
6 typów przedsiębiorców w Polsce. Rekiny biznesu “pływają” za granicą?
Przedsiębiorczość kojarzy się z wieloma cechami, ale czy można podzielić właścicieli firm na grupy według charakteru? Przedstawiamy 6 typów przedsiębiorców według ich modelu działania i celów na rynku.

W Polsce działa ok. 3 mln jednoosobowych działalności gospodarczych. Według IBRiS 79 proc. badanych uważa prowadzenie własnej firmy za synonim przedsiębiorczości. Tylko 36 proc. kojarzy postać przedsiębiorcy z ryzykiem finansowym, z kolei 60 proc. z własnymi pomysłami na biznes. Jak te dane pokazują typy przedsiębiorców?
Najliczniejsi są niezmiennie mali i średni przedsiębiorcy. Jak zauważa prof. Witold Orłowski z uczelni Vistula, nie mamy krajowego Steve’a Jobsa czy Billa Gatesa. Badanie ING Banku Śląskiego zdaje się potwierdzać tę wizję. Na rynku brakuje rodzimych rekinów biznesu z wiedzą, jak skutecznie budować firmowe imperium.
Duży szczeka, mały biega? MŚP w świecie wielkich kontrahentów
Typy przedsiębiorców
✅ Rodzinny lider
Rodzinny lider to pierwszy najczęściej występujący typ przedsiębiorcy w Polsce. Rodzinni przedsiębiorcy stanowią 25 proc. właścicieli biznesów. Własne firmy chętniej zakładają osoby, które mają w bliskim otoczeniu innych przedsiębiorców. To sprawia, że więcej osób angażuje się w rodzinne firmy lub zakłada pokrewne działalności.
Praca z członkami rodziny wciąż kojarzy się z niezależnością. Rodzinni liderzy mogą czuć się przywódcami, a jednocześnie otrzymywać wsparcie w prowadzeniu firmy. Z drugiej strony jedynie 13 proc. badanych podaje chęć kontynuacji rodzinnego biznesu jako motywację do prowadzenia firmy. Rodzinne biznesy wybierane są raczej z wygody, niż z oddania.
✅ Niezależny przedsiębiorca
Niezależny przedsiębiorca to typ, który dorównuje ilością rodzinnym liderom. Niezależni przedsiębiorcy to kolejne 25 proc. polskich właścicieli firm. Niezależni i rodzinni przedsiębiorcy składają się na połowę wszystkich właścicieli firm w Polsce.
Głównym celem jest prowadzenie biznesu po swojemu i realizacja autorskich pomysłów. Tę motywację wyszczególnia aż 59 proc. badanych. Kolejne 41 proc. jest motywowane elastycznym czasem pracy. Niezależni przedsiębiorcy wysoko cenią też samodzielne decyzje i większą swobodę na rynku.
✅ Gracz
Gracz wyróżnia się spośród innych przedsiębiorców modelem działania. Jest skłonny do większego ryzyka oraz liczy na większy sukces. Gracze biorą pod uwagę porażki, ale podejmują kolejne próby w prowadzeniu biznesu. Wśród polskich przedsiębiorców gracze to zaledwie 5,3 proc.
Trudności w zakładaniu firmy i koszty składek sprawiają, że przedsiębiorcy są mniej skłonni do podejmowania ryzyka finansowego. Przedsiębiorca kojarzy się raczej ze żmudną drogą do celu niż ryzykownym skokiem na rynku, gracz z kolei — z PRL-owskich kombinatorem.
Co o przedsiębiorcach myślą Polacy? Zdania są podzielone
✅ Wizjoner
Wizjoner, nazywany też innowatorem, to przedsiębiorca z pomysłem. To trzecia najliczniejsza grupa w Polsce (21,6 proc.). Wizjonerzy mają własny produkt, w który wierzą i który chcą rozwijać. Często działają na większą skalę, pracują nad innowacyjnymi technologiami czy usługami.
Najwięcej wizjonerów znajduje się w startupach ceniących nieszablonowe rozwiązania. Ten typ przedsiębiorcy ceni duże zasięgi i promocję swojego biznesu. W centrum zainteresowania znajduje się przede wszystkim ciekawy, innowacyjny pomysł.
✅ Rzecznik lepszego świata
Rzecznik lepszego świata to nieoczywisty typ przedsiębiorcy. Rzecznicy to grupa niewiele liczniejsza od graczy. (5,5 proc.) Ten typ przedsiębiorcy charakteryzuje chęć robienia czegoś dobrego dla ludzi i wywieranie pozytywnego wpływu.
Prowadzona działalność ma nie tylko przynosić zyski i satysfakcję zawodową, ale też poprawiać sytuację na świecie. Produkty i usługi oferowane przez rzeczników lepszego świata są przemyślane oraz dopasowane do bieżących potrzeb na rynku.
✅ Menadżer wzrostu
Menadżer wzrostu to z kolei najmniej popularny typ przedsiębiorcy w Polsce, który istnieje bardziej w teorii niż w praktyce. Menadżerowie wzrostu grupa na tyle nieliczna, że badanie nie uwzględnia jej procentowego występowania. Co lepiej pokazuje niedobór wśród polskich przedsiębiorców? To właśnie menadżerowie wzrostu najczęściej stoją na czele biznesowych imperiów.
Głównym celem menadżerów wzrostu jest stałe poszerzanie wpływów i zwiększanie zysków. Menadżerowie wzrostu potrafią skalować biznesy, znajdują okazje na rynku i wpasowują się w trendy. Pozostaje zapytać, czy na polskim rynku istnieje przestrzeń na budowę imperium przez rodzimego przedsiębiorcę.
Branża IT pod presją. To koniec złotych czasów?
Różne typy przedsiębiorców, wspólne problemy
Odmienne typy przedsiębiorców łączy jeden wspólny element – trudności w zakładaniu biznesu. Raport przedsiębiorczości w Polsce podaje, że przeciętna firma wydaje 96 proc. przychodów na koszty operacyjne. Rzeczywiste zyski netto to średnio 35 tys. zł rocznie. Co przeszkadza przedsiębiorcom zarabiać?
👉 Biurokracja
Biurokracja i złożoność przepisów prawnych to największa przeszkoda dla potencjalnych przedsiębiorców. Ogrom wymagań i zagmatwane różnice w przepisach zależne od rodzaju działalności sprawiają, że wiele osób z pomysłem na biznes rezygnuje z założenia firmy.
Polscy przedsiębiorcy przytłoczeni biurokracją. Deregulacje to zmienią?
👉 Wysokie koszty
Powiązaną przeszkodą są również koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Niezależnie od przychodów przedsiębiorcy muszą opłacać obowiązkowe składki. To duże obciążenie dla początkujących firm, które dopiero rozpoczynają działalność i nie generują jeszcze znacznych dochodów.