wydawać się niewielki, ale w dłuższej perspektywie jest to kontynuacja trendu przechodzenia polskich konsumentów do zakupów online, szczególnie w dobie rosnącej cyfryzacji.
Branża odzieżowa, tekstylna i obuwnicza była liderem pod względem udziału sprzedaży internetowej. W tej grupie sprzedaż online wzrosła z 27,2% w styczniu 2024 r. do 29% w styczniu 2025 r.
Rozwój e-commerce. Klienci częściej wybierają sklepy internetowe
Z danych GUS wynika, że nie wszystkie branże korzystają na wzroście e-commerce. W grupach takich jak „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” oraz „meble, RTV, AGD” odnotowano spadki udziału sprzedaży online. Sprzedaż prasy i książek przez Internet spadła z 26,3% do 19,9%, a sprzedaż mebli i elektroniki zmniejszyła się z 18,7% do 18,1%.
Jednakże, w innych grupach, takich jak leki i kosmetyki, oraz elektronika, sprzedaż online wciąż rośnie, a sklepy internetowe w tych branżach zyskują na popularności. Wzrost udziału e-commerce w obszarze zdrowia może świadczyć o zmieniających się preferencjach konsumentów, którzy szukają wygody zakupów online w obliczu rosnącej troski o zdrowie.